Різдво разом

10.01.2014, 14:04
У нас немає єдиної Церкви, тож немає і єдиного рішення. Проте в доленосний час, коли українці пробивають собі шлях у Європу, напевно, варто повернутися було б до питання святкування Різдва разом з європейцями, і в такий спосіб бодай трішки наблизитися до неї.

Дві дати народження Христа: яка правильна?
Упродовж кількох тисячоліть між католицьким та православним світом зберігаються розбіжності у святкуванні Різдва. Різниця в тому, що одні довіряють новому григоріанському календарю і свого часу перейшли на нього, а інші залишилися на принципах старого літочислення, тобто дотримуються календаря, який запровадив Юлій Цезар. 

Історичні умови, в яких постала й розвивалася українська християнська традиція були своєрідними. Україна стоїть на перетині двох світів: православного й католицького.

У нас немає єдиної Церкви, тож немає і єдиного рішення. Проте в доленосний час, коли українці  пробивають собі шлях у Європу, напевно, варто повернутися було б до питання святкування Різдва разом з європейцями, і в такий спосіб бодай трішки наблизитися до неї. 

А чому б ні? На цю тему розмовляємо з представниками чотирьох найчисельніших конфесій в Україні. 

— Чому українці святкують Різдво за старим стилем, тоді як усі християни Європи відзначають його 25 грудня, тобто за новим календарем? 

Орест Фредина, парох храму Різдва Пресвятої Богородиці 

— За юліанським календарем, коли в усьому світі вже 7 січня, в нас лише 25 грудня. Півтора тисячоліття в цьому календарі була помилка. Вона полягала в неправильному підрахунку днів і годин у році. У підсумку 1582 року весняне рівнодення запізнювалося на 10 днів за старим календарем. Отож Папа Григорій запровадив реформу, щоб виправити помилку. Проте розкол між Сходом та Заходом тоді вже був великий, і коли 

1583 року Папа звернувся до Константинопольського патріарха, той не прийняв цієї пропозиції. Саме тому тривалий час східні Православні церкви — російська, сербська, якось так вийшло, що й українська, — дотримуються старого календаря, який є менш точним.

Протоієрей Михайло Сивак, священнослужитель Свято-Покровського кафедрального собору УПЦ (КП):

— Різдво за новим стилем святкують Католицька та Протестантська церкви, а також більшість Православних церков світу, а за старим стилем його вшановує Українська греко-католицька церква й інші Православні церкви України, Росії, Єрусалима, Сербії та Грузії. Коли було запроваджено новостильний григоріанський календар як загальнодержавний, то частина Церков, зокрема українська, у своєму богослужбовому вжитку не перейшла на новий календар.

Ієродиякон Маркіян Каюмов, прес-секретар Львівської єпархії УПЦ (МП):

— Не вся Європа, а лише католицький світ і деякі Православні церкви послуговуються григоріанським календарем. Історія є дуже заплутаною. Обидва календарі не є зовсім точними, кожен має похибки. Але оскільки Російська імперія, у складі якої тоді була Украї­на, не переходила на новий стиль, отож і в нас так повелося. Ще Православна церква не дотримується григоріанського календаря через проблеми у вираховуванні дати святкування Великодня. Там теж є погрішності. Пам’ятаю, був випадок: католицька Пасха випала швидше за єврейську, а, судячи з історії, це недопустимо. Якщо ми повністю перейдемо на традиційний григоріанський календар, то дату святкування Великодня неправильно вираховуватимуть. Великої догматичної проблеми немає, але є православна традиція, якої ми й дотримуємося.

Руслан Стропиш, пастор Церкви ЄХБ «Божа любов»

— Чесно кажучи, я ніколи над цим не задумувався. Одні обрали новий календар, інші святкують за старим стилем. Моя особиста думка: суть не в даті, яку ніхто не може визначити, а в тому, що Христос прийшов. 

— А що заважає українцям перейти на новий календар і святкувати Різдво разом з усією європейською християнською спільнотою?

о. Орест Фредина:

— Наразі я не бачу причин, чому ми не можемо це відкоригувати з огляду на календар. Однак, зважаючи на нашу традицію, в цьому є великий плюс. Колись патріарх Йосип Сліпий просив українців за кордоном дотримуватися своїх традицій та звичаїв. Він аргументував це кількома причинами: оскільки Україна є поділеною, то святкування греко-католиками Різдва 25 грудня додало б іще більшої різниці. А також патріарх закликав не потрапляти під вплив Заходу, щоб у нас була змога зосередитися на дусі Богослужіння, нашій коляді та звичаях. 

Хотів би, щоб ми гармонізували наші календарі та святкували Різдво з усім світом. За це я молюся. Проте апостол Павло каже: «Ви, сильні, носіть тягарі немічних». Якщо мій брат залишається немічним, і ми мали б за це з ним різнитися в духовному житті, то я радше пожертвував би календарем, щоб придбати брата, ніж досягнути точності в календарі.

о. Михайло Сивак:

— Спроби реформувати календар і перейти пов­ноцінно на новий стиль були на початку ХХ століття. Проте перехід зазнав невдачі, бо 25 грудня на святкове Богослужіння приходило мало людей, а більшість відвідувала храм традиційно 7 січня. Не варто забувати: різниця між старим і новим календарем — чотирнадцять днів. Не лише Різдво святкуватимемо в інший час, а й такі свята, як Обрізання Господнє, Стрітення, Благовіщення та багато інших. Людям це створить багато труднощів.

Руслан Стропиш:

— Думаю, ми не євроінтегровані. Українці залишилися в Радянському Союзі. Це є стиль Православної церкви, ми живемо за її календарем, який залишився нам у спадок від багаторічного, недоб­ровільного перебування в СРСР. Я не заперечував би проти перенесення святкування на 25 грудня. Маю багато друзів за кордоном і хотілося б святкувати з ними. Є чимало людей, які приїхали сюди й святкують Різдво швидше, а потім приєднуються до нас. Але суть не в даті, а в розумінні людей цього свята. Доки немає правильного усвідомлення Різдва, немає сенсу порушувати це питання.

— Але ж тепер ми неправильно святкуємо Новий рік перед Різдвом…

о. Орест Фредина:

— Оскільки більшовики забрали найбільшу радість Різдва, то перенесли її на святкування Нового року. Якби ми поправили календар, то все було б закономірно. Особисто я за те, щоб ми вміли розумно виправляти похибки. Юлій Цезар подарував світові дуже гарний календар, проте він був неточний. Папа Григорій його поправив. Хто був мудрий, той скористався цим.

о. Михайло Сивак:

— Якщо взяти до уваги світський і церковний аспекти цього питання, то воно є нелогічним. Та, оскільки ми дотримуємося давніх традицій, то змушені так святкувати. Тим паче, дату святкування Різдва відомо ще з IV століття, а 

1 січня як початок року ввів лише у XVIII столітті російський цар Пьотр І. Церква не забороняє святкувати Новий рік цього дня. Єдине, слід пам’ятати, що це — пісний день, отож потрібно не переходити у святкуванні межу допустимого. 

о. Маркіян Каюмов:

— Новий рік — це світське свято, проте є і духов­не підґрунтя. Православний світ святкує Новий рік з молитвою, дякуючи Богові за прожитий час. Можливо, були б якісь інші погляди, якби зовсім по-іншому склалась історія України. Ми не вбачаємо в цьому великої проблеми: молимося на світський Новий рік і також на Василя. Думаю, щоб прославити Бога, зайвого разу не буває.

— А чи можуть бути певні передумови, щоб усе ж перейти на новий календар?

о. Орест Фредина

— Варто було б збиратися очільникам усіх Церков і говорити на цю тему. Двоє людей завжди краще. Потрібно молитися, щоб святкувати Різдво зі всім світом.

о. Михайло Сивак:

— Насамперед ми святкуємо подію Різдва Христового, а не лише дату календаря.  З догматичного погляду в цьому проблем немає, та з церковно-практичного виникають непорозуміння. Не думаю, що Україна перейде на новий стиль. Занадто складно.

Руслан Стропиш:

— Напевно, питання референдуму. Якщо більшість людей вважає за потрібне святкувати Різдво 25 грудня, то так воно й повинно бути. Можливо, це питання ще варто обговорити головам усіх церковних союзів для того, щоб подати законопроект у Верховну Раду й це ухвалили на державному рівні. Проте я думаю, що з Православною церквою Московського патріархату досягнути порозуміння в цьому питанні буде неможливо, адже вона не визнає наших Церков.

о. Маркіян Каюмов

— Наразі в Україні не постає питання з перенесенням Різдва. Однак я вважаю, що цю проблему можна вирішувати, коли в нас буде єдина українська Православна церква. Нині наша Церква не зважилася б на переговори між очільниками, адже були б протистояння між людьми. Наші віряни не сприйняли б радісно таку пропозицію від греко-католиків чи отців Київського патріархату. Віряни УПЦ (МП) мають певні вподобання й не визнають інших Церков. 

— Отож чи можливо в Україні перейти на новий календар і наскільки швидко?

о. Орест Фредина:

— Думаю, так. 22 грудня — це початок, коли ніч відступає, а світло приходить. Ця дата є дуже символічною. Народжується світло, тобто Ісус Христос. Тому правильна дата святкування Різдва — 25 грудня. 

о. Маркіян Каюмов:

— Гадаю, якби виникла ця проблема, то був би конф­лікт між людьми. Знаємо, що на початку XVI століття Річ Посполита вирішила насильно перенести Різдво, та виникло повстання серед українців. Тоді ж створили Греко-католицьку церкву, яка повністю залишала весь обряд, але визнавала Папу Римського. 

Руслан Стропиш:

— Це — реально, але поки в Україні діє проросійська влада, такий перехід неможливий. Росія, зокрема патріарх Кіріл, Владімір Путін, впливатимуть на нашу владу, щоб законопроект про перехід на новий стиль у нашому парламенті не ухвалили.

Христина ПАРУБІЙ

"Львівська газета", 6 січня 2014 року