"Метою юдаїзму є допомогти людині відкрити задум Божий створення цього світу"

22 квітня 2008, 13:50 | Архів веб-конференцій | 0 |   | Код для блогу |  | 

Олександр ДуховнийУ гостях: Олександр ДУХОВНИЙ, духовний лідер Релігійного Об'єднання громад прогресивного юдаїзму України, головний рабин Києва і України громад прогресивного юдаїзму

Запитання і відповіді розміщуються в порядку отримання останніх — найсвіжіші угорі

Провідна тема веб-конференції: Багатоманітність і єдність юдейського світу України


8. Запитання від редакції

1. Розкажіть коротко про історичні традиції прогресивного юдаїзму в Україні.

— Сьогодні багато людей в Україні вважають, що прогресивний юдаїзм прийшов до нас після розпаду СРСР. Перші громади прогресивного юдаїзму з’явилися в Україні на початку ХІХ ст. як відповідь на виклик епохи Просвітництва, коли євреям дали громадянські права і вони отримали можливість вийти з гетто. Реформістський юдаїзм прийшов спочатку у Галичину, до Львова. Він був урбаністичним напрямком, який дозволив євреям не зрікаючись своєї віри стати громадянином тієї держави, яка дала йому громадянські права. Перші світські єврейські школи, де почали вивчати не тільки релігійні предмети, але й академічні, з’являються в Україні в той самий час. І це дає поштовх євреям займати посади не тільки в своїх релігійних групах, але й назовні, в інституціях наукових, державних, з’являються відомі євреї лікарі, адвокати, професори, банкіри.

В середині ХІХ ст. Одеса, в яку прийшли євреї з галицького містечка Броди, будує реформістську синагогу. Поступ євреїв з академічною освітою був відчутним тоді в Петербурзі, Москві та Києві. Сьогодні традиції неортодоксального юдаїзму відроджуються в Україні. Українська єврейська інтелігенція очолює багато єврейських прогресивних громад, а президентом Релігійного об’єднання громад прогресивного юдаїзму є видатний український єврейський композитор, народний артист України, професор Олександр Злотник. І двері наших громад відкриті для тих, хто відчуває себе юдеєм, хто любить й Ізраїль, й Україну.

2. Яка динаміка розвитку громад прогресивного юдаїзму в Україні?

— Як я вже сказав, ми маємо понад 40 зареєстрованих громад у більшості регіонів України, які входять до Релігійного об’єднання громад прогресивного юдаїзму в Україні. В нас діє понад двадцять дитячих садків та недільних шкіл. Московський Інститут сучасного юдаїзму готує духовних лідерів для наших громад. Рабинів для України готують академії в США, Німеччині та Англії. Ми відроджуємо повернені нам приміщення синагог. В наших громадах діють різноманітні освітні, культурні, молодіжні та благодійні програми. Прогресивний юдаїзм відкриває двері для всіх пострадянських євреїв у світ юдаїзму і дає можливість надалі обрати свій власний подальший шлях у тому чи іншому напрямку.

3. Чи Ви проводите спільні заходи з представниками інших юдейських течій чи інших релігій?

— Багато єврейських релігійних організацій разом з нерелігійними проводять спільні заходи зі святкування тих чи інших свят, на підтримку демократичних перетворень на Близькому Сході. Разом вшановуємо пам’ять жертв Голокосту тощо. Спілкуючись з неєврейськими організаціями, громади прогресивного юдаїзму показують приклад встановлення міжрелігійного діалогу та проводять заходи для розвитку толерантності в українському суспільстві. Наприклад, ми разом з християнами і мусульманами провели молебень в м. Прип’ять у вересні 2007 року на вшанування жертв Чорнобильної трагедії. Мені здається, що потрібно ще багато робити для того, щоби розвивався діалог як у середині єврейських конфесій, так і назовні.

4. Нещодавно з Вашої згоди було підписано лист до Папи Римського у справі беатифікації Митрополита Андрея Шептицького. Чому Ви дали таке доручення?

— Не зважаючи на те, що є різне ставлення до постаті Митрополити Андрея Шептицького як в Україні, так і за її межами, я вважаю, що ми не можемо применшити заслуги людини, яка спасала євреїв та інших людей під час Другої світової війни. Я знаю, що Андрей Шептицький врятував дітей останнього реформістського рабина міста Львова і врятований син рабина Лєвіна Курт своїх двох синів назвав на честь митрополита та його брата Климента. І це не байка, це життя. Якщо хтось спитаєте мене, а як же ставитися до того, що він вітав німецькі війська літом 1941 року, які окупували Львів, то мені здається, що митрополит, як і кожна Божа людина, вітав незалежність, а не рабство, тобто окупацію. Зрозумівши дуже швидко, що ця „незалежність” перетворювала українців у заложників режиму ненависті, він першим подає приклад любові до ближнього та спасає євреїв та Україну. Ми кажемо: врятувавши одну людину, ти врятуєш весь світ. Тому я за того, хто врятував світ.

5. Як Ви оцінюєте, чи існує в Україні антисемітизм на релігійному ґрунті?

— Україна сьогодні стоїть на дорозі демократичних перетворень. Це важкий і не завжди прямий шлях. Для мене демократія супроводжується процвітанням економічним та духовним, то сьогодні в Україні є все: є і ріст інфляції, і ріст добробуту, є і релігійний діалог, і нетерпимість. Але є єдиний шлях, як боротися з нетерпимістю у формі расизму, ксенофобії, антисемітизму чи шовінізму — нам потрібно вчитися. Вчитися зрозуміти себе, зрозуміти тих, хто поруч з тобою, зрозуміти Бога. Філософ прогресивного юдаїзму рабин Лео Бек сказав: „люби Бога в людях, яких Він створив”. Нам потрібно відійти від анекдотичного сприйняття українця і єврея. Я єврей — патріот України і хочу, щоби наша країна була процвітаючою демократичною державою. Я намагаюся робити багато для цього. І один з таких прикладів — моє перебування в Українському Католицькому Університеті, який, на мою думку, є флагманом порозуміння між різними релігіями та культурами.

Шановний ребе, від щирого серця дякуємо Вам за радість спілкування, за візит в нашу редакцію. Бажаємо Вам насамперед радості від свята Песах, а також благодатного служіння Богу! Ми завжди раді вітати Вас у нас та зацікавлені у широкій співпраці. Шалом Вам!

Шановна редакція РІСУ, хочу від щирого серця хочу подякувати вам за ваш внесок у розвиток взаєморозуміння між християнами та юдеями. Дякую вам за ту працю, в яку ви вкладаєте всю вашу душу. Нехай Господь Бог дасть вам фізичного та духовного здоров’я, щоби ви могли радіти кожному Божому дню, своїй родині та всім тим, кого ви любите та цінуєте. Вітаю вас з християнською Пасхою і нехай ідеали та цінності вашої віри будуть втілені в життя.


7. Игорь

— Уважаемый Рабе, была информация в СМИ, что прогрессивные иудеи имеют проблемы в некоторых регионах Украины от собратий с других иудейских организаций, например, в Днепропетровске. Правдива ли эта информация? Как у Вас сложились отношения с ортодоксальными евреями и хасидами?

— Бог зробив євреїв обраним народом для того, щоби ми показували приклад нашого ставлення до своїх співбратів по вірі та своє ставлення до інших людей. Всі релігійні заповіді спрямовані на те, щоби кожна людина змогла проявити свої найкращі риси і все найкраще, що в ній є. Перефразовуючи слова Талмуда, хочу сказати, що коли коржен з нас „у свій час” предстане перед Богом, Він не запитає нас, чи був я юдеєм, мусульманином чи Християном, а запитає, чи був ти людиною, яку Я створив на свій образ та подобу. Тому світогляд всіх юдейських напрямків спрямований на те, щоби зрозуміти, що є багато шляхів до Бога. На цій позиції стоїть прогресивний юдаїзм. Ми протягуємо руку всім, хто хоче її потиснути і хто розуміє Божий промисел у творенні цього світу.

В юдаїзмі є багато напрямків, які очолюють досвідчені, талановиті духовні лідери. Ми з ними співпрацюємо. На жаль, є і такі, які вважають, що є тільки один шлях як бути євреєм і це виключно їх шлях. Ми готові до співпраці і з такими напрямками, бо нас об’єднує набагато більше, ніж роз’єднує. Шанований мною рабин в Дніпропетровську Шмуель Камінецький зробив і продовжує створювати сильну юдейську громаду, об’єднуючи юдеїв свого регіону. Я не думаю, що сьогодні в нас є проблемні стосунки у цьому регіоні. Ми зустрічаємося з рабе камінець ким і тиснемо один одному руку.


6. Яков Михайлов, г. Мелитополь

— Здравствуйте уважаемый раввин! Позвольте поздравить Вас с прадником Песах!

У меня два вопроса: 1. Я слышал, что человек, принявший гиюр, теряет все прежние родственные связи. Как это влият на семью в целом, если, например, гиюр желает принять вся семья: муж, жена и ребенок, они после гиюра уже не родственники?

2. Распространяется ли Закон о репатриации в Государство Израиль на людей, прошедших гиюр в Прогрессивной иудейской традиции?

1. Гіюр — це прийняття неєвреїв в юдаїзм і пов’язаний з цим обряд. Золоте правило юдаїзму — люби ближнього як самого себе. Людина, яка приймає юдаїзм, не може перестати любити свого ближнього, навпаки, вона починає любити його ще більше. Зрештою, п’ята заповідь підкреслює пошану до своїх батьків, а не зречення їх. Якщо один з неєврейської подружньої пари хоче прийняти юдаїзм, а інший не виявляє бажання, то такій людині буде відмовлено в гіюрі, бо згідно з єврейським законом ми не створюємо змішані подружжя. Якщо ціла неєврейська сім’я приймає юдаїзм — це сприяє не їх розділенню, а скріпленню їх родинних стосунків.

2. Я знаю багато людей, які пройшли гіюр у прогресивній громаді, які зараз мешкають в Ізраїлі. Бо згідно зі законом про репатріацію в Державу Ізраїль, таке право має єврей (навіть у третьому поколінні). Після прийняття юдаїзму людина вважається євреєм і має право на репатріацію.


5. Степан Мельник

— Доброго дня! Шановний рабе, як Ви оцінюєте діяльність організації "Маген"? І яке Ваше ставлення до євреїв-християн?

— Кожна релігія має інституції, які відстоюють і захищають основи віри і традиції. Однією з таких організацій є Ліга „Маген” („Щит”), сама назва якої підкреслює напрямок її діяльності. Це не меч, а щит! Євреї-християни — це словосполучення для мене особисто незрозуміле. Але ніхто не має монополію на погляди інших людей. Тому можливо „Євреї за Ісуса” чи месіанські євреї теж мають місце під сонцем як християнська протестантська група. І якщо юдей отримує відкриту інформацію, куди і до чого його запрошують, він може зробити свій усвідомлений вибір. Ми проти того, якими засобами діють такі групи, але ми не можемо заперечувати існування таких груп.


4. Ігор, м. Львів

— Шановний пане раввіне! Скажіть, будь-ласка, як Ви вважаєте, чи можливо започаткувати серйозний інтеррелігійний діялог між тими хто сповідує іудаїзм та християнами, скажімо римо-католиками і греко-католиками? Адже, це дуже важливо. Більшість з людей навіть не знають, що таке ДОКУМЕНТ "Ностра Етате"?

— Шановний Ігорю, дякую за запитання. Перших десять поколінь людей розмовляли одною мовою. Тільки після Вавилонської вежі Бог розділив мови. Діалог — це спільна мова, це вміння вислухати та зрозуміти людину, в якої є інший світогляд. Діалог, як було зазначено у загаданому Вами документі, допоможе Божим творінням, „людям”, зрозуміти промисел Бога: ми всі є Його партнерами у створенні світу, в якому не буде війн, а буде царство милосердя і справедливості. Діалог допомагає збудувати це царство.

І він вже розпочався. І свідченням цього є моя відповідь Вам. Але він розпочався не сьогодні, розпочався тоді, коли люди різних віросповідань почали усвідомлювати, що ми всі діти одного Бога, коли католики, православні рятували юдеїв, коли юдеї ставали на захист духовних цінностей мусульман, коли розпочався 15 років тому у Великобританії діалог трьох релігій. А ось як активізувати цей діалог — ми повинні всі разом подумати.


3. Лариса Гайдай (г. Киев)

— Уважаемый Раввин Александр,здравствуйте!!! Позвольте узнать следующее...

1. Известно,что во многих странах в движении прогрессивного иудаизма работают раввинами женщины. В связи с этим просьба изложить Ваше личное отношение к тому,что духовными лидерами в иудаизме становятся женщины, а также кто стала первой женщиной-раввином и где?

2. Согласно еврейской традиции,в Торе было определено 613 мицвот, необходимых для исполнения евреями. Какие из них женщина должна соблюдать в неукоснительном порядке??? Спасибо...

— Добрий день, шановна пані Ларисо. Мені дуже приємно, що у Вас є час зайти на сайт і задати цікаве запитання, але хотів би ще також Вас частіше бачити в нашій громаді.

1. Рабин — це вчитель, яка навчає людину як відкрити себе і Бога, як любити людей, які усі є дітьми одного Бога-Творця. Тому вчити може не тільки чоловік, але й жінка. У 1993 р. після відновлення перших прогресивних громад в Україні, до нас приїхала перша жінка-рабин Аріель Стоун. Вона була моїм першим рабином-вчителем. Моя дружина, Царство їй Небесне, з якою Ви зустрічалися, теж була рабином і навіть викладала в Києві. Прогресивний юдаїзм був першим напрямом в юдаїзмі, який надав жінці рівні релігійні права з чоловіком. І перша жінка була висвячена в сан рабина у Вищій рабинській школі Німеччини 1936 року.

2. Позиція неортодоксального юдаїзму полягає в тому, що ми не проводимо різницю між чоловіками і жінками у виконанні юдейських заповідей. Якщо Ви їх розумієте і готові їх виконувати, то дай Вам Бог духовного та фізичного здоров’я.


2. Matveyev Volodymyr Ivanovych, journalist, vladimir_matveyev@hotmail.com

— Шановний Рабине Духовний, скажіть, будь ласка, скільки громад реформістського іудаїзму працює сьогодні в Україні? Чи став рух прогресивного іудаїзму домінуючим в Україні, або досить впливовим? Якщо ні, то чому так сталося?

— Метою юдаїзму всіх напрямків не є домінування чи вплив. Метою юдаїзму є допомогти людині відкрити задум Божий створення цього світу. У цьому дусі працюють всі юдейські громади всіх напрямків в Україні та світі. Понад 40 офіційно зареєстровані в Україні громади прогресивного юдаїзму допомагають людині не тільки відкрити промисел Божий, але й відкрити самих себе. У деяких громад це виходить добре, а інші тільки вчаться. Як головний рабин України я ніколи не запитують у людини: чи віриш ти в Бога? Моя роль поставити запитання: чи віриш ти в себе? І допомогти кожному члену наших громад пізнати себе, відкрити свою душу, проявити найкраще що є в ній і таким чином пізнати Бога. Бог не тільки ззовні нас, але й у середині. Через Тікун Ацмі до Тікун Олам — через особисте виправлення до виправлення світу. І хочу сказати, що у цьому ми досягли певних успіхів.


1. Олег Киселев, Молодежная ассоциация религиоведов

— Здравствуете, уважаемый раввин. Не раз вспоминал Вашу чудесную лекцию на летней религиоведческой школе по иудаизму. У меня к Вам два вопроса.

1. Название "ТаНаХ" является акронимом названий Тора, Невиим и Ктувим. Но название последнего раздела начинается на букву "К", а не на "Х". Почему тогда ТаНаХ, а не ТаНаК?

2. Можно ли сказать, что в прогрессивном иудаизме более лояльное отношение к национальности? Ведь у Вас признают евреями и тех, кто не является таковыми по Галахе (например, если евреев является отец, но не мать), процедура гиюра (принятие иудаизма и "смена национальности") также упрощена.

1. Шановний Олег. Мені дуже приємно, що Ви заходите на сайт РІСУ, у т.ч. на сайті. Ви правильно підмітили, що ТаНаХ — це акронім івритських слів Тора, Невіім і Ктувім. Слово „Ктувім” („Писання”) розпочинається з івритської літери „каф”. Є два способи її вимови: „к” (коли перед нею стоїть приголосна) і „х”, коли перед нею стоїть голосна літера. Тому у слові ТаНаХ, де перед літера рою „Каф” стоїть голосна, ми її вимовляємо як „х”. Також в кінці слова літера „каф” вимовляється як „х”.

2. По-перше, ми маємо сказати, що таке національність. Коли ми кажемо „єврей”, то для мене це не тільки національність, але й спосіб життя і самовиявлення та персональної само ідентифікації. Наприклад, є люди, які народилися від двох єврейських батьків, але себе євреями не вважають. А є такі, які народилися не від єврейських батьків, але приймають юдаїзм, бо таким чином хочуть висловити свій внутрішній світ і ставлення до Бога-Творця. Я не буду Вам розповідати, що К.Маркс пише, що таке національність — прочитайте у словнику.

Для мене національність — це можливість висловити своє ставлення до Бога, себе, групи людей, які є поруч з тобою і мають такі ж погляди на життя, таке ж ставлення до країни, в якій та чи інша людина проживає. Це можливо дуже спрощений вираз мого ставлення до національності. Сюди можна додати традиції, історію, спільну мову, землю. В нашому напрямку, прогресивного юдаїзму, ми даємо кожному, хто вважає себе євреєм, через осмислений і усвідомлений погляд на себе і на світ ідентифікувати себе.

У прогресивному юдаїзмі, як і в кожній живій релігії, є різні підходи кого вважати членом релігійної громади. Так, наприклад, в реформістських громадах Великобританії євреєм вважають лише тих, хто є таким по матері. А в подібних громадах у США та Канади вважають євреями і тих, в кого один з батьків є єврей. У громадах колишнього СРСР, де асиміляція євреїв досягла понад 80%, де нацисти розстрілювали кожного, хто мав єврейську кров у третьому поколінні, було прийнято рабинами та лідерами єврейських прогресивних громад рішення, що членом такої громади може бути кожна людина, чий дідусь чи бабуся були євреями.

У нас немає спрощеної процедури прийняття юдаїзму, бо це засіб життя, а не просто сукупність знань та обрядів. У деяких людей процедура прийняття юдаїзму може тривати стільки часу, поки сама людина чи рабин, який супроводжує її в процесі прийняття юдаїзму, не відчують внутрішні зміни та щире ставлення до близьких, членів громади, та світу.

Система Orphus
Рейтинг
0
0
0коментарів

Коментарі

додати коментар 

    Залишати коментарі можуть тільки зареєстровані відвідувачі Ввійти

    Точка зору

    Останні коментарі

    • Учкудук | 24 вересня 2017, 10:54

      Папу звинуватили у єресі: ttp://u-news.com.ua/49734-papu-rimskogo-obvinili-v-eresi.html

    • Микола Третяк | 23 вересня 2017, 10:25

      Ботокс і шизуха прогресують.

    • Іванна Левкович-Яворська | 22 вересня 2017, 19:27

      фейсбук

    • Оленка | 22 вересня 2017, 18:38

      То чому ж було не обговорити питання з СБУ? А, певне тому, що вирішувати питання у виконкомі і не прагнули. Був наказ зверху було завадити УПЦ - ось його і виконали.

    • Оленка | 22 вересня 2017, 18:27

      Щось на кшталт: "Візьмемо цей стакан цукру,із нього виходить, що астероїд летить на Землю, а борщ у моєї бабусі позавчора був надзвичайно смачним". Із вказаних Зорею фактів аж ніяк не