Expert thought
13 September 2019, 14:53 | Open theme |
Ukrainian autocephaly. After one year
All this past year the CEMES foundation worked on a scholarly project, which examined the Ukrainian crisis from a theological, historical and canonical perspective, always in relation to the triptych: Primacy-Conciliarity-Autocephaly.
10 September 2019, 11:16 | Viktor Yelenskyi's column |
Interference impossible to ignore, or what should the state do with religious policy?
All states of the world have in place a policy regarding religion and associations that citizens set up based on this religion's ground. The atheistic government of China and theocratic government of Iran, the mighty United States and tiny Andorra – just every one of them.
Religious Studies
22 November 2018, 14:51 | Religious studies |
In the context of recent events in the Orthodox world, disputes over the boundaries of church institutions often arise between the Patriarchate of Constantinople, Kyiv and Moscow. Ukraine accuses Russia of misappropriating the territory of the Kyiv Metropolis.
25 September 2018, 14:21 | Religious studies |
A Different Approach to the Ecclesiastical Discussion about Ukraine
The first question that arises concerning Ukraine is this: with what right and based on which holy canons, does Russia today claim the ecclesiastical and administrative dependency of the Metropolis of Kyiv?
Monitoring
CRIMEA: UN call to halt Cathedral eviction | 8 December 2019, 16:08 | Society-digest |
|
World cannot overcome the current crisis by neglecting the destiny of Ukraine – Soviet dissident | 29 November 2019, 11:00 | Society-digest |
The Ecclesiastical Motherhood of the Orthodox Church in Ukraine | 25 November 2019, 15:16 | Society-digest |
Patriarch Bartholomew signs Tomos of autocephaly of Orthodox Church of Ukraine
Today, on January 5, Ecumenical Patriarch Bartholomew signed the Tomos on the autocephaly of the unified Orthodox Church of Ukraine. The ceremony of signing took place in the Patriarchal Church of St. George. This historic event was preceded by the Divine Liturgy celebrated by the clergy of the Ecumenical Patriarchate together with the clergy of the Orthodox Church of Ukraine.
The prayer service was also attended by President Petro Poroshenko, Chair of the Verkhovna Rada Andriy Parubiy and a host of Ukrainian government representatives.
The service lasted 20 minutes. Thereafter, Patriarch Bartholomew, Metropolitan Epifaniy and the President of Ukraine left the church. Subsequently, they returned. Patriarch Bartholomew and Metropolitan Epifaniy raised up a prayer, following which the Head of the Ecumenical Patriarchate put his signature onto the document on independence of the Ukrainian Church.
The signature of the Tomos took place in the middle of the Church of St. George at 12:40 Kyiv time. The document has come into force from the moment of its signing.
Tomorrow, on January 6, at 8:30 pm the Tomos will be handed over and the Divine Liturgy will begin. It will be jointly celebrated by the Ecumenical Patriarch Bartholomew and Metropolitan Epifaniy. The worship service will take place at the Patriarchal Church of St. George.
The Ukrainian Church will become the 15th Local Orthodox Church.
Photos are from Facebook.

comments
Latest news
Pope at Angelus: Peace is needed in Ukraine | 9 December 2019, 09:53 | Vatican |
UOC-MP has three new Hierarchs | 6 December 2019, 15:22 | UOC (MP) |
UOC-MP suspends Eucharistic communion with the Churches that recognize OCU | 6 December 2019, 14:58 | Inter-Orthodox relations |
UOC-MP also wants to convene a Pan-Orthodox meeting, - statement of the Synod | 6 December 2019, 14:33 | Inter-Orthodox relations |
Ukraine and Vatican discuss humanitarian aid and the release of the Ukrainians captives held by Russia | 6 December 2019, 10:21 | International relations |
Last comments
- 8 December 2019, 14:00
Точніше, всі ці ґендерно-содомські сексзбоченці, повії, радикальні феміністки тощо, як і т. зв. "(псевдо)борці за права людини", а також інші їхні ("ліберально-політкоректні")
| - 8 December 2019, 08:31
Р. S. Інакше кажучи. ЖОДНИМ ЧИНОМ і НІ в ЯКОМУ разі не можемо допустити перетворення нашої незалежної України, по суті і змісту, у новітні Содом і Гоморру! ---- І для чого, безумовно, має бути
| - 8 December 2019, 07:29
І саме правдиві християни ніяк не бажають, аби ця - всуціль аморально-згубна пошесть вільно пропагувалася, культивувалася й геть поширювалася у суспільстві, вловлюючи у свої диявольські тенета все
| - 8 December 2019, 07:06
І до числа цих "Божих дітей" - як чітко і ясно каже й наголошує Святе Письмо - адепти адепти огидно-гріховних сексзбочень ніяк не входять. І цим своїм - всуціль нечестивим і беззаконним
| - 8 December 2019, 00:53
Усіх, хто зневажає інших, бажає людям зла, кривди, хай люблячий Бог врозумить і нейтралізує негатив отаких "християн"! Бо вони не є послідовниками Христа, але фарисеїв та інквізиторів.
|
Most Popular Articles month
5 December 2019, 08:03 | Church-state relations | 8 December 2019, 14:00
President met with representatives of churches and religious organizations of Ukraine
6 December 2019, 14:58 | Inter-Orthodox relations | 7 December 2019, 09:21
UOC-MP suspends Eucharistic communion with the Churches that recognize OCU
26 November 2019, 11:05 | Orthodox Church of Ukraine | 26 November 2019, 18:44
Petro Poroshenko urges international community to support the independence of OCU
26 November 2019, 09:55 | UGCC | 26 November 2019, 11:33
17 November 2019, 10:00 | International relations | 19 November 2019, 07:46
In Lviv, Yad Vashem is requested to recognize Andrei Sheptytsky as Righteous Among the Nations
Цікаво, чому так пригоріло у братів та сестер католиків (що політкоректно називаємо "греко-"? Чому така коротка історична пам'ять (стосовно "центру в іноземній державі")? Чому об'єднання примусове? Чому торкнулося лише тих, хто іменуються православними? - Питання риторичні; політична і бізнесова складові в цьому рівнянні сягають 100%, не лишаючи місця складовим релігійного і навіть історичного характеру
А можна, шановний дияконе Ігоре, дещо детальніше й конкретніше: в чому саме полягають ці Ваші претензії і саме до греко-католиків? ------ Бо, наскільки я розумію і знаю, НІЯКА з християнських деномінацій, що кожна з них складається, зазвичай, із недосконалих і грішних людей, НІКОЛИ не була - і в історичній минувшині - і не є нині, як мовиться, абсолютно "білою і пухнастою"... ------ Крім того, мені також відомо, що принципова "екуменічна" візія УГКЦ стосується, загалом, УСІХ основних - різноконфесійних християнських Церков і церковних спільнот. А от українські православні їм тут просто НАЙБЛИЖЧІ: і історичним походженням від спільної Київської Церкви, і особливостями обряду та літургії... ------- Коротше кажучи: в чому саме полягає це Ваше невдоволення - і якраз греко-католиками?
Не маю жодної претензії до жодної релігійної формації. Також в мене немає ніякого невдоволення - ні католиками, ні будь-якими іншими людьми. Мої питання полягають в суто практичній реалізації перепорядкування популярного політичного явища, мої відповіді - стосуються мого власного досвіду бачення зазначеної чергової маніпуляції національного масштабу.
Не сумніваюся що і греко-католики (якесь дивне словосполучення) будуть єднатися навколо Церкви Володимирового хрещення...Власне такою і була в 988-му році Церква, коли була хрещена Київська Русь, і яка стала 61-ою митрополією Константинопольської Патріархії...А. дещо пізніше постане і Патріархія УПЦ...Дай то, БОЖЕ.
Так це - і само собою зрозуміло! Тим більше, що саме про це - причому, дуже виразно й однозначно - наголосив глава УГКЦ у своєму вітальному листі новообраному предстоятелеві ПЦУ. Й, при цьому, послався на історичний приклад ОБОХ митрополитів - православного Петра МОГИЛИ та унійного Йосифа Віляміна РУТСЬКОГО. ----------- Тобто тих самих архієреїв, що ще у першій половині ХVІІ ст. СПІЛЬНО відстоювали проект возз'єднання ОБОХ своїх Церков в ЄДИНОМУ Київському патріархаті. Й, до того ж, який би, той патріархат, НЕ ПІДПОРЯДКОВУВАВСЯ і НЕ ЗАЛЕЖАВ ні від Риму, ні від Царгороду. А підтримував би з ними взаємостосунки т. зв. "подвійного сопричастя": по суті, РІВНОПРАВНИХ і РІВНОЗНАЧНИХ Церков-Сестер. -------------- І навіть більше того. Вони, крім того, плекали таку надію, що подібна - "екуменічна" постава відновленої - у своїй єдності і цілісності - Київської Церкви згодом мала б успішно посприяти й допомогти подолати Велику схизму поміж християнськими Сходом і Заходом, початок якій, як відомо, поклали відомі драматичні перипетії 1054 р. -------------- Від себе можу ще - в цьому ж контексті - додати, що, скажімо, в Біблії є деякі пророчі тексти й обітниці, які, скоріш за все, саме так і можна зрозуміти й потрактувати... ------------- А також тут, мабуть, варто ще згадати, зокрема, відому пророчу візію св. Папи Івана Павла ІІ, який бачив і називав саме Україну не інакще, як "ЛАБОРАТОРІЄЮ ЕКУМЕНІЗМУ". :)
Сan leave comments only to registered visitors Еnter