• Головна
  • Кому заважає єдина Помісна Церква?...

Кому заважає єдина Помісна Церква?

07.11.2006, 16:58
Кому заважає єдина Помісна Церква? - фото 1
Думка керівника УАР А. Колодного з приводу неможливості єдності Православної Церкви в Україні є не обгрунтованою, вважає о.-ігумен ЄВСТРАТІЙ (Зоря), прес-секретар Київської Патріархії УПЦ КП.

zoria.jpegДумка керівника УАР А. Колодного з приводу неможливості єдності Православної Церкви в Україні є не обгрунтованою, вважає о.-ігумен ЄВСТРАТІЙ (Зоря), прес-секретар Київської Патріархії УПЦ КП.

6 листопада 2006 р. ЗМІ розповсюдили коментар керівника відділу релігієзнавства інституту філософії НАНУ, голови Української асоціації релігієзнавців професора Анатолія Миколайовича Колодного з приводу процесу об’єднання Православної Церкви в Україні. На його думку зараз немає умов, щоб створити єдину Церкву в Україні. «Я боюся тієї версії об’єднання українських Церков, про яку говорить Віктор Ющенко, бо в сучасній Україні не може бути єдиної Православної Церкви» - вважає пан Колодний.

«Наші сучасні Церкви є різними за будовою і орієнтуванням на різні традиції. Вони мають багато запозичень тому, перш за все, перед ними стоїть питання не об’єднуватися, а відродити українське православ’я перших семи століть його існування» - наполягає він на своїй науковій теорії, згідно якої «українському православ’ю» (в його інтерпретації) притаманні доктринальні відмінності від російського.

Свою точку зору він базує також на тому, що «в країні 20% населення – росіяни. Вони ніколи не сприймуть православ’я «в українському одязі». Ми повинні змиритися з тими 20% і ще із 20% зросійщених. Нехай для них і буде екзархат РПЦ» - вважає керівник УАР, слова якого наводить агенція «RІА.UA».

Коментуючи цю заяву прес-секретар Київської Патріархії, кандидат богослів’я і викладач курсу історії Української Православної Церкви у Київській православній богословській академії ігумен Євстратій (Зоря) назвав позицію професора А. Колодного «не обгрунтованою».

«Як науковець, Анатолій Миколайович не одноразово висловлював позиції, які не поділяються багатьма представниками релігієзнавчого середовища і викликають неоднозначну реакцію у релігійних діячів. Зокрема, це стосується його заяв про загрозу «клерикалізації» державного життя, його вимог більш жорстко дотримуватися принципу відділення Церкви від держави, обмежувати діяльність релігійних організацій виключно духовною сферою. За такими заявами проглядаються рудименти атеїзму минулої епохи, коли держава обмежувала релігійне життя лише богослужінням у стінах храму.

Нині в українському суспільстві пануючим є зовсім інший погляд на взаємини держави і релігійних організацій. Церква відділена від держави, але не відділена від суспільства. Вона є одним з найдавніших та найвпливовіших суспільних інститутів. Тому проблеми суспільства турбують і Церкву, а негаразди у Церкві, міжконфесійне протистояння і поділи боляче відбиваються на суспільному житті. У нових умовах незалежної України держава і релігійні організації повинні бути повноцінними партнерами, а не відгороджуватися одне від одного деклараціями про те, що «Церква відділена від держави». Це більшовицьке формулювання вже віджило свій вік, тому його тлумачення має бути осучасненим» - вважає ігумен Євстратій.

Щонайменше подив викликає страх професора Колодного з приводу «тієї версії об’єднання українських Церков, про яку говорить Віктор Ющенко», вважає отець Євстратій. «Президент Ющенко досі не озвучував ніяких «версій» об’єднання українських Церков. У всіх виступах він наголошував на необхідності єдності Православної Церкви в Україні, як на політичному принципі. Але він ніколи не пропонував готових рецептів досягнення такої єдності. Об’єднання Церков – в першу чергу справа самих Церков. Президент, держава, суспільні сили мають сприяти цьому. Тим більше, що за даними соціологічних опитувань більшість суспільства підтримує об’єднання Православної Церкви в Україні та її незалежність від Москви. Президент говорить про те, що розділення Церкви в Україні є одним з факторів розділення суспільства. Тому існує потреба загоїти це розділення – заради блага суспільства і на його вимогу. Навряд чи це повинно викликати занепокоєння, тим більше – страх» - вважає ігумен Євстратій.

Він категорично не погоджується з тим, що між Київським Патріархатом і УПЦ МП існують доктринальні розбіжності, які не дозволять їм об’єднатися. «І Київський Патріархат, і УПЦ МП є частинами Єдиної, Святої, Соборної і Апостольської Церкви, про яку говорить Символ віри. Між нашими Церквами немає ніяких догматичних, принципових канонічних чи богослужбових розбіжностей. Різниця є тільки у поглядах на питання автокефалії, але воно не врегульоване ні догматами, ні церковними канонами. Тому думка професора Колодного про те, що «Церкви є різними за будовою і орієнтуванням на різні традиції», а тому не можуть об’єднатися, є безпідставною» - вважає прес-секретар Київської Патріархії.

«Мені відома наукова теорія пана Колодного щодо «українського православ’я», викладена у його творах і виступах. Безперечно, українському народові притаманний свій, національний тип православ’я, як він притаманний російському, грецькому, румунському чи іншим православним народам. Але з думкою професора про те, що «українське православ’я», як він його розуміє, є ледь не особливою гілкою християнства, і з «російським православ’ям» має мало спільного – погодитися не можна» - зазначає отець Євстратій.

Він категорично відкинув саму ідею побудови Помісної Церкви за національною ознакою. «Не може Помісна Церква будуватися за ознакою належності до тієї чи іншої нації. Київський Патріархат – це не Церква тільки для українців, а це Помісна Церква українського народу, до якого належать жителі нашої держави різних національностей. До Київського Патріархату належить багато росіян, особливо в центральних, південних і східних областях України. У нашої Церкви є парафії в самій Росії, які складаються переважно з етнічних росіян. Тому твердження професора Колодного про те, що «20% росіян ніколи не приймуть православ’я в «українській одежі» є безпідставним, а для самих росіян воно може бути й образливим».

«Київський Патріархат ніколи не претендував на виключність. На відміну від Московського Патріархату ми не заперечуємо діяльності структур РПЦ в Україні. Ми лише наполягаємо на тому, щоб вони повідомляли про себе віруючим правдиву інформацію, щоб називали себе «Російська Православна Церква в Україні» - так, як їх назвав В. В. Путні у 2004 р. на зустрічі з єпископатом РПЦ. І нехай ця Помісна Російська Церква діє в Україні, а ті, хто хочуть до неї належати – нехай моляться в її храмах. У якому статусі буде оформлена ця російська церковна структура в Україні – автономної, незалежної в управлінні Церкви, митрополії чи екзархату – це справа РПЦ. Головне, щоб не відбувалося обдурювання віруючих і суспільства, коли під виглядом української Церкви діє Російська, як прихований провідник політичних інтересів російської держави» - зазначає отець Євстратій.

«Повноцінна Помісна Церква може бути тільки єдиною. Єдиною не у тому значенні, що у державі може існувати тільки одна православна юрисдикція, а інші мають бути заборонені. Такого немає навіть у Греції, де Православна Церква є державною. Єдність Української Церкви має полягати у тому, що ця єдина Помісна Церква буде займати провідне, домінуюче положення серед інших православних юрисдикцій в Україні. Інші ж юрисдикції, зокрема РПЦ, будуть діяти в Україні на загальних підставах, але їхній вплив не буде таким, як зараз, і тому вони не зможуть бути інструментом закордонних політичних маніпуляцій українським суспільством.

Така сильна Помісна Православна Церква безперечно буде більше впливати на суспільне життя в Україні, ніж Київський Патріархат і УПЦ МП поодинці, які витрачають час і енергію на суперечки й боротьбу. Можливо саме у цій площині криється справжня причина критичного ставлення до бажання мати в Україні єдину Помісну Церкву? Безперечно, що в нових реаліях, коли провідні конфесії не ворогуватимуть одна з одною, а стануть єдиною потужною суспільною силою, деяким новітнім закордонним конфесіям, які фінансують релігієзнавчі заходи в Україні, стане складніше займатися прозелітизмом. Але чи потрібно, заради комфортного існування цих культів, заперечувати вкрай необхідну справу об’єднання Православної Церкви в Україні?» - завершив ігумен Євстратій свій коментар висловлювань провідного релігієзнавця Анатолія Миколайовича Колодного.


• http://www.uaorthodox.org/article.php?pid=509