• Головна
  • Релігійні організації знову залишилися «за бортом», — експерт про зміни до законодавства про захист прав власності...

Релігійні організації знову залишилися «за бортом», — експерт про зміни до законодавства про захист прав власності

07.10.2016, 12:09

Порядок денний пленарного засідання Верховної Ради України 6 жовтня 2016 року містив низку законопроектів, що стосуються релігійних організацій. Головна увага була прикута до двох ініціатив: щодо зміни релігійними громадами підлеглості і щодо уточнення окремих положень про оподаткування неприбуткових організацій). Проте менше уваги було приділено ще одному Проекту Закону щодо вдосконалення державної реєстрації прав на нерухоме майно та захисту прав власності

Коментар до "антирейдерського" Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення державної реєстрації прав на нерухоме майно та захисту прав власності (проект Закону № 5067 від 05.09.2016)

Порядок денний пленарного засідання Верховної Ради України 6 жовтня 2016 року містив низку законопроектів, що стосуються релігійних організацій. Головна увага була прикута до двох ініціатив: 1) Проекту Закону про внесення змін до Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" (щодо зміни релігійними громадами підлеглості), реєстраційний № 4128 від 23.02.2016 (доповідач: заступник голови Комітету з питань культури і духовності Єленський В.Є.); 2) Проекту Закону про внесення змін до Податкового кодексу України" (щодо уточнення окремих положень про оподаткування неприбуткових організацій), реєстраційний № 5050 від 30.08.2016.

Проте менше уваги з боку релігійних організацій було приділено ще одному Проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення державної реєстрації прав на нерухоме майно та захисту прав власності (№ 5067 від 05.09.2016), який цього дня був прийнятий в цілому 271-м голосом «за». Автори ініціативи – народні депутати Продан О.П., Алексеєв І.С., Козаченко Л.П. та інші (всього 18 депутатів), головний комітет – Комітет з питань економічної політики.

Розглянемо лише один аспект прийнятого Закону, який на нашу думку, при розробці в черговий раз не врахував «голосу релігійних організацій».

В частині державної реєстрації релігійних організацій як юридичних осіб після набуття чинності нас очікуватимуть такі основні зміни:

1. Відтепер не буде екстериторіальності в межах України (документи для реєстрації релігійної організації можна було подати в будь-якій області, а не за місцезнаходженням), а залишиться лише екстериторіальність в межах області (відповідно до місцезнаходження); однак, для державної реєстрації на підставі документів, поданих в електронній формі, залишиться екстериторіальність в межах України.

2. Справжність підписів на рішенні уповноваженого органу управління релігійної організації (юридичної особи), що подається для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, повинна бути нотаріально засвідчена. Тобто підпис засновника/засновників або голови та секретаря загальних зборів релігійної організації мають нотаріально засвідчуватися (водночас, Закон цього не вимагає для громадських об'єднань та благодійних організацій, забувши включити до переліку й релігійні організації).

3. Справжність підписів засновника або голови та секретаря загальних зборів на новій редакції Статуту релігійної організації повинна бути нотаріально засвідчена.

4. До переліку документів, що подаються заявником для державної реєстрації релігійної організації (юридичної особи), знову повернулося рішення засновника про створення юридичної особи (оригінал або нотаріально засвідчена копія).

5. Справжність підпису на оригіналі рішення уповноваженого органу управління релігійної організації (юридичної особи) про вихід із складу засновників відтепер має бути нотаріально засвідченим.

6. Виписка з Єдиного державного реєстру у паперовій формі надається з проставленням підпису та печатки державного реєстратора.

7. Не скасовано адміністративний збір за державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в ЄДР, у тому числі змін до Статуту (для релігійних організацій він залишається у розмірі 0,3 мінімальної заробітної плати, хоча для громадських об'єднань та благодійних організацій знижується до 0,1 мінімальної заробітної плати).

Прийняті зміни до порядку державної реєстрації юридичних осіб (до яких також відносяться релігійні організації) засвідчують відсутність проведених консультацій в процесі підготовки Законопроекту з представниками Церков та релігійних організацій як неприбутковими юридичними особами. Відтепер, для прикладу, при внесенні змін до статуту релігійної організації, процедура ускладниться: окрім несправедливого у порівнянні з громадськими об’єднаннями та благодійними організаціями адміністративного збору (на сьогодні це 410 грн.), прийдеться тратити час та додаткові кошти на нотаріальне засвідчення підписів. Голос громадських об’єднань та благодійних організацій був почутий, а релігійні організації знову залишися «за бортом».

Устим ХАВАРІВСЬКИЙ,

кандидат наук з державного управління,
член Експертної ради при Департаменті у справах релігій та національностей Міністерства культури України