Тарас Тимо: «Ікона – двері, через які Бог приходить до нас і ми до Нього»

30 квітня 2012, 13:59 | Репортажі | view photo | 1 |   | Код для блогу |  | 

Катерина НОВІКОВА

Тарас Тимо, директор бібліотеки Українського католицького університету, богослов, координатор іконописної програми УКУ 26 квітня 2012 року в Інституті релігійних наук св. Томи Аквінського в Києві представив тему «Християнський іконопис: між традицією і сучасністю». Медіапрезентація відбулася у рамках традиційних зустрічей в Інституті з цікавими людьми під назвою «Кава з директором».

Іконописна школа «Радруж» УКУ, яку представив Тарас Тимо

Тарас ТимоІконописна школа «Радруж» УКУ, яку представив Тарас Тимо, бере свою назву від села у сучасній Польщі (Любачівщина). Звідти походять ікони XV ст., які зараз зберігаються у Національному музеї ім. Андрея Шептицького у Львові – найбільшій іконописній збірці в Україні.

Іконопис було принесено разом з християнством на Русь, і вже у ХІІ-ХІІІ ст. він набув місцевого, руського колориту. За словами Т.Тима, багато зразків київської школи того часу були вивезені до Росії й зберігаються у Третьяковській та інших галереях. Відповідно, зараз вони відомі у світі як «давньоруське» (а по-суті російське) мистецтво. У XIІІ-XVI ст. розвинулась також Галицько-Волинська школа іконопису. Ці твори, не пошкоджені ординськими нашестями, дійшли до наших днів. У ХХ ст. відбулося відкриття древнього іконопису, його переоцінка і повернення до його витоків.

Сьогодні можна відзначити нове зацікавлення іконописом, що почалось у 90-ті роки. Однак, як вважає доповідач, подеколи ікони пишуть у так званому «православному інтернаціональному» стилі через брак належного знання власних традицій та символіки. Адже у кожній місцевості писали ікони по-своєму, виражаючи таким чином своє бачення віри в Бога. «Тому не може бути якогось узагальненого бачення, — вважає богослов. — Художники або узагальнюють російську школу, або наслідують якусь певну грецьку майстерню». З другого боку, відбувається «розцерковлення» іконопису, в якому елементи сучасного мистецтва поєднуються з іконою. Це радше просто мистецький експеримент. Часто, вивчаючи сакральне мистецтво, митці не обізнані з теологією, що лежить в його основі.

Ікони зі школи

Принципи школи «Радруж» є вивчати і відроджувати своє – наголошує Тарас Тимо. У школі відроджують саме галицько-волинську іконописну традицію. Не тому, що вона найкраща, але тому, що живуть на цій землі, можуть споглядати і вивчати ікони в Національному музеї ім. Андрея Шептицького та в деяких дерев’яних храмах регіону.

Ікони зі школи

Насамперед у школі вивчають богослов’я як підставу іконописання. По-друге – досліджують і наслідують зразки ікон. По-третє – інтегрують іконопис з духовністю у контексті молитовного життя Церкви. По-четверте – ознайомлюються зі спадщиною світового сакрального мистецтва. Учні школи їздять Україною і східною Польщею, відвідуючи церкви і музеї аби виховати добрий смак.

Вивчення минулого

Повертаючись до другого принципу – досліджувати і наслідувати , — Тарас Тимо розповів про практичні методи навчання у школі. Учні працюють на матеріалах і документації реставрації старовинних ікон. Важливо наслідувати кращі зразки стародавнього іконопису, аж доки учень не проникне у їх майстерність, не «вживеться» у їх світ і не зможе самостійно «імпровізувати» і творити у тому ж стилі. Учні на заняттях, збільшуючи на моніторі ікону, ретельно, крок за кроком, вивчають на деталях метод і руку авторів ікон XV-XVI ст. Це своєрідне «входження» в писання ікони, занурення в світ середньовічного мистецтва.

Ікони зі школи

Іконопис – це частина духовності Церкви і тому невіддільний від молитви і Літургії. В школі навчання починається зі Служби Божої і молитви. Ікона є антропологічною потребою людини, яка звертатається у молитві до Бога обличчям в обличчя. Бог динамічний і тому ікона передає дію Божої благодаті.

Ікони зі школи

На завершення Тарас Тимо закликав стати студентами Школи «Радруж», творити традиційний український іконопис. "Головна мета Школи, — підсумував доповідач, — привернути увагу до ікони як молитовного, богословського і мистецького феномена, допомогти студентам краще пізнати автохтонні українські традиції іконопису і повернути традиційний іконопис в активний церковний ужиток".

Ікони зі школи

Більше про ікони Школи "Радруж" в мережі Facebook

Система Orphus
Рейтинг
0
0
1коментарів

Коментарі

додати коментар 
  • Тарасій | 30 квітня 2012, 23:44
    Коментувати коментар

    Дуже мене тішать такі проекти. Вивчаємо своє, щоби краще зрозуміти як вірили наші батьки.

Залишати коментарі можуть тільки зареєстровані відвідувачі Ввійти

Останні коментарі

  • Mauricio | 14 липня 2018, 16:37

    moscow, russia, putin .... same rubbish. As their vessel sinks, they want their neighbours to sink with them. They better worry about china who hast taken vast lands in siberia and eastern russia.

  • lerer10225@com.ua | 14 липня 2018, 15:45

    Господи,будь милостивий до цих дітей!

  • В. Ясеневий | 14 липня 2018, 12:52

    Десь пропали відомі Михаил і Н. Григорьев. А може вже покинули ненависну їм Україну і спасаються в свїй любій благоддатній расеї?

  • В. Ясеневий | 14 липня 2018, 12:38

    І чи обов'язково є Христос там, де є Папа? До 1054 року без найменшого сумніву Ісус був "біля Папи". А після??? Не знаю. Правда в наш час картина повністю змінилася.

  • Fr. Valerii | 14 липня 2018, 11:49

    Папа не може бути неправдивим. Є три опції: 1) Папа, 2) Антипапа, 3) Седе Ваканте.