• Головна
  • Державний бюджет України на 2008 рік: державно-конфесійний аспект...

Державний бюджет України на 2008 рік: державно-конфесійний аспект

10.01.2008, 11:32
Максим ВАСІН, експерт Інституту релігійної свободи, магістр права

Максим ВАСІН, експерт Інституту релігійної свободи, магістр права

Коментар до Закону «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»

В останні дні минулого року Верховна Рада України ухвалила Закон «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» № 107-VI від 28.12.2007 року [1]. Зазначений документ запроваджує декілька новацій, які можуть негативно позначитися безпосередньо на діяльності Церков і релігійних організацій в Україні.

По-перше, слід звернути увагу на положення статті 76 Закону, яка встановлює, що “у 2008 році передача в оренду державного та комунального майна здійснюється виключно на конкурсних засадах”, окрім бюджетних установ та організацій культурного спрямування. Ця норма фактично унеможливлює надання державного та комунального майна Церквам і релігійним організаціям на умовах, які передбачені Додатком 2 до Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду державного майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 року № 786 (в редакції від 27.12.2006 року). Бо відтепер розмір орендної плати визначатиметься без врахування важливості для Держави духовної чи суспільно-корисної діяльності Церков і релігійних організацій, а виключно на основі фінансової спроможності орендаря – учасника відповідного конкурсу.

З огляду на це, перелік юридичних осіб, на які не поширюється дана норма, є вочевидь не повним. Бо Держава, окрім завдання щодо наповнення державного бюджету, несе відповідальність за вирішення не менш важливих суспільних проблем як моральне виховання підростаючого покоління, утвердження сімейних цінностей, протидія епідеміям СНІД/ВІЛ та туберкульозу, боротьба з наркоманією та алкоголізмом тощо, вирішення яких є безпосередньою місією Церков та релігійних організацій.

Другим важливим нововведенням Закону про Державний бюджет України на 2008 рік є зміни щодо порядку надання земельних ділянок в оренду. Другий розділ Закону містить положення про доповнення частини першої статті 124 Земельного кодексу України нормами такого змісту: “Набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах…”. Подібні положення знайшли відображення і у новій редакції статті 16 Закону України «Про оренду землі». При цьому “Не допускається проведення аукціонів щодо ділянок, які (або будівлі на яких) орендують бюджетні установи, музеї, підприємства і громадські організації у сферах культури і мистецтв (у тому числі національні творчі спілки та їх члени (під творчі майстерні)”.

Знов серед установ і організацій, на які не поширюється вимога щодо проведення аукціонів щодо надання в оренду земельних ділянок, відсутні релігійні організації. А це ще більше може погіршити сьогоднішні умови діяльності Церков і релігійних організацій, які з 2001 року через позбавлення права на постійне землекористування не можуть скористатися пільгою щодо звільнення від податку на землю, передбаченого п. 5 частини першої статті 12 Закону України «Про плату за землю». Якщо поряд з цим розмір орендної плати для Церков і релігійних організацій буде суттєво збільшений через механізм проведення аукціонів, то це може призвести взагалі до згортання більшості соціальних програм релігійних інституцій, а діяльність окремих релігійних громад може опинитись на межі виживання. Адже не слід забувати, що релігійні організації складаються зі звичайних громадян, які для забезпечення своєї релігійної діяльності власними добровільними пожертвами мають сплачувати високі суми не тільки за оренду земельної ділянки, але й за оренду державного та комунального нерухомого майна, за споживання природного газу (по розцінкам як для комерційних організацій) тощо.

Заради об’єктивності слід нагадати, що нещодавно ухвалений Державний бюджет України 2008 року є документом, який з’явився внаслідок поспішного доопрацювання новим Урядом проекту, розробленого його попередниками. Як приклад, положення статті 76 Закону по суті тотожні положенням статті 84 законопроекту № 1000 від 28.11.2007 року, внесеного у парламент Урядом В.Януковича та у подальшому відкликаного [2].

Але залишаються сподівання, що вищезгадані нововведення, які не враховують особливостей статусу та важливості духовної та суспільної діяльності Церков і релігійних організацій, будуть відповідним чином відкориговані під час задекларованого доопрацювання Урядом та парламентом Державного бюджету України на 2008 рік протягом лютого – березня поточного року. Тим більше, що суб’єкти парламентської Коаліції взяли на себе зобов’язання “впроваджувати ефективні правові механізми регламентації суспільно-релігійних та державно-церковних відносин”, маючи на меті “сприяння суспільно важливій діяльності релігійних інституцій” у контексті розбудови “партнерських відносин між державою та релігійними організаціями”, що знайшло відображення в Угоді про створення демократичної коаліції у Верховній Ради України (пункт 1.4 «Культурний розвиток суспільства» розділу 2.2 «Програма діяльності Коаліції») [3].

Перелік посилань:

1. Закон «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» № 107-VI від 28.12.2007 року // http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=107-17&p=1199786274138270

2. Проект Закону про Державний бюджет України на 2008 рік, реєстр. № 1000 від 28.11.2007 року // http://gska2.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc4_1?id=&pf3511=30773

3. Угода про створення демократичної коаліції у Верховній Ради України VI скликання // http://portal.rada.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=102751&cat_id=37486