Мусульмани в анексованому Криму: етнічні чистки і можливість джихаду?

08.04.2014, 11:22

Російський статус Криму викликає серйозні побоювання в мусульманському середовищі півострова. Острах через можливі репресії вже змусив сотні мусульман залишити Крим. Серед правозахисників пролунала думка, що в регіоні вже проходять етнічні чистки, експерти говорять про можливість оголошення джихаду мусульманами в Криму.

Російський статус Криму викликає серйозні побоювання в мусульманському середовищі півострова. Острах через можливі репресії вже змусив сотні мусульман залишити Крим. Серед правозахисників пролунала думка, що в регіоні вже проходять етнічні чистки, експерти говорять про можливість оголошення джихаду мусульманами в Криму. Міжнародні організації висловлюють занепокоєння сиосовно безпеки мусульманської кримськотатарської громади півострова.

За різними даними, які висловлювалися в пресі, регіон вже покинуло від декількох сотень до декількох тисяч мусульман, більша частина з яких – прихильники організацій і течій, визнаних в Росії екстремістськими.

Серед мусульманської громади Криму, незважаючи на минулі розбіжності з певних питань, спостерігається тенденція до об’єднання і згуртованості. Це проявилося, зокрема, у реакції на заяви «кримських спецслужб» про намір боротися із забороненою в Росії організацією «Хізб ут–Тахрір».

У відповідь на це муфтій мусульман Криму аджи Еміралі Аблаєв сказав, що мусульмани самі розберуться і нікого нікому не віддадуть, нікого не дозволять скривдити. На думку експертів, це послання муфтія було сприйнято і вплинуло на об’єднання кримської умми.

Етнічні чистки в Криму вже почалися – правозахисник

В експертному співтоваристві пролунали припущення про можливі загрози для мусульман, які відкрито сповідують іслам, в нинішній ситуації в Криму. Голова інформаційного відділу «Правозахисного руху Криму» Енвер Кадиров вважає, що етнічні чистки в Криму вже розпочалися.

Правозахисник акцентував увагу, що до поняття етнічних чисток відноситься і примушення до масового переселення етнічних та релігійних груп. На його думку, саме це і відбувається зараз в регіоні, коли, сприйнявши загрозу для свого життя, певна кількість мусульман була змушена покинути постійне місце проживання.

За словами Кадирова, мусульмани Криму побоюються можливих репресій: «Не можна виключати, що способи боротьби з ісламом і з ісламським інакомисленням, які застосовуються в Російській Федерації, почнуть застосовуватися і тут».

Однак, на його думку, ситуація відрізняється тим, що «в одному випадку це дії всередині держави, а в іншому – дії Росії на окупованій території». Правозахисник вважає, що якщо світ не визнає анексію і визнає Росію як агресора, то всі дії проти кримських татар, в тому числі мусульман, повинні розцінюватися як дії окупаційної влади проти корінного населення.

«Знищення мирного населення під приводом боротьби з погрозами Російської Федерації прирівнюватимуться до етнічних чисток. Такі злочини будуть предметом розгляду в Гаазькому трибуналі. А ті, хто на сьогоднішній день допомагатиме здійснювати ці репресії, – колабораціоністи, – стануть суб’єктами цього судового розгляду», – вважає Кадиров.

Однак при цьому він упевнений, що підстав для паніки немає, тому що «така країна, як Росія, довго існувати не буде». «Незабаром, може, і за наше життя, станемо свідками того, як імперія руйнується на наших очах», – сказав Енвер Кадиров.

У Криму виникла реальна можливість джихаду – ісламознавець

Стурбованість серед мусульман викликає і те, що, згідно з російським законодавством, частина населення автоматично стане «екстремістами». За словами голови Кримського наукового центру ісламознавства Айдера Булатова, на відміну від України з її досить ліберальним в релігійній сфері законодавством, в Росії є значний список забороненої літератури і сайтів.

Зокрема, «40 хадисів пророка Мухаммада» і популярний смисловий переклад Корану на російську мову Ельміра Кулієва в Росії визнані екстремістською літературою. У той же час, за даними Булатова, така література вельми поширена серед мусульман півострова, і, таким чином, «люди, самі того не відаючи, стають порушниками російського законодавства».

Оскільки лібералізації російського законодавства, ймовірно, очікувати не варто, Айдер Булатов пропонує проводити роз’яснювальну роботу серед кримчан, ознайомлювати їх з новим законодавством, списком забороненої літератури.

Стосовно подальшого розвитку подій він зазначив, що «все залежить від кроків, які вживатиме нова влада».

«Якщо ситуацію заженуть в глухий кут, коли без будь-якого розгляду та діалогу почнуться репресії, то обурення, що виникне, виллється у відкритий протест», – висловив припущення Айдер Булатов.

Він звернув увагу на те, що у мусульман є поняття джихаду. На його думку, в Криму можуть оголосити джихад як відсіч тим, хто наводить терор, зазіхнув на умму та сім’ї мусульман. І за нинішньої тенденції до об’єднання, коли «мусульмани Криму єдині як ніколи, якщо буде оголошений джихад, то це торкнеться всіх мусульман без винятку». «Якщо зараз скривдять якусь сім’ю мусульман, то думаю, це не залишиться без відповіді», – вважає ісламознавець, хоча сподівається, що цього не станеться.

Мусульмани стурбовані безпекою одновірців в Криму

Кримську громадськість сколихнули повідомлення про викрадення мусульман. Був знайдений по-звірячому вбитим Решат Аметов, який займав активну громадянську позицію, а зниклий мусульманський релігійний діяч, який займався розповсюдженням перекладу Корану, виявився з невідомих причин в ізоляторі слідчого утримання, захисника до нього не допускали.

Разом з тим, серед експертів висловлюються припущення, що витіснення практикуючих мусульман з Криму триватиме.

Минулого тижня Організація ісламського співробітництва висловила заклопотаність з приводу безпеки і благополуччя мусульманської кримськотатарської громади Криму. «Страждання кримських татар, яких в XX столітті вигнали з їх рідної кримської землі, не повинні повторитися», – йдеться в заяві Організації ісламського співробітництва.

Лана Долленберг

Кримськотатарське питання online, 3 квітня 2014