• Головна
  • Моніторинг
  • Степан Барна: «Не допустимо прихватизації Почаївської та Києво-Печерської лавр!»...

Степан Барна: «Не допустимо прихватизації Почаївської та Києво-Печерської лавр!»

05.03.2012, 12:52
Степан Барна: «Не допустимо прихватизації Почаївської та Києво-Печерської лавр!» - фото 1

Координатор всеукраїнського громадського руху «Українські святині – українському народу!», учасник громадського руху «Зарваницька ініціатива», депутат Тернопільської облради Степан Барна закликає громадськість рішуче виступити проти антиукраїнської ініціативи - проекту Закону України (реєстраційний №9690) «Про внесення змін до деяких законів України (щодо передачі об'єктів культурної спадщини релігійним організаціям)».

Координатор всеукраїнського громадського руху «Українські святині – українському народу!», учасник громадського руху «Зарваницька ініціатива», депутат Тернопільської облради Степан Барна закликає громадськість рішуче виступити проти антиукраїнської ініціативи - проекту Закону України (реєстраційний №9690) «Про внесення змін до деяких законів України (щодо передачі об'єктів культурної спадщини релігійним організаціям)».

- У чому полягає загроза законопроекту №9690?

- Цей законопроект є продовженням тотального наступу діючої влади на українські святині. Це – намагання русифікації українського народу через прихватизацію українських святинь. Проект Закону передбачає виключення з «Переліку пам’яток культурної спадщини, що не підлягають приватизації», комплексів Почаївської та Київсько-Печерської лавр. Надалі вони будуть приватизовані невідомо ким. Я вважаю це спецоперацією із захоплення українських духовних пам’яток. Цинізмом цього закону є те, що комплекс Почаївської лаври у 2003 році оцінили аж в один мільйон триста тисяч гривень. Це дуже занижена вартість того, що є для нації безцінним. Зрештою, такою є ціна трикімнатної квартири в Києві. Згідно з проектом Закону усі повноваження щодо розпорядження майном цього комплексу передадуть Кабміну без участі місцевих адміністрацій. Таким чином державні органи на місцях не матимуть ніякого впливу. До того ж, наші противники вдаються до обману, обрали нечесну стратегію у відстоюванні законопроекту.

- Про яку нечесну стратегію йдеться?

- Нам відомо про масове обдурювання людей, зокрема в Шумському, Кременецькому районах, у Рівненській та Волинській областях. Там у деяких церквах священики вводять в оману прихожан, закликають їх ставити підписи «за» приватизацію. Вірян обманюють, нібито тернопільські націоналісти вирішити закрити Почаївську лавру, зробити її тільки архітектурною пам’яткою або музеєм і припинити Богослужіння, що насправді не відповідає дійсності, бо наша позиція полягає в тому, щоб зберегти лавру у власності держави Україна. З огляду на такі дії направляємо відповідне звернення до прокуратури області для перевірки фактів масового введення в оману громадян. Розповідаючи про небезпеку законопроекту загалом, зверну увагу, наприклад, на цинічну спробу приватизації Феодосіївського монастиря, який нині належить УПЦ КП. Він теж є в «Переліку…». Якщо його передадуть у приватизацію, це посіє міжконфесійний конфлікт. Не менш цинічним є намагання приватизувати церкву Всіх Святих Києво-Печерської лаври. Її, до слова, збудував Мазепа, якого потім було піддано анафемі. А сьогодні церкву, засновником якої він є, хочуть приватизувати. Небезпека цього законопроекту полягає ще й у тому, що він може бути прецедентом для подальшої прихватизації інших святинь, які є менші за територіями, але не менш вагомі за значенням для української духовності – наприклад, Софії Київської, Десятинної церкви…

-  Слово громадськості може тут щось змінити?

- Звичайно може. Під тиском громади торік відкликали подібний законопроект депутатів від ПР  Шенцева та Бута. Тоді ми зібрали понад сто тисяч підписів «проти». А сьогодні починаємо боротьбу з новою антиукраїнською ініціативою регіоналів та комуністів, в тому числі й через збір підписів. Наше завдання – донести до громадськості небезпеку цього проекту. Я впевнений – усі свідомі українці, незалежно від партійної приналежності чи ідеологічних переконань, виступлять проти нього.

- Чи не вийде так, що Тернопільщина залишиться сам на сам з цією проблемою?

- Ні, проект Закону збурив громадськість не лише Тернопільщини, а й всієї України. У Києві, Луцьку, Рівному, Львові, Черкасах, Сумах та інших містах відбулися громадські слухання та обговорення. Активісти руху «Українські святині – українському народу!» піднімають на спротив представників духовності, політичної еліти та інтелігенцію. Один із них – відомий фахівець у сфері релігії, доктор філософських наук, президент Української асоціації релігійної свободи Віктор Єленський. Він недавно відвідав Тернопіль і висловив думку, що нині триває процес вилучення в українського народу його святинь.

- А, можливо, це ще й об’єднає опозицію?

- Консолідація патріотичних сил необхідна завжди. Передусім сьогодні це дасть можливість висловити позицію громади у місцевих радах Тернопільщини. Провладні народні депутати: регіонали, литвинівці, комуністи і «тушки» своїм законопроектом не тільки дестабілізують ситуацію, а й перешкоджають ідеї створення єдиної Помісної Української Церкви. Ось чому поява такого законопроекту викликала справедливе обурення громади та опозиційних сил Тернопілля і України, зокрема Комітету опору диктатурі, до складу якого входить більшість опозиційних партій України.

- Ви зосереджуєте свою увагу лише на Почаївській лаврі?

- Зовсім ні, представники громадського руху вболівають за долю усіх наших духовних святинь, в тому числі Києво-Печерської лаври, Софії Київської, Феодосіївського монастиря та інших. З «Переліку…» планують вилучити значну кількість різноманітних пам’яток. Лише на Кременеччині це такі об’єкти, як собор Богоявленський, корпус чернечий,  Собор Святого Миколая, Почаївська лавра, собор Успіння Пресвятої Богородиці, собор Святої Трійці, келії монастирські та ін. Усі вони – духовне багатство українського народу. Вважаю неприпустимою політику держави щодо «торгівлі» українськими святинями. А Почаївська лавра є, так би мовити, не просто гарячою точкою, а лакмусовим папірцем реакції суспільства на спробу приватизації українських святинь, особливо в західних областях, де превалюють державницькі позиції. Хочу зазначити, що Почаївська лавра була під багаторічною окупацією різних політичних режимів, а сьогодні «цілеспрямовано перетворюється комісарами «русского міра» в осередок антиукраїнства, міжконфесійної неприязні,  розбрату та протистояння». Упродовж своєї історії лавра з певною періодичністю переходила у підпорядкування мінімум трьох конфесій.

- Як я розумію, наразі центром опору новому проекту Закону є Тернопіль. Адже саме у віданні Кременецько-Почаївського державного історико-архітектурного заповідника була Почаївська лавра…

- Не лише Тернопіль, а й вся Україна і Тернопільщина не стоїть осторонь. Зокрема у Кременці недавно відбулися збори активу Шумщини, Кременеччини та Лановеччини, а на 26 лютого заплановано громадські слухання. На них теж буде ухвалене звернення проти прихватизації українських святинь. Впевнений, що 6 березня на сесії Тернопільської облради відбудеться обговорення ситуації довкола Почаївської і Києво-Печерської лавр і надання оцінки зверненню громадськості до Президента, Голови ВР і Прем'єр-міністра щодо недопущення ухвалення проекту закону №9690. Тернопільська міська рада вже проголосувала переважно  «за», крім представників ПР. Такі ініціативи вже підтримала Чортківська районна рада. Протягом лютого-березня цей процес продовжуватиметься.

- Про які вимоги йдеться у зверненні громадськості?

- По-перше, скасувати розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року про вилучення лаври із складу Кременецько-Почаївського державного історико-архітектурного заповідника та повернути її до складу цього заповідника. По-друге, терміново вжити рішучих заходів щодо недопущення прийняття запропонованого проекту Закону України (реєстраційний №9690 від 12 січня 2012 року) «Про внесення змін до деяких законів України (щодо передачі об'єктів культурної спадщини релігійним організаціям)».

- А якщо на звернення не відреагують?

- Тоді ми будемо змушені перейти до більш радикальних заходів, у тому числі й до масових акцій протесту як на теренах Тернопільщини, так і по всій Україні. Це будуть не лише прес-конференції, громадські слухання та збір підписів, а й мітинги, віча та інші радикальні форми протесту. Якщо не буде припинено тиск і влада не перестане торгувати святинями – ініціюватимемо імпічмент Президенту та висловлення недовіри Верховній Раді. Тут важливою є позиція журналістів. Якщо тернопільські ЗМІ активні у висвітленні цієї проблеми, то столичні уникають цієї теми або подають у спотвореному вигляді. А мовчати не можна, бо чинна влада такими законодавчими ініціативами провокує не тільки міжконфесійні конфлікти, а й кровопролиття. Українські святині повинні належати українському народові!

Анна МАСАР

"Свобода", 23 лютого 2012 року