Останні новини
Суд відклав розгляд справи щодо храму-самобуду УПЦ МП біля Десятинки | 21 лютого 2019, 13:22 | Релігія і суспільство |
Полтавським євангелістам повернули приміщення, з якого їх виселили після конфлікту з експертами-криміналістами | 21 лютого 2019, 12:06 | Земельні і мaйнові проблеми |
Духовенство УПЦ МП та нардеп Новинський зустрілися з Патріархом Грузії | 21 лютого 2019, 10:59 | Міжправославні стосунки |
«Свідки Єгови» заявляють про тортури з боку силовиків Росії | 21 лютого 2019, 10:21 | Релігія і політика |
До Православної Церкви України вже перейшли 73 волинські громади | 21 лютого 2019, 10:11 | Міжправославні стосунки |
Точка зору
8 лютого 2019, 16:17 | Відкрита тема |
Прагнення єдності: погляд УГКЦ на діалог з православними братами
Сьогодні, у новому українському контексті, Православна та Греко-Католицька Церкви можуть вже тепер розпочати спільно шукати моделі єдності, співпрацюючи у різних напрямках свого служіння Богові і людям.
3 лютого 2019, 12:18 | Інтерв'ю |
Про перехід громад до ПЦУ на Закарпатті: думка священика з Ясіні Володимира Лофердюка
Святопокровська громада в селі Ясіня на Рахівщині третьою на Закарпатті перейшла до ПЦУ. Її настоятель о. Володимир Лофердюк розповідає чому його парафіяни зробили такий вибір і розмірковує чому на Закарпатті цей процес йде повільно.
Останні фото і відео
Релігієзнавчі студії
19 лютого 2019, 17:47 | Релігієзнавчі студії |
|
Зміна патріархату у XVII і ХХІ століттях: роздуми і паралелі
Звісно, порівнювати події трьохсотрічної давнини з подіями сучасності було б не зовсім коректним. Все ж таки, Львівська єпархія XVII століття – не сучасна Україна, Шумлянський – не Філарет, а Собеський – не Порошенко. Хіба що Москва мало змінилася з тих часів, і тому слова Шумлянського про те що «наша Русь Москві ніколи н належала» і «Москва порушує наші права» звучать доволі актуально.
3 лютого 2019, 11:25 | Релігієзнавчі студії |
«Не руйнувати, а будувати»: біблійний ідеал справедливості в суспільстві
Одна з головних ідей курсу професора Брайана Відбіна — можливість практичного застосування принципу «мішпат» — справедливого суспільства — у сучасних реаліях на різних рівнях спільнот: від рівня сім’ї і Церкви — до рівня держав і міжнародних відносин.
Релігійне краєзнавство
28 грудня 2018, 14:14 | Релігійне краєзнавство |
|
Обитель в Погоні: відпустове місце з чудесною історією
Відпустове Богородичне місце у Прикарпатській Погоні, напевно, не таке відоме як, до прикладу, у Зарваниці. Але з роками набуває популярності серед віруючих завдяки чудотворному джерелу та, найголовніше – чудотворній іконі Матері Божої Погінської – Цариці Покуття, як ще її називають.
13 грудня 2018, 16:09 | Релігійне краєзнавство |
|
Цей храм височить своїми куполами над найдревнішою частиною міста. А якщо дивитися на нього з Подолу, здається, що він пливе над Верхнім Києвом у вишині серед неба. Принаймні, саме так неодноразово описували свої враження від храму прочани ХІХ століття.
Краєзнавство-дайджест
17 лютого 2019, 20:37 | Краєзнавство-дайджест |
|
Невигадана історія про храм св. Валентина у с. Раковець та його будівничих
Хроніка спорудження одного з римо-католицьких костелів на Львівщині
14 лютого 2019, 17:45 | Краєзнавство-дайджест |
|
Старовинний костел перетворився на румовище...
13 лютого 2019, 20:28 | Краєзнавство-дайджест |
|
З бронзових дзвонів — бронзовий Ілліч?
…Вона простояла в центрі Рівного усього 30 років. Була його окрасою, символом і архітектурною принадою.
Посилання від партнерів
Автокефалія Києва
Ярослава МУЗИЧЕНКО. — "Україна молода", 5 червня 2010 року
20 років тому в «другому Єрусалимі» проголошено відновлення Української православної церкви
5–6 червня 1990 року православний Собор проголосив відродження УАПЦ, відновив церковну структуру у вигляді патріархату і обрав першим українським патріархом митрополита Мстислава Скрипника. Собор був велелюдний, від Софійського собору до Будинку кіно, де він відбувся, духовенство і миряни пройшли урочистою ходою. Серед них крокували 7 єпископів і майже 200 священиків. Київ не бачив такого від часів Української революції, коли столиця Русі стала духовно не залежною від Росії — вперше, відтоді як центр руського православ’я дивним чином «перемістився» до Москви. На той час уже діяли парафії Української автокефальної церкви на Заході й Сході України, відбувалися велелюдні молебні у пам’ять закатованих подвижників, про яких «у лоні російського православ’я» і згадати не можна було, та виходив незалежний часопис «Наша віра»...
Громада і Прибалтика
Українську автокефалію ніхто не нав’язував «згори». Ідея її відновлення визрівала поступово в широкій громаді, коли в перші тріщини «саркофага» тоталітаризму запроменіла надія. Утім, як згадує протоієрей Володимир Черпак, до 1988 року — відзначення тисячоліття Хрещення Русі, навіть у сім’ї на кухні розмови про Київську церкву не велися. Хоча з «Голосу Америки» й «Німецької хвилі» знали, що була в 1920–ті УАПЦ. До 1000 Хрещення Києва Український культурологічний клуб влаштував біля пам’ятника Володимиру молебень, у якому взяли участь кількасот людей. Вперше було заявлено, що в Україні є альтернативне «сергіанському» сприйняття православ’я.
«Після відзначення тисячоліття Хрещення стало легше, — каже отець Володимир. — Митрополит Мстислав домігся, щоб у СРСР завезли Біблію в перекладі українською мовою. Її продавали в екзархаті Московської патріархії на Пушкінській, 36. Там весь український бомонд збирався — черги стояли чималі!». Приклад прибалтів, казахів і безстрашних тувинців додавав українцям сміливості. У Єлгаві під Ригою служив отець Богдан Михайлечко. У 1989–му його запросили на з’їзд Товариства української мови до Києва. У своєму двохвилинному виступі він закликав відродити УАПЦ. У хатині Миколи Будника отець Богдан відслужив першу в Києві українську літургію.
До речі, у Литві «чеканилися» перші жовто–блакитні значки, і був надрукований перший номер газети «Наша віра», який поширили на першому з’їзді Народного руху. У київській хаті відомого музиканта й художника Миколи Будника на вулиці Сєдовців Олександр Ткачук, Будник і Микола Свирнюк у 1989–му створили газету. На її тиражування В’ячеслав Чорновіл видав з каси Руху 2000 тодішніх рублів.
Духовна пам’ять
«Ініціативний комітет відновлення Української автокефальної православної церкви в Україні» було утворено ще 15 лютого 1989 року. Безкорисливими й безстрашними його лицарями стали члени Української гельсінської спілки та Українського культурологічного клубу, де релігійний комітет очолювала Лариса Лохвицька. У своєму першому документі ініціативна група звернулася до президій Верховної Ради СРСР та УРСР і до світової християнської громадськості щодо відродження УАПЦ. Першою 19 серпня 1989 року вийшла з підпорядкування Москві парафія Петра і Павла у Львові, де служив отець Володимир Ярема (майбутній патріарх УАПЦ Димитрій). «Як не парадоксально, відродження розпочалося з західних областей, де у 1920–х не було УАПЦ. На Сході ж було страшенне протистояння, народ невіруючий, заляканий, пам’ятав, як чекісти знищували за саму приналежність до «автокефалістів», — розповідає протоієрей Володимир Черпак. — Церкви Карпатського гірського регіону масово переходили в УАПЦ».
У Києві перша парафія УАПЦ з’явилася 10 березня 1990 року. Завдяки відомому етнологу Лідії Орел для неї надали церкву святого архістратига Михаїла у Музеї народної архітектури та побуту. «Пріснопам’ятний отець Мефодій Андрущенко, якого висвятив у диякони сам митрополит Липківський, а у священики — єпископ Мстислав у 1942 році, почув по радіо про відновлення УАПЦ і приїхав з Вінниччини, — розповідає отець Володимир. — Він привіз зшиті дратвою книги, які в нього були десь закопані». Знаменно, що відновлення традицій, історичної правди, національної пам’яті, перші молебні за загиблими в час Голодомору, за героїв Крут, за розстріляними на Соловках зініціювала Українська автокефальна церква. УПЦ Московського патріархату «зацікавилася» цим лише у 2005–му.
Без ключа
Про «інспірування УАПЦ комуністичними спецслужбами» — мовляв, на перешкоду активному відродженню Української греко–католицької церкви, свого часу багато говорилося. «Спецслужби, якими все було начинено, боялися відновлення справжньої церкви, — каже відомий філософ–богослов, редактор часопису «Наша віра», голова оргкомітету з відзначення 20–ї річниці відновлення УАПЦ Євген Сверстюк. — Слід було влаштувати ворожнечу між двома гілками справжньої церкви, що відроджується. До певного часу це вдавалося. Утім люди опам’яталися і примирилися». На думку протоієрея Володимира Черпака, якщо чекісти на Луб’янці й планували зіштовхнути УАПЦ та УГКЦ, то прорахувалися, бо недооцінили, що рух за автокефалію йде з народу.
А як ставилися до відновлення українського православ’я політики–націонал–демократи, виховані в комсомолі? Відомо, що В’ячеслава Чорновола уже в дорослому віці хрестив патріарх Володимир (Романюк). «Чорновіл хоча й підтримував церкву, але доволі холодно ставився, — згадує отець Володимир Черпак. — Хоча коли ховали патріарха Володимира, то майже всі розбіглися, а він стояв із лопатою, відбивався від омонівців. Національна еліта розуміла, що РПЦ є інструментом не релігійного, а політичного впливу на населення. І хотіли позбавити церкву отого не природного для неї завдання. Але як? «Гадаю, у політичного проводу не було ключа до сприймання духовних речей, вони були далекі від християнства, хоча симпатизували йому, — каже Євген Сверстюк. — У 1920–ті українські інтелектуали мали належну освіту і знання євангельських текстів. У 1990–ті цього вже не було. Думаю, що та ж біда була й у духівництва. Пригадую виступи на з’їздах про духовні основи відродження, моральні сили Руху... Вони сприймалися позитивно, але люди більше думали про речі політичні».
ВАРТО ЗНАТИ
У 1917—1918 рр. значна частина українського православ’я, підтримана Центральною Радою, відокремилася від Московського патріархату і відновила Українську автокефальну церкву. У жовтні 1921 р. УАПЦ скликала свій перший Собор у Києві. Уже в 1924–му у таємній директиві ОДПУ зверталася увага на «постійне зростання впливу» УАПЦ, що «особливо небезпечно для радянського ладу». З0 січня 1930 р., в перебігу «процесу СВУ», большевицький режим організував «собор УАПЦ», на якому проголошено її «самоліквідацію» (у 1946–му за подібним сценарієм було «самоліквідовано» Українську греко–католицьку церкву). У таборах і тюрмах загинули всі митрополити УАПЦ, 1150 священиків і понад 20 тисяч парафіян та членів окружних церковних рад. 84–річного митрополита Василя Липківського розстріляли в 1938–му. Українська автокефальна православна церква відродилася на українських теренах у роки ІІ Світової війни. Згодом УАПЦ тривалий час розвивалася на теренах Канади й США.
ДОВІДКА «УМ»
До 20–літнього ювілею відродження УАПЦ при Святопокровській подільській церкві Києва створено громадський оргкомітет, який очолив відомий богослов, редактор часопису «Наша віра» Євген Сверстюк. 13 червня 2010 року у Покровській церкві (вул. Покровська,7), з 9.30 до 16.00 відбуватимуться урочистості, зокрема ювілейна конференція.
ПЕРШИЙ ПАТРІАРХ
92–річному митрополиту Мстиславу, предстоятелю УАПЦ, який мешкав у Банд–Бруку (США), забороняли в’їзд у СРСР як особі, що загрожує державній безпеці. Він домагався поїздки в Україну через американського президента, на Майдані сміливці влаштовували голодування з вимогою дозволити митрополитові в’їзд до Києва. 18 листопада 1990 року владика Мстислав прибув до столиці України. Від аеропорту до Києва вишикувався живий коридор. Тисячі людей зібралися на Софійській площі: у соборі святої Софії за участю численного духовенства та вірних відбулася його інтронізація на Київський патріарший престол.

Коментарі
Моніторинг ЗМІ
Підозрюю, що деякі наші «стоятєлі в вєрє» стоять за чемоданчики від Новінського, – отець Віктор Мартиненко | 21 лютого 2019, 20:53 | Суспільство-дайджест |
|
Підляшшя, Холмщина, Станіславівщина – географія діяльності о. Климентія Шептицького на початку 30-х рр. ХХ ст. | 21 лютого 2019, 11:03 | Релігієзнавство-дайджест |
|
Все довольны. Как "зажигают" СБУ и УПЦ МП | 21 лютого 2019, 10:16 | Суспільство-дайджест |
|
Останні коментарі
- 22 лютого 2019, 00:22 |
- 22 лютого 2019, 00:20 |
- 21 лютого 2019, 21:48
Мало, мало, і мало, - шановні пане і панове, грецькі католики...Ну чому ж, Ви, не закликали всіх своїх грецьких католиків уважно вивчити життя всіх кандидатів у президенти, як це роблять на
| - 21 лютого 2019, 20:40
Ленін був правий, коли говорив що релігія це отрута для народу! Тепер американські посіпаки застосовують релігію для розколу України ще більше! Вони отруюють псевдорелігією українське суспільство
| - 21 лютого 2019, 19:26
Якби варфоломій провів би собор з іншими православними церквами і більшістю голосів було б вирішено питання Розкольників спільно, то це була б інша справа, а так він сам пішов у розкол!!!
|
Популярні статті місяця
30 січня 2019, 21:58 | Суспільство-дайджест |
| 1 лютого 2019, 19:12
Онуфрий усмехается в бороду. Почему закон о переименовании УПЦ МП спустят на тормозах
23 січня 2019, 08:49 | Православна Церква України | 11 лютого 2019, 21:35
31 січня 2019, 15:04 | Православна Церква України | 4 лютого 2019, 19:11
10 тез для ПЦУ: віряни опублікували пропозиції до плану дій нової помісної Церкви
23 січня 2019, 15:49 | Православна Церква України | 24 січня 2019, 08:31
12 лютого 2019, 13:29 | Міжправославні стосунки | 17 лютого 2019, 07:32
Афонські монахи підтримують позицію Вселенського Патріархату з українського питання
Залишати коментарі можуть тільки зареєстровані відвідувачі Ввійти