FEMEN використали проти Pussy Riot?

21.08.2012, 10:20
Наруга над Поклінним хрестом могла бути інспірована заради відвернення уваги від ухвалення вироку учасницям гурту Pussy Riot у Москві, а не на знак протесту проти нього, відзначають експерти.

Наруга над Поклінним хрестом могла бути інспірована заради відвернення уваги від ухвалення вироку учасницям гурту Pussy Riot у Москві, а не на знак протесту проти нього, відзначають експерти. Водночас релігійні та громадські діячі України зауважують, що акція жіночого руху FEMEN, коли активістки спиляли хрест неподалік Міжнародного центру культури і мистецтв (колишнього Жовтневого палацу), вигідна скоріше прибічникам авторитаризму, ніж силам, які обстоюють зміцнення демократії на пострадянському просторі. Саме біля цього пам’ятного знаку поминали жертв тоталітарного режиму, нагадують вони.

Протест, форма якого обурила значну частину суспільства, не зможе послужити розвитку демократії на пострадянському просторі, відзначив у розмові з Радіо Свобода директор Інституту філософії НАНУ Мирослав Попович. На його думку, паплюження пам’ятного знаку у вигляді релігійного символу не можна вважати адекватною формою висловлення громадянської позиції.

«У випадку московських дівчат видно безпросвітну чорносотенну реакцію керівних прошарків російського суспільства на будь яку поведінку, що не узгоджується з глибокою політичною реактивною традицією. У нас зовсім інша річ. Що хотіли сказати ті люди, які паскудили той пам’ятник? Йдеться не про такі речі, по яких можна мати різні погляди. Йдеться про смерть людей, про те, що треба схилити голови. Я не беруся судити, кому це було потрібно. Але цей вчинок знецінює зусилля України та усього світу у боротьбі проти авторитаризму та тоталітарних режимів», – сказав Мирослав Попович.

Водночас він зауважив, що як дії Pussy Riot, так і витівка FEMEN у здоровому суспільстві не повинні каратися ув’язненням, як злочин, а мають лише дістати відповідну оцінку суспільства.

Релігійні спільноти України проти переслідування FEMEN та Pussy Riot

Проти кримінального переслідування FEMEN та Pussy Riot висловлюються і представники Української православної церкви Київського патріархату. Водночас, на думку владики Євстратія (Зорі), наругу над пам’ятним хрестом у Києві важко розцінювати як протест проти дій російської влади, і значно легше інтерпретувати як наступ на релігійні свободи.

«Це акт вандалізму і богохульства. Дуже прикро, що це прикривається гаслами боротьби за свободу. Ми пам’ятаємо, як під такими самими гаслами у минулому столітті знищували і хрести, і храми, і духовенство, і це призвело до того, що український народ опинився у тоталітарному рабстві і пролив ріки крові та сліз. Якщо хтось хотів протестувати проти вироку Pussy Riot, вони мали б робити це під російським посольством. По суті, своїм вчинком вони солідаризувалися не з тими хто потерпає від російської державної системи, а  з тими, хто цю систему свого часу вибудовував – зі спадкоємцями радянських спецслужб», – сказав владика Євстратій.

Таку точку зору підтримують і в Українській греко-католицькій церкві. Крім того, отець Олекса (Петрів) нагадав і про неоднозначну роль засобів масової інформації у подібних сумнівних акціях.

«Якщо би журналісти менше роздували те, що вони витворяють, то вони би цього не робили», – наголосив отець Олекса.

У спиляному хресті недобрий символ вбачають і українські буддисти. За словами очільника Духовного управління цієї релігійної спільноти Дорже Жамбо Чойдже-лами, політичний протест повинен мати політичну форму, а в іншому разі – це лише звичайний бешкет.

«То є меморіальний знак. Відтак той вчинок зачіпає не тільки релігійні, а й просто звичайні людські почуття свідомих українців. Утім, якщо це вважати лише релігійним знаком, то це наруга, що також не має ніякого виправдання. Якщо ці дівчата протестують проти дій Москви, то їм слід йти до якихось споруд московських, чи їхати до Москви. Демократія і вседозволеність – це різні речі. Це буз звичайний акт бешкету, хоч би як вони його називали», – вважає Дорже Жамбо.

Шокова естетика FEMEN потрібна, щоб суспільство прозріло – Карасьов

На думку політолога Вадима Карасьова, форми протесту, які обрали і Pussy Riot, і FEMEN, є найбільш ефективними на пострадянському просторі через байдужість більшої частини суспільства та реакційність поглядів у правлячих колах. Водночас експерт припускає, що наруга над хрестом у Києві могла бути інспірована для того, щоб відвернути увагу від вироку ухваленого щодо учасниць групи Pussy Riot.

«Світ живе у ХХІ столітті, а пострадянський простір рухається у середньовіччі – з економічної, соціальної, політичної і світоглядної точки зору. Тому такі ексцеси, як з Pussy Riot та FEMEN, хоч вони епатажні та непристойні за формою, мають на меті через таку шокову культурну акцію створити можливість задуматися, куди ми котимося, – вважає політолог. – Чи в часи середньовіччя з інквізиціями та переслідуванням політичних відьом, посадкою за ґрати тих, хто не згоден, чи ми будемо рухатися у ХХІ століття. Тому при всіх питаннях з точки зору естетики, поетики до FEMEN та Pussy Riot, за такою брутальною естетикою, криється дуже важлива етика».

«Утім, могла бути і дискредитація Pussy Riot. Можливо така російська стратегія тих, хто все ж  хотів би дискредитувати Pussy Riot, або перебити інформаційний привід щодо винесення їм вироку. Щоб ця витівка затьмарила сам факт засудження», – зазначив Карасьов.

Один із організаторів і учасників встановлення хреста в Києві, який спиляли учасниці руху FEMEN, голова громадського об’єднання «Християнська Україна» Мирослав Данилків розповів Радіо Свобода, що цей знак був встановлений у часи Помаранчевої революції «на прохання Матінки Божої, щоб об’єднати Україну і щоб не було кровопролиття».

Водночас співорганізатор встановлення хреста не підтвердив повідомлення засобів інформації, ніби цей хрест встановило товариство «Меморіал» саме на пам’ять про жертв НКВС, розстріляних у 1930-і роки в його управлінні, яке розташовувалося в сусідній будівлі нинішнього Жовтневого палацу. Цей хрест, розповів Данилків, освячували священики багатьох християнських конфесій – і Київського патріархату, і автокефальна церква, і греко-католики, і римо-католики, і священики Московського патріархату.

Рух FEMEN улаштував у п’ятницю вранці спилювання цього хреста над майданом Незалежності в Києві на підтримку своїх російських колег із жіночого феміністського панк-гурту Pussy Riot, яких пізніше цього ж дня у Москві ув’язнили на два роки.

Своїм актом знесення релігійного символу FEMEN закликав «усі здорові сили суспільства нещадно випилювати з мозку трухляві релігійні забобони, які послуговують як опора для диктатури і перешкоджають розвиткові демократії і свободи жінок».

У київській міліції повідомили, що за цим фактом уже порушили кримінальну справу за статтею про хуліганство, вчинене групою осіб.

Дмитро Баркар

Радіо "Свобода", 20 серпня 2012