Останні новини
УПЦ (МП) оприлюднила офіційну заяву щодо звернення Президента України до Вселенського Патріарха | 22 квітня 2018, 11:40 | Міжправославні стосунки |
Андрій Юраш про автокефалію: Патріарх Варфоломій розуміє, що з Росією домовитися неможливо | 22 квітня 2018, 11:27 | Міжправославні стосунки |
Жебрівський готовий перейти у православ'я у разі створення Помісної Церкви | 22 квітня 2018, 11:08 | Релігія і політика |
Московська Церква витрачає шалені гроші, аби зберегти вплив на Україну, - експерт | 22 квітня 2018, 10:54 | Релігія і суспільство |
Речник Київського Патріархату: Не один Порошенко – до ув’язнення і Луценко був прихильником УПЦ (МП) | 22 квітня 2018, 10:43 | Державно-конфесійні стосунки |
Точка зору
20 квітня 2018, 13:34 | Відкрита тема |
Операція «Відкрите небо»: шукаємо можливості чи відмовки?
Як тільки керівництво держави оголосило про узгодження «церковного ПДЧ», з боку його противників почався сильний опір. Так, одним з перших відстрілявся протоєрей Микола Данилевич, заступник голови Відділу зовнішніх церковних зв’язків УПЦ (МП). Він надав коментар, в кому проговорено усі ключові пропагандистські тези, за допомогою яких Московський патріархат спробує чинити опір процесу остаточного вирішення українського церковного питання.
11 квітня 2018, 15:22 | Колонка Тетяни Деркач
Президентсько-православні маневри
Схоже, 2018 рік пройде під знаком вибудовування противаг і пошуку стримувань в сфері державно-церковних відносин в Україні.
Релігієзнавчі студії
19 квітня 2018, 17:45 | Релігієзнавчі студії |
|
Отець Андрій Абрагамович — караїм-студит в УГКЦ, дядько двох повстанців
З численних історій буття караїмів в українському народі досі нерозказаною залишається оповідь про ченця Студійського уставу Андрія Адама (Захаріюша-Сумхи) Абрагамовича, який тихою жертовною працею і терпіннями, котрих зазнав від комуністичного тоталітарного режиму, заслужив на вдячну пам’ять наступних поколінь.
16 березня 2018, 11:04 | Релігієзнавчі студії |
“Віра і розум” очима протестанта
Авторські рефлексії присвячені переосмисленню основних положень папського послання “Віра і розум” в контексті діалогу з провідними протестантськими інтелектуалами – Карлом Генрі та Алвіном Плантінгою.
Релігійне краєзнавство
3 березня 2018, 18:53 | Релігійне краєзнавство |
|
Сьогодні лишень руїни двох веж, загублені серед будівель готельного типу нагадують про давній Алустон.
26 січня 2018, 14:02 | Микулинці |
|
Микулинці — “королівський костел” та примари
Пересічний українець знає про Микулинці, що біля Теребовлі, переважно завдяки чудовому місцевому пиву. Про інші принади цього надзвичайно цікавого і симпатичного галицького містечка загалу відомо набагато менше. Натомість серед шанувальників мандрів вітчизняною “глибинкою” Микулинці давно користуються заслуженою славою.
Краєзнавство-дайджест
2 квітня 2018, 15:09 | Краєзнавство-дайджест |
|
Єзуїтська колегія, каральні загони НКВС, духовне училище: хто «жив» у клеванському замку
У мережі з’явилося нове відео з циклу «Велика Волинь» від краєзнавця Андрія Михайлова. Ролик розповідає про селище Клевань, що розташоване у Рівненській області, а раніше входило до складу Великої Волині. У XV столітті було власністю князів Чарторийських.
18 березня 2018, 16:27 | Краєзнавство-дайджест |
|
Старовинний монастир у Підкамені: від коштів Яна Собеського до гранту Євросоюзу
Реставрація вежі старовинного домініканського монастиря у Підкамені Бродівського району стане одним з 10 проектів, які реалізовуватимуться на території Львівщини у межах Програми транскордонного співробітництва Польща – Білорусь – Україна 2014-2020.
14 березня 2018, 07:37 | Краєзнавство-дайджест |
До історії церкви Святого Пантелеймона
Церква Св. Пантелеймона над Дністром – єдиний збережений наземний білокам’яний храм княжого Галича.
Посилання від партнерів
Автокефалія Києва
Ярослава МУЗИЧЕНКО. — "Україна молода", 5 червня 2010 року
20 років тому в «другому Єрусалимі» проголошено відновлення Української православної церкви
5–6 червня 1990 року православний Собор проголосив відродження УАПЦ, відновив церковну структуру у вигляді патріархату і обрав першим українським патріархом митрополита Мстислава Скрипника. Собор був велелюдний, від Софійського собору до Будинку кіно, де він відбувся, духовенство і миряни пройшли урочистою ходою. Серед них крокували 7 єпископів і майже 200 священиків. Київ не бачив такого від часів Української революції, коли столиця Русі стала духовно не залежною від Росії — вперше, відтоді як центр руського православ’я дивним чином «перемістився» до Москви. На той час уже діяли парафії Української автокефальної церкви на Заході й Сході України, відбувалися велелюдні молебні у пам’ять закатованих подвижників, про яких «у лоні російського православ’я» і згадати не можна було, та виходив незалежний часопис «Наша віра»...
Громада і Прибалтика
Українську автокефалію ніхто не нав’язував «згори». Ідея її відновлення визрівала поступово в широкій громаді, коли в перші тріщини «саркофага» тоталітаризму запроменіла надія. Утім, як згадує протоієрей Володимир Черпак, до 1988 року — відзначення тисячоліття Хрещення Русі, навіть у сім’ї на кухні розмови про Київську церкву не велися. Хоча з «Голосу Америки» й «Німецької хвилі» знали, що була в 1920–ті УАПЦ. До 1000 Хрещення Києва Український культурологічний клуб влаштував біля пам’ятника Володимиру молебень, у якому взяли участь кількасот людей. Вперше було заявлено, що в Україні є альтернативне «сергіанському» сприйняття православ’я.
«Після відзначення тисячоліття Хрещення стало легше, — каже отець Володимир. — Митрополит Мстислав домігся, щоб у СРСР завезли Біблію в перекладі українською мовою. Її продавали в екзархаті Московської патріархії на Пушкінській, 36. Там весь український бомонд збирався — черги стояли чималі!». Приклад прибалтів, казахів і безстрашних тувинців додавав українцям сміливості. У Єлгаві під Ригою служив отець Богдан Михайлечко. У 1989–му його запросили на з’їзд Товариства української мови до Києва. У своєму двохвилинному виступі він закликав відродити УАПЦ. У хатині Миколи Будника отець Богдан відслужив першу в Києві українську літургію.
До речі, у Литві «чеканилися» перші жовто–блакитні значки, і був надрукований перший номер газети «Наша віра», який поширили на першому з’їзді Народного руху. У київській хаті відомого музиканта й художника Миколи Будника на вулиці Сєдовців Олександр Ткачук, Будник і Микола Свирнюк у 1989–му створили газету. На її тиражування В’ячеслав Чорновіл видав з каси Руху 2000 тодішніх рублів.
Духовна пам’ять
«Ініціативний комітет відновлення Української автокефальної православної церкви в Україні» було утворено ще 15 лютого 1989 року. Безкорисливими й безстрашними його лицарями стали члени Української гельсінської спілки та Українського культурологічного клубу, де релігійний комітет очолювала Лариса Лохвицька. У своєму першому документі ініціативна група звернулася до президій Верховної Ради СРСР та УРСР і до світової християнської громадськості щодо відродження УАПЦ. Першою 19 серпня 1989 року вийшла з підпорядкування Москві парафія Петра і Павла у Львові, де служив отець Володимир Ярема (майбутній патріарх УАПЦ Димитрій). «Як не парадоксально, відродження розпочалося з західних областей, де у 1920–х не було УАПЦ. На Сході ж було страшенне протистояння, народ невіруючий, заляканий, пам’ятав, як чекісти знищували за саму приналежність до «автокефалістів», — розповідає протоієрей Володимир Черпак. — Церкви Карпатського гірського регіону масово переходили в УАПЦ».
У Києві перша парафія УАПЦ з’явилася 10 березня 1990 року. Завдяки відомому етнологу Лідії Орел для неї надали церкву святого архістратига Михаїла у Музеї народної архітектури та побуту. «Пріснопам’ятний отець Мефодій Андрущенко, якого висвятив у диякони сам митрополит Липківський, а у священики — єпископ Мстислав у 1942 році, почув по радіо про відновлення УАПЦ і приїхав з Вінниччини, — розповідає отець Володимир. — Він привіз зшиті дратвою книги, які в нього були десь закопані». Знаменно, що відновлення традицій, історичної правди, національної пам’яті, перші молебні за загиблими в час Голодомору, за героїв Крут, за розстріляними на Соловках зініціювала Українська автокефальна церква. УПЦ Московського патріархату «зацікавилася» цим лише у 2005–му.
Без ключа
Про «інспірування УАПЦ комуністичними спецслужбами» — мовляв, на перешкоду активному відродженню Української греко–католицької церкви, свого часу багато говорилося. «Спецслужби, якими все було начинено, боялися відновлення справжньої церкви, — каже відомий філософ–богослов, редактор часопису «Наша віра», голова оргкомітету з відзначення 20–ї річниці відновлення УАПЦ Євген Сверстюк. — Слід було влаштувати ворожнечу між двома гілками справжньої церкви, що відроджується. До певного часу це вдавалося. Утім люди опам’яталися і примирилися». На думку протоієрея Володимира Черпака, якщо чекісти на Луб’янці й планували зіштовхнути УАПЦ та УГКЦ, то прорахувалися, бо недооцінили, що рух за автокефалію йде з народу.
А як ставилися до відновлення українського православ’я політики–націонал–демократи, виховані в комсомолі? Відомо, що В’ячеслава Чорновола уже в дорослому віці хрестив патріарх Володимир (Романюк). «Чорновіл хоча й підтримував церкву, але доволі холодно ставився, — згадує отець Володимир Черпак. — Хоча коли ховали патріарха Володимира, то майже всі розбіглися, а він стояв із лопатою, відбивався від омонівців. Національна еліта розуміла, що РПЦ є інструментом не релігійного, а політичного впливу на населення. І хотіли позбавити церкву отого не природного для неї завдання. Але як? «Гадаю, у політичного проводу не було ключа до сприймання духовних речей, вони були далекі від християнства, хоча симпатизували йому, — каже Євген Сверстюк. — У 1920–ті українські інтелектуали мали належну освіту і знання євангельських текстів. У 1990–ті цього вже не було. Думаю, що та ж біда була й у духівництва. Пригадую виступи на з’їздах про духовні основи відродження, моральні сили Руху... Вони сприймалися позитивно, але люди більше думали про речі політичні».
ВАРТО ЗНАТИ
У 1917—1918 рр. значна частина українського православ’я, підтримана Центральною Радою, відокремилася від Московського патріархату і відновила Українську автокефальну церкву. У жовтні 1921 р. УАПЦ скликала свій перший Собор у Києві. Уже в 1924–му у таємній директиві ОДПУ зверталася увага на «постійне зростання впливу» УАПЦ, що «особливо небезпечно для радянського ладу». З0 січня 1930 р., в перебігу «процесу СВУ», большевицький режим організував «собор УАПЦ», на якому проголошено її «самоліквідацію» (у 1946–му за подібним сценарієм було «самоліквідовано» Українську греко–католицьку церкву). У таборах і тюрмах загинули всі митрополити УАПЦ, 1150 священиків і понад 20 тисяч парафіян та членів окружних церковних рад. 84–річного митрополита Василя Липківського розстріляли в 1938–му. Українська автокефальна православна церква відродилася на українських теренах у роки ІІ Світової війни. Згодом УАПЦ тривалий час розвивалася на теренах Канади й США.
ДОВІДКА «УМ»
До 20–літнього ювілею відродження УАПЦ при Святопокровській подільській церкві Києва створено громадський оргкомітет, який очолив відомий богослов, редактор часопису «Наша віра» Євген Сверстюк. 13 червня 2010 року у Покровській церкві (вул. Покровська,7), з 9.30 до 16.00 відбуватимуться урочистості, зокрема ювілейна конференція.
ПЕРШИЙ ПАТРІАРХ
92–річному митрополиту Мстиславу, предстоятелю УАПЦ, який мешкав у Банд–Бруку (США), забороняли в’їзд у СРСР як особі, що загрожує державній безпеці. Він домагався поїздки в Україну через американського президента, на Майдані сміливці влаштовували голодування з вимогою дозволити митрополитові в’їзд до Києва. 18 листопада 1990 року владика Мстислав прибув до столиці України. Від аеропорту до Києва вишикувався живий коридор. Тисячі людей зібралися на Софійській площі: у соборі святої Софії за участю численного духовенства та вірних відбулася його інтронізація на Київський патріарший престол.

Коментарі
Моніторинг ЗМІ
Церква єдності і боротьби протилежностей | 22 квітня 2018, 22:19 | Суспільство-дайджест |
Про політику і релігію. З історії відділення церкви від держави- | 21 квітня 2018, 22:42 | Суспільство-дайджест |
«Томос від Вселенського патріарха». Піар чи крок до помісної церкви? | 21 квітня 2018, 22:16 | Суспільство-дайджест |
|
|
Останні коментарі
- 22 квітня 2018, 22:24
В процентному відношенні найбільше прихильників автокефалії Української Православної Церкви є серед... греко-католиків. Саме вони перейдуть до КП. Із цим фактом пов"язаний дивний альянс
| - 22 квітня 2018, 11:36
Коли в 14 попи мацкавскага каганата бігали з калашами, де був жопоблок, де листи до підріаха гундяя-негодяя? В жопі, був жопоблок. Нехай і дальше там сидить. Там йому й місце.
| - 21 квітня 2018, 17:58 |
- 21 квітня 2018, 17:48
Був отець Петро Періжок,ісповідник і провидець, який пройшов тюрми і переслідування. Був вл. Каваців,якого рад.влада і" свої" переслідували. Якось розповідав один свідок Єгови: їдуть в
| - 21 квітня 2018, 17:34
В тому то і справа, що нинішній "ґарант" та його оточення з Банкової (та іже з ними) якраз і прагнуть й розраховують використати успішне розв'язання цього "церковного питання" як
|
Популярні статті місяця
4 квітня 2018, 16:33 | Релігія і суспільство | 10 квітня 2018, 14:49
Християни різних конфесій під стінами держустанов вимагали припинити пропаганду гомосексуалізму
2 квітня 2018, 16:14 | Суспільство-дайджест | 20 квітня 2018, 09:16
Борис Ґудзяк: Здатність приймати Іншого та його гідність — для всіх нас виклик
20 квітня 2018, 09:59 | Православний світ | 21 квітня 2018, 08:04
11 квітня 2018, 21:00 | Релігія і суспільство | 12 квітня 2018, 14:55
Рада Церков вперше заявляє про обмеження свободи вираження поглядів в Україні
3 квітня 2018, 16:43 | Земельні і мaйнові проблеми | 4 квітня 2018, 09:00
Загострення конфлікту між УПЦ КП та УПЦ (МП) у Птичі: постраждала жінка
Залишати коментарі можуть тільки зареєстровані відвідувачі Ввійти