Спадщина Патріарха Йосифа Сліпого зібрала українських дослідників у Римі

25 липня 2017, 15:14 | Репортажі | view photo | 0 |   | Код для блогу |  | 

Володимир Мороз,

Інститут Історії Церкви УКУ

Світлини автора і Олександра Ласкіна, УКУ

Літня школа «Постать Патріарха Йосифа Сліпого в контексті міжнародних церковних і політичних відносин» відбулася у Римі 8-16 липня 2017 року. Спільна мета – прагнення краще пізнати особу і спадщину Патріарха Йосифа та представити результати своїх пошуків у цьому напрямку – зібрала понад 20 науковців і журналістів з Айхштета (Німеччина), Антверпена (Бельгія), Запоріжжя, Івано-Франківська, Києва, Львова, Полтави, Тернополя, Ужгорода та Харкова, з Риму та університету Нотр-Дам (США).

Учасники Літньої школи 8-16 липня 2017 року у Римі. Фото Олександра Ласкіна

Упродовж тижня учасники літньої школи взяли участь у п’ятьох семінарах і одному круглому столі, в яких самі були доповідачами й дискутантами. Заслухали ґрунтовні лекції про життя й діяльність Йосифа Сліпого і відвідали місця, пов’язані з перебуванням Глави УГКЦ в Італії, зокрема Ватикан, монастирі у Гроттаферрата й Кастель-Гандольфо, а ще – бенедиктинський монастир у Субіяко, закладений засновником західного монашества св. Бенедиктом Нурсійським.

Конференція в соборі св. Софії в Римі. Фото О.Ласкіна

Щодня науковці і журналісти брали участь у богослужіннях в соборі Святої Софії на Via Boccea. Цей храм, зведений Йосифом Сліпим у 1967-1969 роках, представив керівник Секретаріату Глави УГКЦ у Римі і віце-ректор собору о. Андрій Солецький. Він же пояснив глибоку богословську символіку собору, спрямовану на вираження Премудрості Божої Софії. Також учасників літньої школи гостили у Римі отці василіяни. Саму ж школу організували Інститут історії Церкви та Інститут св. Климента-Папи Українського Католицького Університету і Товариство «Свята Софія» в Римі. Таким чином властиво наукова частина школи тісно переплелася з паломницькою.

Виступ о. А. Солецького. Фото О.Ласкіна

«Відгукуючись на рішення Синоду єпископів УГКЦ і постанову Верховної Ради України – першу такого роду в її історії – про вшанування 125-річчя Йосифа Сліпого, ми запропонували цілу низку заходів як в Україні, так і за її межами, щоб донести спадщину Патріарха Йосифа до якомога більшої кількості людей і, я би сказав, сердець, – говорив на відкритті літньої школи проректор УКУ д-р Олег Турій. – Є нагода скористатися з того, що у нас є ще ті, які пам’ятають Патріарха Йосифа, які співпрацювали з ним, як отець Іван Дацько і владики Гліб Лончина та Борис Ґудзяк. Ми маємо також досвідчених науковців, які вивчали ті чи інші аспекти діяльності Великого Патріарха. А на літню школу до Риму ми запросили ще й молодих дослідників з різних наукових осередків, які отримали унікальну нагоду представити свої напрацювання та обговорити їх у живому діалозі зі старшими колегами».

У перший день роботи літньої школи «Постать патріарха Йосифа Сліпого в контексті міжнародних церковних і політичних відносин»

Отож, серед спікерів були о. Андрій Михалейко із лекцією «Між Сталіном та Гітлером. Йосиф Сліпий та виклики тоталітаризмів у період Другої світової війни (1939-1945)», о. Іван Дацько із лекцією «Етнарх поневоленого народу і речник Вільної України», Мирослав Маринович із лекцією «Терни на шляху до зірок: кредо і доля» та о. Юрій Аввакумов із лекцією «Йосиф Сліпий та дискусії щодо еклезіальної ідентичності УГКЦ».

Отець Іван Дацько, який був безпосереднім секретарем Блаженнішого Йосифа упродовж 1976-1984 років, охоче ділився своїми спогадами про патріарха як особистість, про його мрії, смаки та риси характеру.

«Направду він був мужем молитви. Він з Богом розмовляв! Він любив історію і мистецтво. Любив науку, дискусію і дебати, – каже о. І. Дацько. – Його хобі – збирання, колекціонування. Любив звірят… Яких світових політиків він цінував? Найперше Конрада Аденауера, якого знав ще з часів перед війною. Цінував генерала Де Голя, Вінстона Черчіля. Останнього – передусім як візіонера. Цінив Робера Шумана, Альчіде де Гаспері. Патріарх Йосиф листувався з численними світовими лідерами. Також з ним листувався Солженіцин…»

Собор Святої Софії у Римі, збудований Йосифом Сліпим у 1967-1969 роках. На передньому плані зліва розташована фігура Уґо Маццеі «Три ангели»

Зрештою, кожен учасник літньої школи міг дізнатися у о. Дацька деталі життя й діяльності Йосифа Сліпого, які його чи її цікавлять – секретар Патріарха охоче розкривав сторінки історії УГКЦ та її Глави. Також на основі власного досвіду ув’язнень радянських часів аналізував шлях Патріарха Йосифа «крізь терни до зір» – таке гасло вміщене на владичому гербі Йосифа Сліпого – проректор УКУ і дисидент часів СРСР Мирослав Маринович.

«У всі епохи, як видається, та система (тоталітарна машина Росії/СРСР – прим. ред.) видає одні і ті самі “підручники для катування”, – звертає увагу М. Маринович. – Беремо ми царські часи, радянські, чи сучасні, представлені подіями у Криму, наприклад, – “підручники” одні і ті ж.»

А тому й досвід Патріарха Йосифа, здобутий в його опорі тоталітарній машині, чітко перегукується із теперішністю та може бути корисний українцям, які все ще прямують шляхом до своєї свободи. Серед інших тез, представлених М. Мариновичем для роздумів під час школи, – «лінія поміж добром і злом проходить не через національність, а через серця»; «тоталітарна машина прагнула розчавити людей і багато із них робилися маленькими, щоб загубитися, пройти між її шестернями»; «“Блаженні переслідувані за правду” – ось звідки ця сила опору. Але вона не дається назавжди. І людина має бути достатньо смиренною, щоб прийняти це».

Презентація доповіді Володимира Бірчака «Від папської булли до особистих листів – невідома документальна спадщина Йосифа Сліпого у матеріалах кримінальних справ»

Серед підготовлених учасниками літньої школи тем були джерелознавчі, історичні, богословські й присвячені вивченню образів Патріарха Йосифа та всієї УГКЦ у медіа. Так, Володимир Бірчак із Києва представив доповідь «Від папської булли до особистих листів – невідома документальна спадщина Йосифа Сліпого у матеріалах кримінальних справ». Світлана Гуркіна зі Львова виступила з дослідженням «Кир Йосиф Сліпий та о. Йосиф Кладочний – до історії взаємовідносин». Темою Ніни Поліщук зі Львова стало «Життя релігійних громад в системі ГУЛАГу: приклад Патріарха Йосифа Сліпого». Тема с. Андреї Маслій з Івано-Франківська – «Співпраця митрополита Йосифа Сліпого з чернечими спільнотами УГКЦ (1945-1963 рр.)». Сестра Дарія Турків із Риму представила колегам-науковцям результати свого дослідження «Роль сестер Чину св. Василія Великого у житті та діяльності Блаженнішого Йосифа Сліпого, 1963-1984».

Діяльності Патріарха Йосифа уже після звільнення та висилки з СРСР (бо він хотів залишитися з вірними) також присвятили осібний блок досліджень. Серед них – Світлана Штука із Тернополя з темою «Пастирські візити патріарха Йосифа Сліпого, 1967-1973», Катерина Будз із Києва – «Митрополит Йосиф Сліпий та “унійний” чинник у ватикансько-московських взаєминах 1960-х рр.», о. Михайло Михайлець із Ужгорода – «Ostpolitik Ватикану крізь призму поглядів патріарха Йосифа Сліпого». Володимир Мороз із Тернополя підготував дослідження на тему «Відносини Патріарха Йосифа Сліпого з Папою Іваном Павлом ІІ та префектом Конгрегації Східних Церков Владиславом Рубіном у 1978-1984 рр.», а Микола Міщенко з Риму – «Синодальна діяльність Блаженнішого Йосифа Сліпого у Римі: канонічно-історичний аналіз».

Низка доповідей, виголошених під час літньої школи-2017, стосувалася патріархального руху УГКЦ. Так, Андрій Яремчук із Чернівців досліджував «Роль кир Йосифа Сліпого на міжнародній арені у процесі руху за Патріархат УГКЦ», Анатолій Бабинський зі Львова – тему «Патріарх Йосиф Сліпий і початки Патріярхального руху в США», о. Руслан Піх з Антверпена – тему «Питання Патріархату та реакція бельгійського греко-католицького духовенства на прикладі редемпториста о. Лаврентія Купе та генерального вікарія апостольського візитатора о. Данила Дзвоника».

Окремої уваги заслуговують і дослідження Андрія Домановського з Харкова «“Візантинізм” очима Патріарха Йосифа Сліпого: до образів “Візантії” у дискусії між “візантиністами” і “латинізаторами”», Ігоря Сердюка із Полтави «Андрей Шептицький та Йосиф Сліпий як лідери, котрі об’єднують» і Вікторії Терещенко із Полтави «Моральний імператив патріарха Йосифа Сліпого як альтернатива радянській ментальності». Тему «Образ Патріарха Йосифа та його візуалізація у теледокументалістиці» представила у Римі журналістка Ольга Вакало із Запоріжжя.

Показово, що літня школа зацікавила і частину українців, які проживають у Римі – люди прийшли на її відкриття 8 липня. Зрештою, організатори літньої школи заохочують учасників як ґрунтовно досліджувати розпочаті теми, так і популяризувати здобуті знання.

«Я дуже заохочую вас усіх – продовжуйте, продовжуйте ту роботу», – резюмував ректор УКУ о. Богдан Прах.

«Студіон» – монастир монахів студитів у Кастель-Гандольфо за 22 км від Риму, який придбав Йосиф Сліпий, і в якому архімандритом був Любомир Гузар

Василіянський монастир у Гроттаферрата, де по прибутті в Італі 9 лютого 1963 року зупинився Йосиф Сліпий

Літургія учасників літньої школи, присвяченої Йосифу Сліпому, у монастирі в Субіяко

Панорама озера Альбано біля студитського монастиря у Кастель-Гандольфо

Пам’ятник великому князеві київському Володимиру на Via Boccea біля Собору Святої Софії у Римі

Система Orphus
Рейтинг
0
0
0коментарів

Коментарі

додати коментар 

    Залишати коментарі можуть тільки зареєстровані відвідувачі Ввійти

    Ексклюзив

    • 18 серпня 2017, 12:27 | Свята і звичаї | view photo | 

      Чому у серпні три свята Спаса

      Серед таких свят, історію та значення яких рідко хто знає, у серпні місяці маємо аж три "Спаси". Це три зовсім різні свята, але у назві кожного із них є слово "Спас".

    • 17 серпня 2017, 12:23 | Свята і звичаї | 

      Про Яблучний спас і про те, що обов’язково треба покласти у кошик

      Празник Преображення прославляє Творця, що по своїй милості дав нам щедрі плоди Землі. Свято припадає на час, коли вони якраз дозрівають.

    • 11 серпня 2017, 12:14 | #НеФормат | view photo | 

      Побожна ботаніка: для чого в церквах освячують зілля і фрукти

      Коли християнство прийшло до Київської Русі, воно зустріло тут чудових трударів-землеробів з чималим календарем свят. Усі ці свята були пов'язані з природою та мали хтозна-скільки обрядів, традицій і забобонів. Церква розуміла, що заборонити язичницькі свята можна, а от викорінити любов українця до матері-землі є неможливим.

    • 4 серпня 2017, 11:19 | Журналістські розслідування | view photo | 

      Хостел у в’язниці: приміщення колишнього католицького монастиря православні перетворюють на хостел

      Такий проект реалізує Волинська єпархія УПЦ КП у стінах пам’ятки архітектури національного значення, колишньому монастирі сестер св. Бригіди, а нині — Замковому Свято-Архангельському чоловічому монастирі у Луцьку.

    • 4 серпня 2017, 10:30 | Репортажі | view photo | 

      Ковчег міжнаціонального поєднання

      Уже вкотре в Унівській Лаврі організовано унікальний проект - XII Польсько-Кримськотатарсько-Єврейсько-Український Міжрелігійний молодіжний семінар "Ковчег". Сорок учасників, які представляють чотири нації і одну Україну, приїхали, щоб протягом тижня спілкуватися з громадськими діячами, митцями, політиками і науковцями.

    Останні коментарі

    • Fr. Valerii | 19 серпня 2017, 19:13

      По-перше Гаврилів не знає, що православні страрообрядці (старовіри) вірять в Непорочне Зачаття Пресвятої Богородиці і також в перемінення хліба і вина в Тіло і Кров Христа після слів Христа, які

    • 13moiseev | 18 серпня 2017, 23:09

      Ну так це ж напевно Церква яка не грає футбол з політиками, тому і вирішили перевірити, воно ж так від минулорічної Хресної Ходи. Та правда усі фейки було розкрито та більшість людей зрозуміли що

    • 13moiseev | 18 серпня 2017, 23:06

      Так каже ніби не підтримувала окупантів. Ця ситуація нагадує мені мультфільм "мауглі" а првозахисниця шакала, таки дуже схожа.

    • 13moiseev | 18 серпня 2017, 22:34

      Фактів і підтвердження немає, тому поки без документів - заяви, лише слова. Очікував якоїсь зміни(факти,докази) в тих статтях які публікує редація.

    • Василий Петров | 18 серпня 2017, 22:31

      Т.о., когда говорим: горе вам, книжники и фарисеи, лицемеры, что поедаете домы вдов и лицемерно долго молитесь: за то примете тем большее осуждение, Матфея 23:14, под словами "домы вдов"

    Популярні статті місяця