Путівник Архикатедрою – від синкела з питань стратегії

30 червня 2017, 10:20 | Репортажі | 0 |   | Код для блогу |  | 

Володимир МОРОЗ

Історію тернопільського Архикатедрального Собору Непорочного Зачаття Пресвятої Богородиці, що спростовує вигадки, відкриває білі плями і водночас має благодійну мету, представили у вказаному храмі увечері 29 червня 2017 р. Написав її синкел з питань стратегії Тернопільсько-Зборівської архиєпархії УГКЦ і доктор історії о. Віталій Козак. Презентація зібрала десятки тернополян.

katedra-1.jpg

Усі кошти, що будуть отримані від реалізації цього видання, автор передає для реставрації храму. Йдеться про відновлення історичного вигляду двох веж і купола, впорядкування підземель заради відкриття їх для туристів, облаштування у них музею сакральної історії Тернополя, а також виконання робіт з удоступнення веж Архикатедри для їх масового відвідування усіма охочими.

«Спроб написати історію Архикатедри було багато. Одні з них були ґрунтовані на спогадах, інші – на іншого роду матеріалах. Це ж зібрання базується на архівних документах, у тому числі тих, які ніколи не були опубілковані, – розповідає о. Козак. – Це не велике дослідження, але думаю, що воно буде цікавим і тернополянам, і гостям міста. Адже храм, якому присвячене видання, – один із символів міста, Тернопіль впізнаваний вежами і шатром Архикатедри».

knuga.jpg

За словами автора, своє дослідження він планував як таке, що мало б заповнити прогалини в історії цього храму, але водночас могло б слугувати історичним путівником.

«Було прагнення, щоби це не були легенди і здогадки, не переписування з праць інших авторів. З іншого боку, орієнтація на туристів визначила те, що самі тексти – не довгі», – деталізує о. Козак.

У книжці висвітлено як історію самої Архикатедри – історичного домініканського костелу, так і двох римо-католицьких церков-попередниць, що існували до її зведення. Йдеться про костели Івана Хрестителя і Благовіщення Пречистої Діви Марії.

«Досліджуючи, автор знаходить ті місця, які оминали інші дослідники, місця, що обросли стереотипами, – говорить доктор історичних наук Елла Бистрицька. – Так, о. Віталій Козак підсумовує, що на місці Архикатедри не було православної церкви, яку нібито зруйнували перед зведенням домініканського костелу. Він уточнює, що безпосереднє будівництво костелу тривало не з 1749 року, а в 1771–1777 роках. Водночас, у виданні є багато місць, що спонукають до подальших пошуків».

Отримані від продажу книги кошти спрямують на реставрацію Архикатедри. Про плани наближення храму до його історичного вигляду також можна прочитати на сторінках дослідження.

«Хотілося донести до читачів, що це за храм, яка його історія, але також те, яке його майбутнє, – зазначає настоятель Архикатедри о. Орест Павліський. – Ми уже спробували, і нам вдалося, проводити невеликі екскурсії у підземелля храму і на його вежі. Тепер через певні обставини ми їх тимчасово припинили (підземелля впорядковують, а вежі готують до реставрації – прим. авт.). Хочемо відродити красу храму і зробити його ще більш доступним для людей. Дякую всім краєзнавцям, науковцям, котрі порадами підказують нам, в якому напрямку рухатися».

knuga1.jpg

Як зазначає директор видавництва «Джура» Василь Ванчура, в якому опублікували «Архикатедральний Собор у Тернополі», книга коштує 60 грн. У виданні 120 сторінок, вміщені численні ілюстрації та п’ять додатків – документи XVIII–XX століть, що засвідчують процес фундації і будівництва церкви: частина з них досі була недоступною для загалу й навіть дослідників.

Система Orphus
Рейтинг
0
0
0коментарів

Коментарі

додати коментар 

    Залишати коментарі можуть тільки зареєстровані відвідувачі Ввійти

    Ексклюзив

    • 16 січня 2018, 12:36 | Репортажі | view photo | view video | 

      Фестиваль «Коляда на Майзлях» в Івано-Франківську духовно об’єднав парафії, міста та держави (ВІДЕО)

      Особливістю цьогорічного фестивалю стало те, що збільшилася кількість зарубіжних гостей та у ньому взяли участь зіркові гості – вокальна формація Піккардійська терція. Також до греко-католиків вперше завітали зі своїм виступом християни Церкви Віри Євангельської.

    • 3 січня 2018, 16:42 | Репортажі | view photo | 

      Різдво у вагоні, на вокзалі і в ескімосів

      У Чернівцях відкрилася виставка відомого у світі канадського художника з буковинським корінням Василя Курилика “Північне Різдво”.

    • 3 січня 2018, 09:34 | #НеФормат | view photo | 

      12 страв до Святвечора від знаної господині-блогерки

      Як завжди, починаємо Святвечір з того, що ділимося кутею. Я пам’яю, що дідусь підкидав ложку куті до стелі – якщо прилипне, то рік буде добрим. Але тепер ми так не робимо

    • 30 грудня 2017, 18:02 | Календарі різних релігій. Пасхалія.

      Церковний календар Римської Церкви

      Літургійний календар у більш-менш сучасному розумінні сформувався у Західній Церкві десь в період зрілого Середньовіччя. І подібно до Візантійського календаря, має рухомі та нерухомі свята. Літургійний рік починається з Адвенту, тобто з передріздвяного посту, і закінчується відповідно перед початком наступного Адвенту, тобто під кінець листопада або на початку грудня.

    • 26 грудня 2017, 15:36 | Калейдоскоп | view photo | 

      Різдво на закордонних листівках Калини Гузар

      Родичка Блаженнішого Любомира (Гузара) зібрала понад 500 різдвяних листівок. Вся її колекція передана Чернівцям – рідному місту її предків.

    Останні коментарі

    • Marko | 16 січня 2018, 22:25

      На жаль, не дуже точно продумані висловлювання. Ось в чому: Я народився в Австралії і пам"ятаю слова сого діда - а він народився 1891 року - про те, як він святкував Різдво ще 6-го січня аж до

    • velovs@ukr.net | 16 січня 2018, 19:54

      Звичайно, що в цьому біблійному тексті йдеться не лише про адміністративно-територіальну єдність і цілісність Єрусалиму - і саме як столиці суверенної держави старозавітнього народу Божого. А головне

    • Петров Василий | 16 січня 2018, 19:21

      Итак, ХРИСТИАНИНОМ может называться ИСКЛЮЧИТЕЛЬНО только тот, кто будучи уже умершим, спустя три дня с момента смерти своей хотя бы ОДНАЖДЫ был уже воскрешён Христом!!!!!

    • Петров Василий | 16 січня 2018, 19:18

      Но как никто из т.н. христиан так и не смог поверить в то, что будет воскрешён Христом на третий день, как Христос был воскрешён Богом Отцом, и поэтому по этой же причине после смерти своей не был

    • Петров Василий | 16 січня 2018, 19:17

      Может ли называться христианином человек не верящий в то, что Христос силён воскресить всякого умершего таким же способом как Сам Христос был воскрешён Богом Отцом???? Итак, если Христос говорил

    Популярні статті місяця