Об'єднавчий собор Української церкви: як все відбувалося
"Це день остаточного здобуття української незалежності від Росії. І Україна вже не буде пити, кажучи словами Тараса Шевченка, з московської чаші московську отруту", - заявив після завершення собору президент України Петро Порошенко, який також був присутнім на цьому закритому заході.
VIDOMOSTI.KIEV.U
Об'єднавчий собор, що відбувся у Києві, оголосив про створення в Україні незалежної православної церкви і обрав її предстоятелем 39-річного митрополита Епіфанія (Думенка).
"Це день остаточного здобуття української незалежності від Росії. І Україна вже не буде пити, кажучи словами Тараса Шевченка, з московської чаші московську отруту", - заявив після завершення собору президент України Петро Порошенко, який також був присутнім на цьому закритому заході.
"Зібрали осіб, велика частина з яких не має законного висвячення, і з-поміж неканонічних священнослужителів одного обрали як неканонічного предстоятеля", - прокоментували підсумки київського собору в РПЦ.
Кореспонденти BBC разом з тисячами прибічниками автокефалії провели кілька годин під стінами Софіївського собору, де народжувалася незалежна українська церква.
Відчуття свята
AFP
Високий чоловік з потертим наплічником раптово зупиняється посеред тротуару вулиці Володимирської, навпроти центрального офісу Служби безпеки України. Опускає рюкзак на сніг і дістає з нього рясу священика. І тут же, на тротуарі, починає одягати її, намагаючись не заважати людському потоку, який ллється в бік Софійської площі.
Сільський священик з Вінницької області приїхав до Києва для того, щоб стати свідком історичної події: цього дня на місці двох невизнаних православних церков України мала з'явитися незалежна церква, визнана Вселенським патріархатом.
Вже до десятої ранку площа перед Софійським собором заповнена людьми. Частина з них не приховували, що прибули до Києва у складі організованих груп за сприяння місцевої влади.
"Так, допомагали людям доїхати. Але тільки тим, хто хотів. Нікого силоміць до Києва їхати не примушували - це не наш метод", - розповів BBC губернатор однієї з західноукраїнських областей, який ходив уздовж поліцейського кордону.
Народ на Софійській площі зібрався найрізноманітніший. Перехожі, які "просто проходили повз". Чоловіки у потертому камуфляжі Збройних сил України. Літні жінки з іконами, які вони привезли зі своїх церков з різних куточків країни. Священики, які тут же на площі знайомилися між собою і ділилися проблемами своїх парафій.
Ті, хто зібрався на площі, час від часу згадували Майдан. Приблизно та сама пора року, така сама погода, навіть біля мікрофона на сцені та сама людина - відомий актор і міністр культури Євген Нищук.
"Лише настрій інший. Тоді весь час якось тривожно було, а тут відчуття свята", - каже чоловік середнього віку, який уважно дивиться на екран, де показують хроніку шляху до автокефалії. Ось Петро Порошенко проводить переговори із Вселенським патріархом Варфоломієм, ось за звернення до Константинополя голосує Верховна Рада, ось синод приймає одне, друге, третє рішення про майбутнє створення української церкви.
У певний момент над площею лунають дзвони. Це Петро Порошенко йде до центрального входу в Софійський собор спеціальним коридором, прокладеним прямо через площу, потискаючи руки тим, хто зібрався, і усміхаючись у відповідь на їхні вигуки на кшталт "Молодець!" і "Дякуємо за перемогу над москалями!"
"Готовий передвиборчий ролик", - скептично коментує появу президента дівчина, яка мала можливість потиснути руку президенту, але не скористалася нею.
Порошенку дійсно часто дорікають у надто активній експлуатації церковної тематики у своїх промовах. У Києві прямо кажуть, що цей мотив стане одним із провідних у його виборчій кампанії перед запланованими на березень наступного року президентськими виборами.
А ще опоненти автокефалії часто звинувачують українську владу у втручанні в церковні справи - присутність Порошенка в президії на Об'єднавчому соборі стала для них ще одним аргументом.
"З церковної точки зору, це не заборонено. Порошенко ж православного віросповідання, а не лише президент… Ось і Костянтин Великий був присутній на Першому Вселенському соборі і зробив усе, щоб він відбувся, коли формально ще не був християнином", - коментував подібні випади в інтерв'ю BBC незадовго до собору архієпископ Київського патріархату Євстратій (Зоря).
Лише двоє
EPA Image caption
На площі холодно. Хтось іде погрітися в автобуси, припарковані неподалік, хтось - у намет із чаєм-кавою. Здається, більшість присутніх не очікувала, що народження церкви може затягнутися на кілька годин.
"А вас на яку тривалість заходу орієнтували?" - питали журналісти у працівників Державної служби охорони.
"Ну ви ж знаєте, що в Стамбулі синоди тривають по три дні", - без тіні усмішки відповідав охоронець зі списками учасників заходу в руках.
Головна інтрига перед початком собору: скільки представників Української православної церкви Московського патріархату - структурної частини Російської церкви - приїдуть на цей захід, попри заборону з боку їхньої церкви брати в цьому, як стверджували в Моспатріархії, "канонічно нікчемному зборищі".
В УПЦ МП звинувачували українську владу в переслідуванні своїх представників з метою змусити їх прийти на собор, а Московський патріарх Кирило написав листа про це саме предстоятелям православних церков, папі Римському Франциску та генсекретарю ООН Антоніу Гутеррішу.
Представники київських церковних та політичних кіл заявляли, що в соборі можуть взяти участь до п'ятнадцяти єпископів УПЦ МП.
Зрештою на собор приїхали лише двоє ієрархів Московського патріархату з близько 80: давній прибічник автокефалії митрополит Переяславський Олександр (Драбинко) і митрополит Вінницький Симеон (Шостацький), якого називали одним з вірогідних кандидатів у предстоятелі нової церкви.
Ще один відкритий прибічник автокефалії українського православ'я, митрополит Черкаський Софроній (Дмитрук) повідомив, що не приїхав на собор через хворобу.
Ще до кінця дня в суботу, 15 грудня, в УПЦ МП повідомили, що Симеон та Олександр виключені з "канонічної Української православної церкви".
Тим часом, за учасниками собору зачинилися двері храму святої Софії і собор почався.
Собор англійською
EPA Image caption
Як і будь-який подібний захід, собор проходив за зачиненими дверима. З усіх заяв, що пролунали на соборі, транслювали лише звернення до його учасників Петра Порошенка.
Але на фотографіях, зроблених у Софійському соборі та оприлюднених прес-службою президента, можна було побачити склад президії цього заходу.
У ній крім президента Порошенка перебували чотири представники Константнопольського патріархату: один з найвпливовіших ієрархів, неформальний куратор українського питання, митрополит Галльський Еммануїл, екзархи патріарха - етнічні українці митрополит Даниїл та архієпископ Іларіон, а також митрополит Андріанопольський Амфілохій, який днями прибув до Києва.
У президії також сиділи представники трьох українських церков: від Московського патріархату - митрополит Симеон, від УАПЦ - її голова митрополит Макарій і від Київського патріархату - його предстоятель Філарет.
Характерно, що Філарет прийшов на собор у скуфії - головному уборі митрополита, а не куколі патріарха. Відомо, що намір Філарета і після відновлення його в канонічному сані називатися патріархом досить дратував Константинополь.
Робочою мовою собору була англійська з синхронним перекладом на українську.
В останні перед собором дні в Києві тривали напружені переговори щодо статуту майбутньої церкви та регламенту Об'єднавчого собору.
Спочатку Київський патріархат, який і так мав більшість голосів на соборі, наполягав на відкритому голосуванні. Константинополь вважав, що голосування, зокрема, за майбутнього предстоятеля церкви, має бути таємним.
Співрозмовники BBC стверджували, що позиція УПЦ КП пояснювалася загостренням конкуренції між групами впливу в цій церкві. Нібито умовою відмови голови Київського патріархату Філарета від висування в предстоятелі нової церкви було обрання на цю посаду його правої руки - митрополита Переяславського Епіфанія. Проте це не входило у плани прибічників іншого впливового ієрарха УПЦ МП - митрополита Волинського Михайла (Зінкевича).
Тим не менш, по всіх проблемних питаннях вдалося домовитися, і після затвердження статуту церкви - втім, за даними BBC, його чинна версія буде змінюватися вже на самому початку функціонування церкви, - делегати собору перейшли до обрання предстоятеля.
Як обирали Епіфанія
Виборча система на соборі була ще одним каменем спотикання між зацікавленими сторонами.
У Київському патріархаті наполягали, що собор, де народжується українська церква, має бути архієрейським - участь у ньому мають брати виключно єпископи.
Але у Константинополя була інша думка щодо цього: кожному єпископу, який прибув на собор, пропонувалося взяти із собою одного священика і одного мирянина або монаха, який представляє відповідну єпархію.