При вході до Кирилівської церкви є цілий фресковий комплекс XII століття – науковець про зображення Страшного суду

1 березня 2020, 20:38 | Калейдоскоп-дайджест | view photo | 0 |   | Код для блогу |  | 

Богдана Костюк

"Радіо Свобода", 29 лютого 2020

Фреска-фрагмент композиції Страшного суду. Кирилівська церква, Київ

Крижаний вітер збиває з ніг, у темряві геть нічого не видно, нема ні сонця, ні зірок, нема жодного натяку на бодай якість промінчик світла… Ні, це не астрономічна чорна діра – такий вигляд, за християнськими віруваннями, матиме Всесвіт після закінчення вищого Божого (Страшного) суду, якщо гріхи людські переважать їхні чесноти. Тема вищого Божого суду стала вельми популярною у ранньому середньовіччі й знайшла відображення у фресковому живописі храмів України. Велика композиція, присвячена Страшному суду, збережена на фресках у Кирилівській церкві Києва. Про це розповіла Радіо Свобода завідувач науково-дослідного сектору Національного заповідника «Софія Київська» Ірина Марголіна

Кирилівська церква, Церква Святих Кирила та Афанасія Александрійських – пам’ятка архітектури та монументального малярства ХІІ, XVII, XIX століть. Датою заснування називають 1139 рік або 1140-й, перша письмова згадка – 1171 рік

– Зауважу, що для легкості «зчитування» образів і сюжетів під фресками автори малюнків залишили написи. А картини Страшного суду зазвичай розміщували у переддвір’ї храму, у нартексі (притворі – ред.). Тож коли ви заходите до Кирилівської церкви, вас «зустрічає» цілий фресковий комплекс XII століття – розповідь про те, як готували «судове засідання», а на кого чекали вічні пекельні муки.

Фреска «Книга буття». Кирилівська церква

– То яким є Страшний суд, як його бачать відвідувачі Кирилівської церкви?

– У центрі композиції зображений Ісус Христос (Верховний суддя), обабіч якого апостоли, з одного боку стоїть Богородиця, з іншого Іоанн Предтеча, вони тримають у руках відкриті книги – але у книгах немає написів! Апостоли показують людям ці книги, бо саме у ці книги будуть вписані їхні діяння за життя.

І за ці діяння їх судитимуть, і якщо добрі справи переважать, людина потрапить до раю, а якщо переважатимуть справи і вчинки погані, вона потрапить до пекла. Фактично, ця мальована композиція є своєрідним попередженням. А Діва Марія та Іоанн Предтеча, звертаючись до Ісуса як Верховного судді, виступають як адвокати людства.

– Тобто ми бачимо цілу процедуру підготовки і проведення «судового процесу»?

– Так, перед нами розгортається композиція судового процесу, де маємо Верховного суддю і присяжних (апостолів), а трохи нижче бачимо підсудних, тих, хто йде на суд. Написи підказують: там є «подвижники», «мученики», а на окремій композиції зображена ціла княжа родина. Спершу мені здавалось, що це абстрактна княжа сім’я, але потім я вирішила дослідити композицію й портрети уважніше.

«Судовий процес» – Вищий Божий суд. Фреска у Кирилівській церкві

– І чия княжа родина йде на суд Божий?

– Це родина засновника Кирилівської церкви Всеволода Ольговича, яку веде ангел. Навпроти бачимо зображення ангела з вагами, на вагах зважують добрі й погані вчинки людини. Далі зображено групу людей, що зупинилися біля воріт пекла. До речі, там немає жодної жінки, виключно чоловіки! Там багато багатіїв, лихварів, сказати б, корумпованих чиновників… Навпроти, на композиції, де ворота відкрились, ми бачимо зображення пекельних мук, які переживають грішники.

Композиція «Грішники у пеклі». Кирилівська церква

А як люди дізнаються, що час збиратись на Страшний суд?

– Всевишній покличе одного з янголів – і той буде згортати небо у сувій. На композиційному полі представлена фреска, вона відома як «Янгол, який згортає небо», – янгол стоїть посеред буревію, ледве втримуючи рівновагу, й виконує Божий наказ…

Кирилівська церква, «Ангел, що згортає небо», фреска ХІІ століття

Система Orphus
Рейтинг
0
0
0коментарів

Коментарі

додати коментар 

    Залишати коментарі можуть тільки зареєстровані відвідувачі Ввійти

    Останні коментарі

    • sai | 8 квітня 2020, 17:14

      Бутинський

    • sai | 8 квітня 2020, 14:54

      Ігор Ісіченко З приємністю повідомляю, що в телефонній розмові єпископ ПЦУ Митрофан запевнив мене, що Харківсько-Богодухівська єпархія ПЦУ не має відношення до зазіхань окремих осіб на

    • bopa | 6 квітня 2020, 17:03

      Лаври, в плані управління, підпорядковуються безпосередньо Патріарху. Тому "Синод УПЦ (МП)" їм не указ!

    • Halo | 6 квітня 2020, 13:52

      При цьому, чомусь не бачити такої ж неприязні до Київської Лаври, натомість згадуються конкретні імена людей, що знеславили себе своєю поведінкою.

    • Halo | 6 квітня 2020, 13:48

      Хто небудь, підкажіть Тетяні Деркач, що її дописи у фейсбуці, де вона дедалі жосткіше кепкує над Почаєвим, а також намагання зробити з назви УКРАЇНСЬКОЇ святині мем, поціллють не по осередку

    Популярні статті місяця