Тарас Тимо: «Ікона – двері, через які Бог приходить до нас і ми до Нього»

30 квітня 2012, 13:59 | Репортажі | view photo | 1 |   | Код для блогу |  | 

Катерина НОВІКОВА

Тарас Тимо, директор бібліотеки Українського католицького університету, богослов, координатор іконописної програми УКУ 26 квітня 2012 року в Інституті релігійних наук св. Томи Аквінського в Києві представив тему «Християнський іконопис: між традицією і сучасністю». Медіапрезентація відбулася у рамках традиційних зустрічей в Інституті з цікавими людьми під назвою «Кава з директором».

Іконописна школа «Радруж» УКУ, яку представив Тарас Тимо

Тарас ТимоІконописна школа «Радруж» УКУ, яку представив Тарас Тимо, бере свою назву від села у сучасній Польщі (Любачівщина). Звідти походять ікони XV ст., які зараз зберігаються у Національному музеї ім. Андрея Шептицького у Львові – найбільшій іконописній збірці в Україні.

Іконопис було принесено разом з християнством на Русь, і вже у ХІІ-ХІІІ ст. він набув місцевого, руського колориту. За словами Т.Тима, багато зразків київської школи того часу були вивезені до Росії й зберігаються у Третьяковській та інших галереях. Відповідно, зараз вони відомі у світі як «давньоруське» (а по-суті російське) мистецтво. У XIІІ-XVI ст. розвинулась також Галицько-Волинська школа іконопису. Ці твори, не пошкоджені ординськими нашестями, дійшли до наших днів. У ХХ ст. відбулося відкриття древнього іконопису, його переоцінка і повернення до його витоків.

Сьогодні можна відзначити нове зацікавлення іконописом, що почалось у 90-ті роки. Однак, як вважає доповідач, подеколи ікони пишуть у так званому «православному інтернаціональному» стилі через брак належного знання власних традицій та символіки. Адже у кожній місцевості писали ікони по-своєму, виражаючи таким чином своє бачення віри в Бога. «Тому не може бути якогось узагальненого бачення, — вважає богослов. — Художники або узагальнюють російську школу, або наслідують якусь певну грецьку майстерню». З другого боку, відбувається «розцерковлення» іконопису, в якому елементи сучасного мистецтва поєднуються з іконою. Це радше просто мистецький експеримент. Часто, вивчаючи сакральне мистецтво, митці не обізнані з теологією, що лежить в його основі.

Ікони зі школи

Принципи школи «Радруж» є вивчати і відроджувати своє – наголошує Тарас Тимо. У школі відроджують саме галицько-волинську іконописну традицію. Не тому, що вона найкраща, але тому, що живуть на цій землі, можуть споглядати і вивчати ікони в Національному музеї ім. Андрея Шептицького та в деяких дерев’яних храмах регіону.

Ікони зі школи

Насамперед у школі вивчають богослов’я як підставу іконописання. По-друге – досліджують і наслідують зразки ікон. По-третє – інтегрують іконопис з духовністю у контексті молитовного життя Церкви. По-четверте – ознайомлюються зі спадщиною світового сакрального мистецтва. Учні школи їздять Україною і східною Польщею, відвідуючи церкви і музеї аби виховати добрий смак.

Вивчення минулого

Повертаючись до другого принципу – досліджувати і наслідувати , — Тарас Тимо розповів про практичні методи навчання у школі. Учні працюють на матеріалах і документації реставрації старовинних ікон. Важливо наслідувати кращі зразки стародавнього іконопису, аж доки учень не проникне у їх майстерність, не «вживеться» у їх світ і не зможе самостійно «імпровізувати» і творити у тому ж стилі. Учні на заняттях, збільшуючи на моніторі ікону, ретельно, крок за кроком, вивчають на деталях метод і руку авторів ікон XV-XVI ст. Це своєрідне «входження» в писання ікони, занурення в світ середньовічного мистецтва.

Ікони зі школи

Іконопис – це частина духовності Церкви і тому невіддільний від молитви і Літургії. В школі навчання починається зі Служби Божої і молитви. Ікона є антропологічною потребою людини, яка звертатається у молитві до Бога обличчям в обличчя. Бог динамічний і тому ікона передає дію Божої благодаті.

Ікони зі школи

На завершення Тарас Тимо закликав стати студентами Школи «Радруж», творити традиційний український іконопис. "Головна мета Школи, — підсумував доповідач, — привернути увагу до ікони як молитовного, богословського і мистецького феномена, допомогти студентам краще пізнати автохтонні українські традиції іконопису і повернути традиційний іконопис в активний церковний ужиток".

Ікони зі школи

Більше про ікони Школи "Радруж" в мережі Facebook

Система Orphus
Рейтинг
0
0
1коментарів

Коментарі

додати коментар 
  • Тарасій | 30 квітня 2012, 23:44
    Коментувати коментар

    Дуже мене тішать такі проекти. Вивчаємо своє, щоби краще зрозуміти як вірили наші батьки.

Залишати коментарі можуть тільки зареєстровані відвідувачі Ввійти

Ексклюзив

  • 17 вересня 2017, 16:37 | Соціологія релігії | view photo | 

    В Україні зростає запит на національну Церкву, – соціолог

    Наталія Зайцева-Чіпак із центру «Соціоінформ» розповіла про те, як українці уявляють ідеальні стосунки між державою, суспільством і Церквою.

  • 17 вересня 2017, 12:14 | Репортажі | view photo | 

    «Семиярусна гора» як головна духовна книга нової епохи

    У двадцять сім років американець Томас Мертон відмовився від кар’єри письменника й прийняв монаший стан в одному з найбільш аскетичних згромаджень католицької Церкви – ордені трапістів. Та згодом молодий монах повернувся до писання, і за сім років написав автобіографічну книжку «Семиярусна гора», визнану духовною класикою модернової доби.

  • 15 вересня 2017, 09:00 | Репортажі | view photo | 

    Чи багато релігійної літератури на Форумі видавців?

    Львів щороку у вересні на кілька днів перетворюється на суцільне книжкове дійство. Ринок видань за останні кілька років помітно зміцнів і збагатився. Але що відбувається у вужчій сфері — на ринку релігійної літератури?

  • 15 вересня 2017, 08:17 | Репортажі | view photo | 

    «Бути собою»: у Львові презентували книжку до 125-ліття Йосифа Сліпого

    У межах 24-го Форуму видавців у Львові та з нагоди Ювілейного року Йосифа Сліпого 13 вересня у Палаці Потоцьких презентували книжку «Бути собою».

  • 8 вересня 2017, 13:10 | Репортажі | view photo | 

    Єдність Церкви: біблійна традиція чи політична мета?

    В київському відділенні УКУ 7 вересня відбулася публічна дискусія на тему: «Біблія про єдність Церкви». Організатори запросили священиків різних конфесій східного обряду для обговорення низки актуальних питань: чи існують у Святому Письмі тексти щодо єдності Церкви? Чи існує сьогодні реальна модель майбутньої єдності? На якому фундаменті має будуватись ідея Єдиної Помісної Церкви в Україні?

Останні коментарі

  • igorshevchuk | 19 вересня 2017, 20:31

    * * * Скільки написано й що наговорено?? дивлюся як це насправді: пальчатка сходить із рук упокорена можна мені вам руку подати тіло із серця зсувається — тільки впокорене Бог є в серці

  • Учкудук | 19 вересня 2017, 16:22

    Офіційна УГКЦ теж не призначені і очорнює УПГКЦ вже декілька років. Вони більше переймаються свідками Єгови.чим душами своїх вірних.

  • bopa | 19 вересня 2017, 09:22

    Не буде таких глибоких об'єктивних досліджень, втратимо те що маємо. Господь нам цього не простить! І ціна розплати буде небачено дорогою. Освідомлюймо!

  • bopa | 19 вересня 2017, 08:59

    Гарний коментар дозволю собі доповнити кінець: "Це велика перемога і вся слава тільки Богу! А я зі своїми братами прикладемо усіх зусиль, щоб бути вірним і виконувати Його святі заповіді".

  • bopa | 19 вересня 2017, 08:40

    Реальність залежить від нас! "Ніхто за нас не зробиnь нашої роботи", шановний Fr.

Популярні статті місяця