Усипальня Ольговичів. Археологічні дослiдження на теренах Кирилівської церкви свідчать: київська святиня ще має таємниці

Усипальня Ольговичів. Археологічні дослiдження на теренах Кирилівської церкви свідчать: київська святиня ще має таємниці - фото 1
На території Києва є понад 10 архітектурних і археологічних заповідників (деякі з них — міжнародного значення, під охороною ЮНЕСКО). Найбільшою небезпекою для стародавніх споруд у столиці є ризик зсуву грунтів, підземні порожнини.

Кирилівська церкваАле не менш небезпечні й недолiки гідроізоляції старих стін, застарілі водогінні комунікації, які можуть спричинити знищення цінних пам'яток історії. Споруда, про яку йтиметься, є другою за своєю унікальністю в Національному заповіднику «Софія Київська». Головна її цінність — 800 квадратних метрів оригінальних фресок XII століття. Для тих, хто цікавиться історією столиці, цих вiдомостей достатньо, щоб здогадатися: йдеться про Кирилівську церкву.

Освячена на честь Кирила Олександрійського, Кирилівська церква була заміською резиденцією та родовою усипальнею для династії Ольговичів. Саме тут у 1194 році було поховано героя давньоруської поеми «Слово о полку Ігоревім» — київського князя Святослава. Як зазначалося вище, найбільшу цінність для мистецтвознавців мають оригінальні фрески XII століття, які у 1960-х роках було виявлено на стінах під тиньком XVIII століття. Над реставрацією цих фресок свого часу працював видатний митець Михайло Врубель, який ще й власноруч розмальовував стіни цієї церкви. Його вражаюча композиція «Зішестя святого Духа» на склепінні хорів, а також сповнений трагізму «Надгробний плач» у поховальній ніші нартекса займають центральне місце серед олійного живопису XIХ століття.

Протягом останніх років в середині Кирилівської церкви через підвищену вологість постала проблема збереження настінного живопису. Справа в тому, що під час проведення дослідницьких і ремонтно-реставраційних робіт у 1950—60 роках у примiщеннi пам'ятки було опущено підлогу до рівня XII століття. Таким чином, культурний шар за стінами будівлі виявився на 80-90 сантиметрів вищий за рівень підлоги в самій церкві, що й стало причиною підвищення вологості в приміщенні, створюючи небезпеку відшаровування тиньку з живописом. Не менш небезпечною, як для фресок, так і для врубелівських розписів, виявилася ймовiрність розвитку грибкової інфекції. Але справа не тільки у фресках. «Страждала вся пам'ятка, — розповідає директор Національного заповідника «Софія Київська» Неля Куковальська. — Не було організовано водовідведення, а просадочні грунти сприяли тому, що пам'ятка руйнувалася».

Відшукали мецената, який погодився за власний рахунок виконати всі реставраційні роботи зі зміцнення та збереження церкви. Меценатом виявилася україно-французька проектно-будівельна компанія «Основа-Солсіф». Фахівці компанії провели дослідження фундаменту Кирилівської церкви та здійснили його гідроізоляцію. За словами Нелі Куковальської, до початку реставраційних робіт у деяких ділянках вологість стін церкви досягала 20 відсотків, тоді як допустимі показники — 3-4 відсотки. «Тепер, завдяки гідроізоляції фундаменту та стін церкви, рівень вологи стабільний — 3,68 відсотка. Це дозволить нам уже наступного року провести повну реставрацію всіх фресок», — говорить пані Куковальська. «За родом своєї діяльності наша компанія бере участь у створенні сучасної інфраструктури Києва. Ми причетні до того, що наші правнуки будуть називати культурною спадщиною початку ХХІ століття, а тому як ніхто розуміємо необхідність зберегти створене раніше», — каже генеральний директор компанії Юрій Карпенко.

Під час робіт зі зміцнення та збереження фундаменту Кирилівської церкви працівники заповідника зробили археологічне відкриття — оригінальні фундаменти прибудов до Кирилівської церкви. Археологи датували частину фундаментів XII, а частину — XVII століттям. Ця прибудова мала два об'єми і, швидше за все, використовувалася як приміщення для богослужіння та ще як похоронна камера. На думку експертів, це відкриття стимулюватиме нові наукові дослідження й істотно вплине на уявлення про оригінальну архітектуру Кирилівської церкви.

Євген РОМАНЕНКО. — "Україна молода", № 240, 22 грудня 2005 року

Теги: #ЮНЕСКО