Тарас Тимо: «Ікона – двері, через які Бог приходить до нас і ми до Нього»

30 квітня 2012, 13:59 | Репортажі | view photo | 1 |   | Код для блогу |  | 

Катерина НОВІКОВА

Тарас Тимо, директор бібліотеки Українського католицького університету, богослов, координатор іконописної програми УКУ 26 квітня 2012 року в Інституті релігійних наук св. Томи Аквінського в Києві представив тему «Християнський іконопис: між традицією і сучасністю». Медіапрезентація відбулася у рамках традиційних зустрічей в Інституті з цікавими людьми під назвою «Кава з директором».

Іконописна школа «Радруж» УКУ, яку представив Тарас Тимо

Тарас ТимоІконописна школа «Радруж» УКУ, яку представив Тарас Тимо, бере свою назву від села у сучасній Польщі (Любачівщина). Звідти походять ікони XV ст., які зараз зберігаються у Національному музеї ім. Андрея Шептицького у Львові – найбільшій іконописній збірці в Україні.

Іконопис було принесено разом з християнством на Русь, і вже у ХІІ-ХІІІ ст. він набув місцевого, руського колориту. За словами Т.Тима, багато зразків київської школи того часу були вивезені до Росії й зберігаються у Третьяковській та інших галереях. Відповідно, зараз вони відомі у світі як «давньоруське» (а по-суті російське) мистецтво. У XIІІ-XVI ст. розвинулась також Галицько-Волинська школа іконопису. Ці твори, не пошкоджені ординськими нашестями, дійшли до наших днів. У ХХ ст. відбулося відкриття древнього іконопису, його переоцінка і повернення до його витоків.

Сьогодні можна відзначити нове зацікавлення іконописом, що почалось у 90-ті роки. Однак, як вважає доповідач, подеколи ікони пишуть у так званому «православному інтернаціональному» стилі через брак належного знання власних традицій та символіки. Адже у кожній місцевості писали ікони по-своєму, виражаючи таким чином своє бачення віри в Бога. «Тому не може бути якогось узагальненого бачення, — вважає богослов. — Художники або узагальнюють російську школу, або наслідують якусь певну грецьку майстерню». З другого боку, відбувається «розцерковлення» іконопису, в якому елементи сучасного мистецтва поєднуються з іконою. Це радше просто мистецький експеримент. Часто, вивчаючи сакральне мистецтво, митці не обізнані з теологією, що лежить в його основі.

Ікони зі школи

Принципи школи «Радруж» є вивчати і відроджувати своє – наголошує Тарас Тимо. У школі відроджують саме галицько-волинську іконописну традицію. Не тому, що вона найкраща, але тому, що живуть на цій землі, можуть споглядати і вивчати ікони в Національному музеї ім. Андрея Шептицького та в деяких дерев’яних храмах регіону.

Ікони зі школи

Насамперед у школі вивчають богослов’я як підставу іконописання. По-друге – досліджують і наслідують зразки ікон. По-третє – інтегрують іконопис з духовністю у контексті молитовного життя Церкви. По-четверте – ознайомлюються зі спадщиною світового сакрального мистецтва. Учні школи їздять Україною і східною Польщею, відвідуючи церкви і музеї аби виховати добрий смак.

Вивчення минулого

Повертаючись до другого принципу – досліджувати і наслідувати , — Тарас Тимо розповів про практичні методи навчання у школі. Учні працюють на матеріалах і документації реставрації старовинних ікон. Важливо наслідувати кращі зразки стародавнього іконопису, аж доки учень не проникне у їх майстерність, не «вживеться» у їх світ і не зможе самостійно «імпровізувати» і творити у тому ж стилі. Учні на заняттях, збільшуючи на моніторі ікону, ретельно, крок за кроком, вивчають на деталях метод і руку авторів ікон XV-XVI ст. Це своєрідне «входження» в писання ікони, занурення в світ середньовічного мистецтва.

Ікони зі школи

Іконопис – це частина духовності Церкви і тому невіддільний від молитви і Літургії. В школі навчання починається зі Служби Божої і молитви. Ікона є антропологічною потребою людини, яка звертатається у молитві до Бога обличчям в обличчя. Бог динамічний і тому ікона передає дію Божої благодаті.

Ікони зі школи

На завершення Тарас Тимо закликав стати студентами Школи «Радруж», творити традиційний український іконопис. "Головна мета Школи, — підсумував доповідач, — привернути увагу до ікони як молитовного, богословського і мистецького феномена, допомогти студентам краще пізнати автохтонні українські традиції іконопису і повернути традиційний іконопис в активний церковний ужиток".

Ікони зі школи

Більше про ікони Школи "Радруж" в мережі Facebook

Система Orphus
Рейтинг
0
0
1коментарів

Коментарі

додати коментар 
  • Тарасій | 30 квітня 2012, 23:44
    Коментувати коментар

    Дуже мене тішать такі проекти. Вивчаємо своє, щоби краще зрозуміти як вірили наші батьки.

Залишати коментарі можуть тільки зареєстровані відвідувачі Ввійти

Останні коментарі

  • Михаил | 19 квітня 2018, 22:33

    А эту усатую морду никто не спрашивает. Пусть Церковь решает сама свои проблемы, как положено по канонам. Церковь отделена от государства.

  • Михаил | 19 квітня 2018, 21:05

    Кому автокефалию? Если УПЦ МП, то об этом попросить Варфоломея должна она сама, а не Глава государства, от которого она отделена. Если т.н. "упц кп", то они и так автокефальны (см. их

  • Николай Григорьев_ | 19 квітня 2018, 20:39

    Глаза прищурили и уши прижали, ждут.

  • Николай Григорьев_ | 19 квітня 2018, 20:36

    Народный депутат, член парламентского Комитета по вопросам национальной безопасности и обороны, координатор группы «Информационное сопротивление» Дмитрий Тымчук :(«Наверняка будут провокации, для

  • Николай Григорьев_ | 19 квітня 2018, 20:26

    Цитата депутата ВР Виктора Еленского: "ВРУ проголосовала за то, чтобы миллионы украинцев перестали быть клейменными как безблагодатные....". Вот это вердикт и от кого ? Еленскому и иже

Популярні статті місяця