В Києві презентували книгу про українську публічну теологію

13 червня 2017, 10:04 | Репортажі | 0 |   | Код для блогу |  | 

Дмитро ГОРЄВОЙ

В столичній книгарні «Є», в середу 12 червня, відбулася презентація книги архим. Кирила (Говоруна) «Українська публічна теологія». У заході взяли участь богослови, релігієзнавці, священнослужителі та столична інтелігенція. Презентована праця є спільним проектом Відкритого Православного університету та видавництва «Дух і літера». Вона є збірником лекцій, публічних промов, виступів та навіть постів з фейсбуку.

170613-1.jpg

Автор книги, о. Кирило, пояснює, що книга «винна» своїм походженням двом джерелам. По-перше, це стажування автора в Єльському університеті, де він вивчав богослов’я та аналізував зміни, які відбувалися з російською та українською Церквами, починаючи з 2012 року. Згодом з цих досліджень постали книги «Meta-Ecclesiology, Chronicles on Church Awareness» (2015) та «Scaffolds of the Church Towards Poststructural Ecclesiology» (2017).  Однак події Революції Гідності змусили автора змістити фокус з суто теоретичних питань на практичні проблеми. Так виник другий імпульс до цієї праці. Як зазначає професор Говорун, наріжною ідеєю книги став феномен Майдану і подій навколо нього, які призвели до того, що громадянське суспільство стало суб’єктом. Автор підкреслює, що одні Церкви це прийняли і почали діяти в нових умовах, в той час, як інші робили вигляд, що нічого не змінюється.

unnamed-(1)-w.jpg

В презентованій збірці, окрім осмислення подій Майдану, подається також вельми цікавий аналіз впливу ідеологій на релігію. Деякі з них можуть створювати мікс у вигляді політичної теології – як це стало з «Русским миром» в Росії, інші ж формують публічну теологію, що відбувається наразі в Україні. Автор порівнює ці два конструкти і приходить до цікавих висновків. Так, якщо «Русский мир» огорнутий в православну риторичну чи термінологічну обгортку, то риторика Майдану була світською. Начинка останнього за своїми принципами й цінностями суголосна Євангелію, на відміну від агресивності першого.

Заради справедливості треба зазначити, що о. Кирило не ідеалізує Майдан та розділяє його на дві умовні течії: націоналістичну (етнічна нація) та громадянську (політична нація). Саме до ідеалів останньої й апелює автор у своїх теоретизуваннях.

Партнер проекту, ректор ВПУ, о. Георгій Коваленко, на презентації збірки наголосив на тому, що ця праця ставить нові умови для священнослужителів. Тепер недостатньо лишень переказувати святих отців, треба самому ставати богословом і відповідати на виклики сучасності в режимі «богослов – on-line».

Вчений секретар ВПУ о. Богдан Огульчанський зазначив, що завдяки подібним працям о. Кирила українці можуть бути долучені до «переднього краю світової думки» та не випадати із її контексту.

Науковий редактор «Дух і літера» Олексій Сігов запропонував три цитати з книги, які на його думку є найбільш цікавими, а отже варті уваги:

  • Про «Русский мир»: «В ньому поєднується пост-правда і пропагандистська сила модерну».
  • Про симфонію Церкви і Держави: «На певній стадії право держави захищати доктрину почали тлумачити як право втручатися у саму доктрину».
  • Про виклики Майдану для Церкви: «Майдан для Церков є можливістю змінити стан речей і відмовитися від «посередницьких послуг», які насправді легітимізують корупцію, соціальну несправедливість, зловживання владою, тощо».

Професор КДА Сергій Бортник наголосив на необхідності публічності для теології в Україні, а також зазначив необхідність бути відкритою самій Церкві, «це стосується і Української Православної Церкви, до якої я належу», – зазначив богослов.

Позитивно оцінив працю і перший доктор богослов’я в Україні Роман Соловій. Він, зокрема, відзначив екуменічний потенціал цієї роботи та зауважив, що текст є прикладом «слабкої сили», він не примушує та не розвішує ярликів, а запрошує до діалогу.

Релігієзнавець Віталій Хромець в своїх роздумах про збірку підкреслив її актуальність в контексті запровадження богослов’я в якості наукової дисципліни. На його думку, книга «Українська публічна теологія» є відповіддю на питання, яким має бути богослов’я в університеті. «Це не міжконфесійне, а неконфесійне богослов’я», – підсумовує релігієзнавець.

Книга вже є доступною у продажі на сайті видавництва «Дух і літера».

Довідка. Архимандрит Кирило (Говорун) – українській богослов та патролог. Працював на посадах голови відділу зовнішніх церковних зв’язків УПЦ (МП), в період 2007-2009 рр. Пізніше – перший заступник голови навчального комітету РПЦ, проректор загально церковної аспірантури та докторантури. Зараз  працює викладачем в Стокгольмській школі теології (Швеція) та Колумбійському університеті (США). Автор книг «Мета-екклезіологія. Хроніки церковного пробудження» (2015, англ.) та «Риштування Церкви. На шляху до пост-структуралістської теорії Екклезіології» (2017, англ.).

Система Orphus
Рейтинг
0
0

Ексклюзив

  • 18 серпня 2017, 12:27 | Свята і звичаї | view photo | 

    Чому у серпні три свята Спаса

    Серед таких свят, історію та значення яких рідко хто знає, у серпні місяці маємо аж три "Спаси". Це три зовсім різні свята, але у назві кожного із них є слово "Спас".

  • 17 серпня 2017, 12:23 | Свята і звичаї | 

    Про Яблучний спас і про те, що обов’язково треба покласти у кошик

    Празник Преображення прославляє Творця, що по своїй милості дав нам щедрі плоди Землі. Свято припадає на час, коли вони якраз дозрівають.

  • 11 серпня 2017, 12:14 | #НеФормат | view photo | 

    Побожна ботаніка: для чого в церквах освячують зілля і фрукти

    Коли християнство прийшло до Київської Русі, воно зустріло тут чудових трударів-землеробів з чималим календарем свят. Усі ці свята були пов'язані з природою та мали хтозна-скільки обрядів, традицій і забобонів. Церква розуміла, що заборонити язичницькі свята можна, а от викорінити любов українця до матері-землі є неможливим.

  • 4 серпня 2017, 11:19 | Журналістські розслідування | view photo | 

    Хостел у в’язниці: приміщення колишнього католицького монастиря православні перетворюють на хостел

    Такий проект реалізує Волинська єпархія УПЦ КП у стінах пам’ятки архітектури національного значення, колишньому монастирі сестер св. Бригіди, а нині — Замковому Свято-Архангельському чоловічому монастирі у Луцьку.

  • 4 серпня 2017, 10:30 | Репортажі | view photo | 

    Ковчег міжнаціонального поєднання

    Уже вкотре в Унівській Лаврі організовано унікальний проект - XII Польсько-Кримськотатарсько-Єврейсько-Український Міжрелігійний молодіжний семінар "Ковчег". Сорок учасників, які представляють чотири нації і одну Україну, приїхали, щоб протягом тижня спілкуватися з громадськими діячами, митцями, політиками і науковцями.

Останні коментарі

  • анатолій дутчак | 20 серпня 2017, 09:16

    і це гарно але про церкву як суб'єкт права, про обов'язки перед громадянами, про інтеграцію церкви в систему правових відносин з державою - по-перше це богохульство, по-друге правова система яка це

  • Fr. Valerii | 19 серпня 2017, 19:13

    По-перше Гаврилів не знає, що православні страрообрядці (старовіри) вірять в Непорочне Зачаття Пресвятої Богородиці і також в перемінення хліба і вина в Тіло і Кров Христа після слів Христа, які

  • 13moiseev | 18 серпня 2017, 23:09

    Ну так це ж напевно Церква яка не грає футбол з політиками, тому і вирішили перевірити, воно ж так від минулорічної Хресної Ходи. Та правда усі фейки було розкрито та більшість людей зрозуміли що

  • 13moiseev | 18 серпня 2017, 23:06

    Так каже ніби не підтримувала окупантів. Ця ситуація нагадує мені мультфільм "мауглі" а првозахисниця шакала, таки дуже схожа.

  • 13moiseev | 18 серпня 2017, 22:34

    Фактів і підтвердження немає, тому поки без документів - заяви, лише слова. Очікував якоїсь зміни(факти,докази) в тих статтях які публікує редація.

Популярні статті місяця