УПЦ (МП) втрачає в Україні віруючих

10.11.2014, 15:56

Близько десятка нових церковних громад УПЦ Київського патріархату з’явилися на Рівненщині упродовж кількох останніх місяців. Про свої наміри вийти з-під крила Української православної церкви, підпорядкованої Московському патріархові, продовжують заявляти чергові ініціативні групи селян. Місцева влада занепокоєна ймовірністю конфліктів. Навколоцерковними подіями зацікавилися російські журналісти.

Рівне – Близько десятка нових церковних громад УПЦ Київського патріархату з’явилися на Рівненщині упродовж кількох останніх місяців. Про свої наміри вийти з-під крила Української православної церкви, підпорядкованої Московському патріархові, продовжують заявляти чергові ініціативні групи селян. Місцева влада занепокоєна ймовірністю конфліктів. Навколоцерковними подіями зацікавилися російські журналісти.

Вони – православні християни. Донедавна ходили до однієї церкви. Нині ж під час недільних богослужінь одні перегиркуються через паркан, інші погрожують небесною карою. І ті, й інші вірять у єдиного Бога і Спасителя. І вдома часто сидять за одним столом…

Лише в одному Дубенському районі Рівненщини на сьогодні під крило Київського патріархату попросилися сім новостворених громад. Скажімо, в селі Судобичі під омофором патріарха Філарета опинилися 98 відсотків православних, а в інших селах ставлення людей до двох конфесій розділилося. У селі Повча після голосування священик УПЦ спочатку погоджувався на почергове богослужіння, але не отримав на це дозвіл єпископату. Підстава – ці церкви де-юре належать УПЦ (МП).

Днями громада села Птича Дубенського району провела голосування з метою визначити серед селян кількість прихильників російської та української церков. Бажаючих перейти до Київського патріархату виявилося на сотню більше.


Під час голосування у Птичу прибули телевізійники, які не показали посвідчень. Оператору дозволили знімати процес підрахунку бюлетенів. Однак зйомку припинив представник охорони громадського порядку Дубенського району «Козацька варта» Георгій Кіт.

Присутність російських журналістів розцінили як очікування провокацій

Яка спецслужба покаже посвідчення, зізнається? Мала бути якась провокація, то все мало бути відзняте

«Я кажу – давайте посвідчення. Посвідчення в машині, машина поїхала в Рівне. Я їх вивів, заборонили їм знімати. Хлопці їх охороняли. Щось вони балакали, кудись дзвонили. Вони посвідчень не показали – в них їх і не було фактично. Яка спецслужба покаже посвідчення, зізнається? Мала бути якась провокація, то все мало бути відзняте», – переконаний Георгій Кіт.

Медіа без посвідчень виявилися громадяни Білорусі та Ізраїлю Максим Гладкий і Михайло Бродський. Матеріали Гладкого можна побачити на «Першому національному» телеканалі Росії у програмі «Своїми очима».

Напередодні ці люди побували в селі Ходоси під Рівним, де спілкувалися з представниками УПЦ (МП). Мова йшла про інцидент між представниками старої та нової церковних громад півторамісячної давнини. Адже 20 вересня тут віряни УПЦ КП силою зламали двері церкви, де закрилися близько двадцяти священослужителів УПЦ (МП), а сторонні люди, які опинилися у вирії подій, пустили в натовп газ із вогнегасника.

Мешканці Ходосова не повірили, що вереснева подія аж так схвилювала російських журналістів, що вони вирішили її розслідувати. Тож вони попросили прибульців-журналістів покинути село. Але ті попрямували у Дубенський район. Після виїзду з Птичі та з’ясування осіб у Дубенському райвідділі правоохоронці провели автомобіль з журналістами у бік Житомира.

«Молюся за українських воїнів» – отець Миколай

Протоієрей Ігор Загребельний з Дубенського районного благочиння Рівненської єпархії УПЦ КП вважає, що причиною відходу людей від російської церкви є поведінка самих священиків, особливо тих, хто служить на Сході.

«Це сприяння сепаратизму, заклики до боротьби проти українського фашизму (якого, звичайно, в нас немає), агресія з боку священиків – це можна спокійно знайти в інтернеті, як священики благослоловляють на боротьбу за «отєчєство русскоє», – каже отець Ігор.

Але настоятель Свято-Успенського храму села Птича отець Миколай запевняє – з початку нинішнього року жодного слова про патріарха Кирила, а тим паче Путіна, в храмі не сказав. А про що і за кого священик молиться удома – це, мовляв, його особиста справа. Тим часом у церкві відправляють молебні за здоров’я пораненого, а також зниклого безвісти на Донбасі військового-односельця, каже він.

Але прихильники московської церкви у цьому селі були готові перекривати автотрасу Львів-Рівне, щоб відстояти свій храм, до якого насправді ніхто із «київських» не вривався.

Дежавю: об’єднання церков ініціює… влада

У стосунки між прихильниками двох конфесій в силу своїх повноважень змушена втручатися місцева влада. Однак рамки її можливих дій надто вузькі, розповідає голова Дубенської райдержадміністрації Руслан Сивий, якому в останні місяці не раз доводилося стояти разом із міліціонерами, розділяючи прихожан різних конфесій.

А ще за багато років незалежності чимало громад так і не оформили права власності на культові споруди, каже чиновник.

«Ситуація неспокійна, тому що в будь-який момент може виникнути черговий конфлікт. Проблема законсервована на рівні сіл, району. І ані чинне законодавство не дає можливість її вирішити, ані вищі інстанції», – переконаний Сивий.

Рівненська облдержадміністрація зініціювала підписання меморандуму за участю всіх православних та греко-католицької церков. У проекті йдеться про те, що всі православні церкви Рівненської області засуджують дії Росії як агресора, і водночас засуджують дії щодо захоплення православних храмів однієї конфесії іншою.

Сторони домовилися про створення робочої групи, до складу якої будуть делеговані представники всіх сторін-підписантів для врегулювання спірних ситуацій і взаєморозуміння та для створення підґрунтя для створення єдиної Помісної православної церкви в Україні.

Валентина ОДАРЧЕНКО

"Радіо Свобода", 10 листопада 2014 року