«Ніхто не казав світові стільки доброго про Україну, як Папа-слов’янин»

05.08.2011, 17:57
«Ніхто не казав світові стільки доброго про Україну, як Папа-слов’янин» - фото 1
Архієпископ Мечислав Мокшицький — про понтифікат Івана Павла ІІ і про українські питання

Архиєпископ Мечислав Мокшицький, фото КМЦАрхієпископ Мечислав Мокшицький — про понтифікат Івана Павла ІІ і про українські питання

Нещодавно бестселер «Вівторки любив найбільше» видано українською! Це розповіді архієпископа Мечислава Мокшицького (нині архієпископа-митрополита Львівського римо-католицької церкви) про щоденне життя Івана Павла ІІ, точніше про те, як Папа залишився людиною. Його Преосвящество дев’ять років був другим секретарем понтифіка... Так, з книжки стає відомо, що Святійший Отець, наприклад, любив афористично повторювати: «Справедливості замало, потрібна любов». Або ж щиросердо сміявся із жарту про самого себе: «Чим відрізняється Папа від Святого Духа? Святий Дух є всюди, а Папа вже там був». Усім серцем вірив у силу молитви. У скруті завжди повторював: «Молімося!». Щовечораперед сном підходив до вікна своєї спальні й благословляв світ.

«День» безпосередньо в архієпископа Мечислава МОКШИЦЬКОГО цікавився спогадами про Івана Павла ІІ, а також говорив з ним про релігійну ситуацію в Україні загалом.

— Цьогоріч ми відзначали десятиліття душпастирського візиту Івана Павла ІІ в Україну. «Я приїхав як ваш друг», — перше, що Папа сказав, ступивши на нашу землю. Ці слова понтифік завжди підкріплював справами. Ваше Преосвященство, чим була зумовлена така прихильність до українців?

— Україна є близькою кожному полякові, оскільки ще на початку ХХ століття її частина належала до складу Польщі. Чимало письменників описали ті часи у своїх творах. Чимало й історичних розвідок написано про цей період. А Папа дуже любив і добре знав історію. Особливо історію церкви: римо-католицької, греко-католицької й православної. До того ж, колись у Станіславові (тепер Івано-Франківську) і Львові працював один із його духовних наставників — архієпископ Адам Стефан Сапєга. 1944-го нацисти вербували польських чоловіків на роботу в Німеччину, тож Кароль Войтила переховувався в його домі. (Там залишився до завершення Другої світової війни.) А 1946-го той висвятив молодого Войтилу на священика. Тобто Святійший Отець був історично, духовно й емоційно поєднаний з Україною. До прикладу, коли Йосиф Сліпий повернувся із Сибіру і замешкав в Римі, понтифік із ним дуже заприятелював. Вони часто бачилися, розмовляли. А як предстоятель греко-католиків помер, Іван Павло ІІ прийшов попрощатися: довго молився, а тоді поцілував руку. Папа був вдячний українцям за те, що, незважаючи на семидесятилітнє панування комуністичного режиму, вони зберегли віру. Ніхто не казав світові стільки доброго про Україну, як Папа-слов’янин.

— Сімдесят років триває процес беатифікації Андрея Шептицького. Двічі він зупинявся через втручання польських ієрархів римо-католицької церкви. Відомо, що Папа Іван Павло ІІ хотів, щоб ця процедура чимшвидше успішно закінчилася. Ви знаєте, на якому етапі вона зараз?

— Коли Святійший Отець приїхав в Україну, більшість його проповідей так чи інакше торкалися постаті Андрея Шептицького. Тоді навіть поширювалися чутки, мовляв, понтифік уже його беатифікував... То правда, що Папа з великою повагою ставився до митрополита. Однак деякі польські єпископи закидають Шептицькому, що він не намагався зупинити братовбивчу боротьбу між українцями й поляками під час Другої світової війни. Якщо експертам, які займаються процесом, удасться з’ясувати деякі деталі, справа посуватиметься швидко. Я не можу розповісти, на якому етапі процес, бо тепер не дуже обізнаний з його перебігом, але, думаю, на дев’яносто відсотків усе готово.

— Кажуть, що за Івана Павла ІІ було підготовлено документи про надання УГКЦ патріархату, але справу не було доведено до кінця. Ваше Преосвященство, вам щось відомо про це?

— Справді, за часів Івана Павла ІІ йшлося про надання патріархату для українських греко-католиків. Святійший Отець зустрічався з синодом єпископів УГКЦ, Комісією єдності всіх християн та іншими церковними структурами і говорив, що найбільша східна католицька церква в світі має на це право. Однак Консиліум кардиналів (дорадчий орган Папи в подібних питаннях) дійшов висновку, що ще не час ухвалювати таке рішення, мовляв, це може викликати спротив із боку російської православної церкви. До речі, понтифік дуже прагнув зустрітися з тодішнім патріархом РПЦ Алексієм ІІ. Навіть приставав на умови тамтешньої сторони, мовляв, зустріч можлива тільки на нейтральній території, однак не з нашої вини домовленості постійно зривалися.

— На своїй інтронізації глава УГКЦ Блаженнійший Святослав (Шевчук) говорив про вас як свого наставника, тепло згадував і про подарований вами розарій (чотки. — Ред.) Івана Павла ІІ. Ваше Преосвященство, як оцінюєте перші місяці його керівництва церквою?

ФОТО НАДАНЕ ІНСТИТУТОМ ІСТОРІЇ ЦЕРКВИ УКУ

 

ПАПА ІВАН ПАВЛО ІІ ЦІЛУЄ ПЕРСТЕНЬ КАРДИНАЛА ЙОСИПА СЛІПОГО, ГЛАВІ КАТАКОМБНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ГРЕКО-КАТОЛИЦЬКОЇ ЦЕРКВИ, ВЕРЕСЕНЬ 1984 РОКУ, РИМ

— Приємно, що Блаженнійший Святослав (Шевчук) не побоявся публічно сказати про наші приязні взаємини. Хоч ми навчалися в одному університеті — Папському святого Томи Аквінського в Римі, та познайомилися, коли він був ректором Львівської духовної семінарії. Тоді мали можливість бачитися з нагоди різноманітних урочистостей, наприклад відкриття нового навчального року, й приватно. Потім я брав участь у його висвяченні на єпископа.

У нас уже відбулася офіційна зустріч, на якій обговорили проблеми церкви в Україні, налагодження подальшої співпраці між УГКЦ і РКЦ (насправді існує ще чимало нерозв’язаних питань між нами). Я думаю, він — молодий, енергійний і відкритий, зі щирими намірами — буде добрим предстоятелем греко-католиків. Очевидно, усе даватиметься не відразу й нелегко.

— Скажіть, будь ласка, з якими проблемами найчастіше зустрічається церква у посттоталітарному суспільстві?

— На моє переконання, після стількох десятиліть засилля комунізму церква повинна говорити передусім про моральність і цінності. Колись у Польщі Іван Павло ІІ багато проповідей присвятив саме тлумаченню 10 Божих заповідей.

На жаль, Україну поглинула корупція. Як наслідок, люди не вірять у справедливість. Наслідок цього всього — цинізм. А з такими настроями, зрозуміло, громадянського суспільства не побудуєш. Якось Святійший Отець сказав, що homo sovieticus (нині додаймо post до другого слова) особливо потребує надії й свободи. Тому потрібно виходити на зустріч кожній людині. Сьогодні римо-католицька церква веде душпастирську діяльність у лікарнях. Однак треба провадити її всюди: з вчителями, залізничниками, міліцією... Варто подумати про католицькі садочки й школи при парафіях. І взагалі закцентувати увагу на молодь. До речі, серед молодих великий відсоток алко- і наркозалежних, для таких треба створити спеціальні реабілітаційні осередки. Також великою проблемою залишаються аборти.

Якщо церква на Заході має на що опертися, тобто на внутрішньоцерковні рухи, то в українських церквах їх фактично немає. Одним словом, є над чим працювати.

— Нещодавно ватиканський прелат Маріо Тосо заявив про потребу створити католицьку партію в Італії. Її членами можуть стати ревні католики, які обстоювали б християнські цінності в секуляризованому (тому, що відійшов від церкви, релігії) італійському суспільстві. Ваша думка з цього приводу. Як ви гадаєте, Україні, яку сьогодні вважають християнською країною, секуляризація загрожує?

— На мою думку, це прекрасна ініціатива. До слова, колись в Італії була сильна християнська партія, але потім вона розвалилася. Бачите, ми маємо обов’язок бути не лише добрими християнами, а й добрими громадянами. Від нас залежить нині, яким буде наше суспільство завтра.

Чи загрожує Україні секуляризація? Україна не є якимось заповідником. А якщо взяти до уваги ще сімдесятилітнє панування атеїстичного режиму, відповідь очевидна. Тому треба й церкві, і самій країні бути готовими до цього виклику.

— В Україні католицьке духовенство представляють здебільшого поляки. Ви маєте намір «замінити» їх українцями, теж надавши їм добру західну освіту (багато хто, навіть чимало православних, хвалять так звану римську духовну школу)?

— Звісно. Як ми знаємо, у радянські часи ніде було виховувати нових священиків. У перші роки незалежності було лише двадцять римо-католицьких отців на всю Україну. Тепер маємо кілька духовних семінарій: у Ворзелі під Києвом, Кам’янці-Подільському і Львові, де, до речі, навчаються студенти звідсіля. Сьогодні, наприклад, Львівська дієцезія налічує вісімдесят чи навіть вісімдесят три душпастирі, які є українськими громадянами, і шістдесят, які є польськими громадянами. Тобто більшу половину вже становлять українці. Але ж, напевно, римо-католицьку церкву в Україні надалі асоціюватимуть з польською. Подібно до того, як євангелістську церкву в Польщі — з німецькою. Це невірно. Окрім німців, туди ходить і багато поляків. Так і до римо-католицької церкви в Києві, Львові, Кам’янці-Подільському чи ще деінде приходить чимало українців.

— Відомо, що Папа молився за єдність церкви. Ішлося не лише про католицьку церкву як інституцію, а про вселенську єдність з Христом. Яку бачите перспективу єдності православ’я в Україні? Такий собі погляд збоку.

— Сам Ісус Христос молився про те, щоб церква була одна. Сьогодні це велика проблема. Мусимо молитися за єдність. І шукати порозуміння. Найперше, між вірянами. Подальші кроки будуть за первоієрархами.

— Ваше Преосвященство, ви дев’ять років працювали з Іваном Павлом ІІ. Як самі згадували, «жили в тіні святості», а святість зверталася до вас: Мецю... Що із спілкування з понтифіком пригадуєте найчастіше?

— Запам’ятав обід Святійшого Отця з матір’ю Терезою з Калькутти. Тоді панувала незвичайна атмосфера. Зустрічей із нею було багато — подібних менше, а більше офіційних — але цей обід був, здається, 1997 року, незадовго до смерті матері Терези. І видався мені винятковим. Стільки добра відчувалося в тих розмовах, стільки любові до іншої людини. Святість зустрілася зі Святістю.

Розмовляли Надія ТИСЯЧНА, «День», Софія КОЧМАР, Літня школа журналістики «Дня»

"День", 5 серпня 2011