Загрози для Томосу немає — Андрій Юраш

10.06.2019, 21:52
Загрози для Томосу немає — Андрій Юраш - фото 1
Православна церква Київського патріархату в разі її відновлення не матиме реального впливу - директор департаменту у справах релігії та національностей Міністерства культури Андрій Юраш

Україну не позбавлять Томосу, а православна церква Київського патріархату в разі її відновлення не матиме реального впливу, розповів Українському радіо в ефірі програми "Сьогодні.Ввечері" директор департаменту у справах релігії та національностей Міністерства культури Андрій Юраш.

Ведуча:

Світлана Мялик

Як ви охарактеризуєте ту ситуацію, яка нині склалася у православній церкві України, я маю на увазі конфлікт, який зараз є між митрополитом Епіфанієм та почесним патріархом Філаретом?

— Звісно, з одного боку ми маємо не надто приємну ситуацію, коли певні дискусії переходять межі вербальної площини. Це завжди певні виклики. З іншого боку, дуже добре, що у церковному середовищі є різні точки зору. Раніше існувала схема, пов’язана з тоталітарним українським та радянським минулим, коли всі були абсолютно згодні. Коли є різні версії, бажання виставити в публічну площину плюральні думки, це є позитив. Звісно, головне, щоб ці дискусії не переходили межі здорового підходу до ситуації і не шкодили самому процесові становлення помісної церкви. Ні в кого не виникає сумнівів, що це найбільша цінність і, мабуть, найбільше досягнення в духовно-церковній площині не лише останніх років, а всього періоду незалежності. Церковна громада сама буде визначатися, як їй реагувати й діяти, яку позицію зайняти.

Це внутрішньоцерковна дискусія чи конфлікт, як його називають, на особистісному рівні між Епіфанієм та Філаретом, чи це різні моделі управління церквою?

— Ми маємо не стільки особистісний, скільки ціннісний вимір. Не є секретом, що митрополит Епіфаній, як нинішній глава Помісної української православної церкви, був найбільш наближеною людиною до патріарха Філарета. Це була його права рука, людина, на яку патріарх спирався усі останні роки свого урядування. Але, отримавши посаду, митрополит Епіфаній зрозумів, що ті уявлення, які серед значної частини духовенства існували, в конкретних реаліях мають бути препаровані до тих обставин, які ми маємо тепер. Йдеться про церковний устрій: патріархат чи митрополія. Українська церква заслуговує бути патріархатом.

Що для нас означає втрата патріархату?

— У нас немає втрати, бо патріархат, який мала Українська православна церква Київського патріархату, був самопроголошеним. Наразі в канонічному ключі патріархальний статус не був підтриманий і ми розуміємо чому.

Чи означає це, що ми підпадаємо під якусь залежність від Константинополя?

— Теза про залежність є абсолютно штучною та маніпулятивною й свідомо закидається опонентами, щоб дискредитувати канонічну автокефалію, яку отримала Українська православна церква. Українська церква є п’ятнадцятою в переліку світових православних церков. Саме в такій позиції її згадують у всіх літургіях у вселенському патріархатові.

Пане Андрію, що вам відомо про домовленості про управління церквою, які були перед отриманням Томосу між найвищим керівництвом держави і церкви?

— Дискусій було багато. І були побажання з боку Філарета, аби все було так, як хоче патріарх. Для настільки поважної особи, як Філарет, напевно, єдиною прийнятною моделлю була та, де він залишається на чолі церковного корабля. Натомість, якщо говорити про об’єднавчий процес не навколо фігури, а навколо ідеї, його абсолютна лідерська особа могла стати на перешкоді. Тому за безпосереднього сприяння, а почасти й тиску Філарета, керівником було обрано митрополита Епіфанія. І він виявився тією фігурою, яка змогла усім створити своєрідну зону комфорту в новій церкві. Повернення на керівну посаду Філарета 95-98 % духовенства не підтримає.

Почесний патріарх Філарет має намір провести 11 червня народний собор, а згодом — 20 червня — помісний собор. Ідея — повернути в дію православну церкву Київського патріархату. Це у правовому полі?

— Україна вільна і ліберальна держава, де будь-хто може зібрати будь-яку релігійну громаду, зокрема й Філарет. Але треба розуміти, що відповідно до законодавства, колишня структура — Українська православна церква Київського патріархату — 15 грудня минулого року припинила своє існування. Про це свідчать документи Собору, який відбувся в святій Софії, підписані, до речі, й самим патріархом Філаретом. Є навіть відео, де зафіксовано процес підписання. Рішення Собору були посвідчені державними інституціями. 30 січня цього року було видано спеціальний наказ Міністерства культури, згідно з яким старий статут української православної церкви втратив чинність і було зареєстровано новий. Де-юре колишній Київський патріархат припинив своє існування.

Тому, якщо будуть якісь зібрання, які намагатимуться легалізувати православну церкву Київського патріархату, це буде заснування релігійної громади з нуля.

Чи може це протистояння призвести до розколу церкви і до того, що нас можуть позбавити Томосу?

— Ми вже побачили, що розколу не може бути: позицію предстоятеля Епіфанія підтримує більше 90 % духовенства та вірян. Якщо хтось стане утворювати нову громаду, це буде не розкол, а відкол. Сподіваюся, цього не станеться і патріарх з прибічниками зрозуміють, що вони не мають підтримки.

Але ж віряни колишньої православної церкви Київського патріархату можуть повернутися назад, а їх за орієнтовними даними близько 15 мільйонів?

— За даними, які я зустрічав, 48-54 % українців підтримують Помісну українську православну церкву. Натомість 14 % підтримують Московський патріархат і 16-18 % не мають визначеної позиції з цього питання. Київський патріархат не ідентифікується нині як реальний чинник. Православна церква Київського патріархату може утворитися заново, проте вона не матиме підтримки серед громадян. Це буде маргінальне явище.

Але ця ситуація зараз гальмує визнання української церкви у світі?

— Так, вона для цього й змодельована, аби зберегти розділ всередині України, а назовні виносити гасла, які будуть оцінюватися іншими помісними церквами як обставини, котрі перешкоджають визнанню. Не треба піддаватися на філософію свідомих противників автокефалії.

Як Константинополь реагує на цю ситуацію?

— Звичайно, що негативно, нікому не хочеться бачити поглиблення розкольних настроїв в Україні. Але вселенський патріарх повністю довіряє Епіфанію і вважає його особою, яка може об’єднати довкола себе всіх прихильників автокефалії.

Тобто про те, що нас можуть позбавити Томосу, не йдеться?

— Ні, звичайно, про це не йдеться. Поки українська церква не порушить базових принципів Томосу, його ніхто забиратиме. А Епіфаній не має наміру їх порушувати.

Підготувала Світлана Мялик

"Українське радіо", 07 червня 2019