Blogs

  • Українське релігієзнавство під загрозою знищення (несвятковий текст до 100-річчя Національної академії наук України)

    Нас, українських академічних релігієзнавців, непокоять “реформаційні” заходи Міністерства освіти і науки України (МОН), оскільки ті спрямовані не на подальший розвій української академічної науки, на її подальше утвердження, а більше походять на диверсію, злочин проти неї. Ми, українські академічні релігієзнавці, не проти, а навпаки — “за” реформи у науковій сфері, за її інтеграцію у світовий науковий простір, оскільки бачимо, як вона відстає від західних стандартів, як вона старіє. Однак водночас ми проти того, щоб під виглядом реформ, насправді відбувалась тотальна зачистка української академічної наукової спільноти, в якій нівелюється специфіка різних сфер наукового знання, а відтак можуть загинути не лише цілі наукові колективи — флагмани наукових галузей, а наукові школи, багатолітні наукові традиції, щезнути результати наукових досліджень, досягнення, здобутки. Наразі, якщо й хтось реально заходився знищити в Україні академічну науку, то Міністерство освіти і науки є інструментом цього знищення. Нас водночас турбує і та повна байдужість керівництва НАНУ, яке своєю апатією, самоізолюванням у Президії НАНУ, тим само тільки потурає справі МОН із знищення академічної науки в Україні. Хотілося б вірити, що 100-річчя Української академії наук не ознаменує її кінець, не буде останнім!

    25 May 2018, 11:12 | 

  • fr. Petro Balog's Blog

    ПОМІСНИЙ СОБОР У САРДИЦІ ТА ЄПИСКОП РИМУ

    Собором у Сардиці було прийнято 20 правил, що увійшли в Православній церкві до загального зводу церковного права. Правила були одразу складені двома мовами: латиною та грецькою. Рішення собору було присвячено питанням церковного управління та деякі з правил стосувались порядку управління винятково у західних церквах. Низка правил собору (3-5) надають право у разі виникнення суперечок між єпископами звертатись до Папи Римського для їх розв'язання.

    14 May 2018, 14:59 | 

  • fr. Petro Balog's Blog

    «ХРИСТОС СЬОГОДНІШНЬОГО ВТІЛЕННЯ» або КОРОТКО ПРО ДИВАКУВАТІСТЬ

    Був я запрошений на 25 травня 2018 року до Києва на одну конференцію до Університету Драгоманова, яку організовує Центр дослідження релігій. Тема конференції «Еклезіологічні студії. Їх вплив на сучасне християнське богослов'я». У зв'язку з цим пише мені у приват один пан-інкогніто, Михаїл, наступне: «Почитав ваші публікації й розхотілось слухати вашу лекцію 25.05. Ви рухаєтесь в руслі загальнорелігійних заблуджень».

    11 May 2018, 16:50 | 

  • fr. Petro Balog's Blog

    ЄДИНА УКРАЇНСЬКА АВТОКЕФАЛЬНА ЦЕРКВА ОЧИМА «ІНОСЛАВНОГО»

    Неправославні Церкви України загалом позитивно сприймають можливість отримання статусу «Єдиної Автокефальної Православної Церкви України» тих православних, які цього так довго очікують. Зрештою, в минулому постійно звучав жаль, особливо з боку УГКЦ, що в екуменічному діалозі досить важко розмовляти з поділеною православною стороною, бо «догодиш одним – образиш інших», і навпаки. Тепер ситуація у цьому плані повинна бути набагато кращою. І звичайно, для представників інших Церков, як була мова, це визнання є, хоч і важливим, але лише етапом.

    4 May 2018, 15:24 | 

  • fr. Petro Balog's Blog

    НЕПРАВА МАМОНА І ДРУЗІ

    «Придбайте собі друзів мамоною неправою, щоб коли її не стане, вас прийняли в намети вічні» (Лк 16, 9). І який же приклад подає християнам це оповідання? Одні інтерпретували, що належить чинити так, як чинив несправедливий управитель, тобто досягати цілі не зважаючи на засоби. Це не дуже вдала інтерпретація. Інші інтерпретують, що належить наслідувати «мудрість» управителя, але не дослівно, лише мудрість у значенні чесноти, а не хитрості. Ще інші інтерпретують, що це притча-розповідь про Царство Боже, і що належить здобувати його, не вагаючись.

    2 May 2018, 11:57 | 

  • fr. Petro Balog's Blog

    ЦЕРКВА – ТІЛО ХРИСТОВЕ У ПОСЛАННЯХ АПОСТОЛА ПАВЛА ТА АВТОКЕФАЛІЯ

    Важливо підкреслити, що метафора «Тіло Христове» з’являється там, де є мова про Церкву в універсальному значенні, а не локальному. Павло бачив в локальній християнській спільноті істинну Церкву Христову, проте всі локальні Церкви разом входять до Єдиної Церкви, як члени до єдиного тіла. Всі локальні Церкви є справжніми Церквами Христовими, проте вони виникли на протязі історії, коли вже Церква Христова – Тіло Христа – існувала. Також кожен окремий член цього Тіла долучився до нього, або став його членом у якийсь момент свого життя, коли вже саме Тіло існувало. Тому не випадково Павло майже ніколи не вживає метафори «Тіло Христа» по відношенню до локальної Церкви, лише до цілої, універсальної Церкви.

    24 April 2018, 23:54 | 

  • fr. Petro Balog's Blog

    АВТОКЕФАЛІЯ І БРАТЕРСЬКА ЛЮБОВ

    Можна отримати автокефалію і стати «канонічним», але це не є остаточна ціль. Якщо після цього серед українських Церков буде ворожнеча, буде гординя («бо ви нам, легітимним, вже не потрібні»), то яка користь від автокефалії у світлі Євангелія? «Бо яка користь людині здобути світ увесь, а занапастити свою душу?» (Мк 8, 36).

    19 April 2018, 12:06 | 

  • fr. Petro Balog's Blog

    ТЕОЛОГІЯ ВОСКРЕСІННЯ ХРИСТА

    Воскресіння Христа, яке з одного боку сталося в історії, тобто в часі і просторі, а з другого боку – перевищує границі як часу, так і простору, не належить до минулого, воно належить до «тепер», тобто є актуальним і дієвим для світу постійно, чи то до Воскресіння, чи то після. Христос «тепер» помирає для мене на хресті, і Христос «тепер» Воскресає для мене з мертвих. Це «тепер» особливо стає видимим підчас служіння Євхаристії, під час якої не повторюється жертви та Воскресіння Христа, але актуалізується єдина жертва і єдине Воскресіння Спасителя для людей у кожному часі і у кожному місці.

    8 April 2018, 00:44 | 

  • fr. Petro Balog's Blog

    ПЛАЩАНИЦЯ У ЛЬВОВІ

    Велика Страсна П'ятниця у Львові знаменується, між іншим, участю у Єрусалимській Утрені, яка зазвичай служиться вечером, під час якої, а властиво – після якої, теж цілується виставлена на тетраподі перед іконостасом Плащаниця. Черги довгі майже у кожному храмі, що в центрі Львова. Деякі, щоправда, не беруть участі у Богослужінні, лише приходять поцілувати Плащаницю. Часом треба постояти хвилин 15-20 або і більше.

    7 April 2018, 01:14 | 

  • fr. Petro Balog's Blog

    СТРАЖДАННЯ У СВІТІ

    Навіть якщо людина має віру у Христа, це не обов’язково автоматично означає бачити сенс страждань. Часто це питання і у віруючих залишається без відповіді. Особливо, коли страждання чи смерть взагалі не мають пояснення чи не є приводом якогось навернення, зміни поганого способу життя на хороший чи ще якихось позитивних моментів. Єдине, що людина може, і до чого заохочує Новий Завіт – це жертвувати свої страждання Христу. Не у всіх віруючих це виходить, особливо з огляду на контекст, обставини чи інтенсивність власних страждань.

    6 April 2018, 12:47 |