Радість Різдва: як святкують на півдні

14 січня 2017, 11:03 | Свята і звичаї | view photo | 0 |   | Код для блогу |  | 

Тетяна Длінна

Різдво Христове – унікальне свято, у відзначенні якого перетинаються традиції західного та східного християнства, церковні та народні звичаї, старі та нові форми святкування. Пропонуємо дізнатися, як нині діляться різдвяною радістю християни на Миколаївщині та Херсонщині.

001.jpg

Засніжене Різдво 2017-го запам’ятається мешканцям Півдня надовго. Зранку 6 січня хуртовина майже на дві доби поглинула міста і села. Втім з наближенням Навечір’я свята зимова заметіль набула й символічного значення, нагадуючи віруючим про світ, що втратив єдність з Творцем. У зовнішній темряві і холоді кожен християнський храм ще більше уподібнився до Вифлеємської печери, де народився Спаситель. Всередині церков Таїнство Різдва разом із святковими іконами підкреслювали красиві живі квіти, палаючи свічки та шопки з євангельськими сценами.

002.jpg

Останніми роками встановлення різдвяних вертепів у храмах різних християнських конфесій стало доброю традицією і на Півдні. Як відомо, цей звичай ще у добу Середньовіччя започаткував святий Франциск Ассизький. Він зустрічається в усіх країнах католицької Європи, до Західної України замандрував з Польщі, а нині впевнено крокує по всій країні. Від початку шопки представляють собою стаціонарні скульптурні композиції, що зображають євангельську оповідь про Різдво Христове.

003.jpg

Наприклад, у католицьких храмах протягом Адвенту чотири рази змінюють сцени з євангельської історії. У першу неділю Адвенту – це сцена Благовіщення, у другу – перепис населення в Юдеї, у третю – епізод про пошук даху над головою. Перед Святвечором створюють власне різдвяну композицію: святе сімейство в хліві або печері перед яслами з Христом-немовлям, який лежить на сіні в оточенні тварин. На свято Трьох королів, 6 січня, основну сцену доповнюють фігурками волхвів з дарами, слугами та екзотичними тваринами.

004.jpg

У православній традиції, у тому числі у церквах або біля них на Миколаївщині та Херсонщині, у шопках представлена класична композиція Різдва Христового, центром якої є Дитятко-Христос, що лежить в яслах на сіні, над ним у молитовній позі схилилася Богородиця, поряд з нею стоїть святий Йосип. Сцену доповнює епізод поклоніння волхвів. Цьогоріч у Миколаєві біля храму Сурб Геворг Української єпархії Вірменської Апостольської Церкви також вперше був встановлений вертеп. У ньому представлена Божа Матір, яка дбайливо сповиває своє Дитя, святий Йосип та вівчарі, що прийшли вклонитися Спасителю.

По завершенню святкового богослужіння у кожному православному та греко-католицькому храмі прославляють Діву Марію та Спасителя співом колядок. Як правило, виконують пісні церковні хори або колективи дитячих недільних шкіл. На Миколаївщині завдяки зусиллям Віктора Смірнова, керівника театру пісні «Співоче перевеслечко» та зразкового театру слова «Дарунок неба», його вихованцям та за підтримки отця Бориса Затварницького, настоятеля храму Покрова Пресвятої Богородиці УПЦ КП у селищі Воскресенське Вітовського району відроджується стародавній звичай колядування.

Приміром, у давнину на Поділлі колядковий обхід спрямовувався від Божого дому до людської оселі. Так, після різдвяної вечірні усі віруючі в храмі у присутності священика виконували кілька колядок. Потім починалося колядування в селі, при чому першим вітали різдвяними піснями панотця у його власній домівці.

005.jpg

Як розповідає Віктор Смірнов на своїй сторінці VK, у селищі Воскресенське за благословенням отця Бориса діти також починають колядувати з церкви. Цього року вони разом з настоятелем записали святкове відеовітання для усіх парафіян – мешканців навколишніх сіл. Наступного дня, 8 січня, священнослужитель очолив гурт дорослих колядників, щоб передати усім односельцям радісний дух Різдва.

006.jpg

Керівник театрів із захопленням прокоментував цю подію: «Вчора ми колядували у церкві, а сьогодні церква колядує в наших домівках! Добре знати й бачити що українські традиції відроджуються і все більше та більше входять в наші життя! А, отже, з ними повертається і духовність до нашого народу! Сьогодні воскресенці приймали колядників на чолі з настоятелем храму Покрови Пресвятої Богородиці УПЦ КП о. Борисом Затварницьким! І це було велично та захоплююче! Христос народився! Славімо Його!». 

Додамо, що в українській народній культурі було прийнято складати колядки осібно кожному члену родини. Вшановували й священиків окремими колядками, згадуючи у піснях про події Священної історії.

Сучасно відзначають Різдво на Херсонщині. Цими святковими днями у Херсоні під патронатом Херсонської єпархії УПЦ (МП) масштабно проходить Десятий християнський фестиваль дитячої творчості «Острів Різдва». Засновником заходу є отець Іоанн Гордієнко, настоятель Свято-Касперівського храму. У фестивалі беруть участь біля 100 дитячих колективів міста та області: вихованці православних недільних шкіл, учні загальноосвітніх навчальних закладів та представники дитячих будинків творчості.

007.jpg

У рамках заходу в Успенській церкві відбувся празник «Різдвяна Зірка», де кожен дитячий колектив представив зроблену власноруч Вифлеємську Зірку та виконав колядки, а в кафедральному соборі Святого Духа був представлений «Різдвяний вертеп». Перебіг фестивалю активно висвітлюється на сторінці заходу VK, на веб-сайті Херсонської єпархії УПЦ (МП) та у місцевих ЗМІ.

Парафія храму Святої Трійці, що належить до Херсонської єпархії УПЦ КП та знаходиться у Шуменському районі обласного центру, має багаторічну традицію проведення для херсонців та гостей міста великих святкових програм «Різдвяне Дитя». Зачинателем різдвяних зустрічей є настоятель храму отець Євген Сидоренко.

008.jpg

Основним глядачем програм є родини, а участь у заході беруть творчі діти різного віку, у тому числі вихованці недільної школи при храмі Святої Трійці. Як розповідає на своїй сторінці Facebook отець Олег Стецюк, клірик храму та за сумісництвом ведучий різдвяної програми, цього року захід пройшов на великій сцені торгівельно-розважального комплексу «Фабрика». Концерт об’єднав яскраві номери дитячих колективів, творчість яких добре відома містянам. Молодіжний клуб «Воскресіння» при храмі Святої Трійці порадував глядачів театральною постановкою різдвяної казки «Дари Артабана».

009.jpg

10 січня, на запрошення отця Тараса Павлюса, пароха греко-католицької парафії Покрови Пресвятої Богородиці у місті Миколаїв, перед вірянами виступив львівський молодіжний вертеп «Станція “Різдвяна”». Перед цим львівська молодь відвідала військовий шпиталь та поколядувала в мерії. До гостин у Миколаєві вертеп встиг побувати у Дніпрі та Запоріжжі, а далі 12 січня завітав до Одеси.

Керівник колективу Антон Росоловський розповів, що гурт існує п’ятий рік поспіль. Він об’єднує друзів та однодумців різного віку та різних професій. Наприклад, серед учасників вертепу є бджоляр, програмісти, студенти тощо. Як знаємо, у традиційному народному вертепі, учасники дійства ходять від оселі до оселі, несучи євангельську звістку. У модерному варіанті «живий вертеп» мандрує від міста до міста Сходом та Півднем України, реалізуючи важливу духовну та культурну місію.

010.JPG

 «Ми хочемо розносити цю звістку про народження Ісуса, ми хочемо поширювати цю радість свята, дух Різдва. Зараз бракує цієї правдивої радості свята. Часто-густо великий празник перетворюється в масово-комерційний продукт», – зауважує керівник творчої групи. Далі Антон Росоловський підкреслив, що, по-перше, учасники вертепу своєю творчістю воліють донести євангельську сутність свята, по-друге, познайомити регіони, де нищилася українська культура, з її глибинними стародавніми традиціями.

Як бачимо, відродження старих та творення нових традицій святкування Різдва Христового, у тому числі на Півдні України, має спільне призначення – максимально поширити об’єднуючий дух свята. У стародавній українській колядці, складеній під літургійним впливом, співалося: «Язиці разумійте, яко з нами Бог!». Хочеться впевнено сказати: «Різдво єднає!». Проте й досі різдвяна радість важко долає конфесійні кордони.

Система Orphus
Рейтинг
0
0
0коментарів

Коментарі

додати коментар 

    Залишати коментарі можуть тільки зареєстровані відвідувачі Ввійти

    Ексклюзив

    • 16 січня 2018, 12:36 | Репортажі | view photo | view video | 

      Фестиваль «Коляда на Майзлях» в Івано-Франківську духовно об’єднав парафії, міста та держави (ВІДЕО)

      Особливістю цьогорічного фестивалю стало те, що збільшилася кількість зарубіжних гостей та у ньому взяли участь зіркові гості – вокальна формація Піккардійська терція. Також до греко-католиків вперше завітали зі своїм виступом християни Церкви Віри Євангельської.

    • 3 січня 2018, 16:42 | Репортажі | view photo | 

      Різдво у вагоні, на вокзалі і в ескімосів

      У Чернівцях відкрилася виставка відомого у світі канадського художника з буковинським корінням Василя Курилика “Північне Різдво”.

    • 3 січня 2018, 09:34 | #НеФормат | view photo | 

      12 страв до Святвечора від знаної господині-блогерки

      Як завжди, починаємо Святвечір з того, що ділимося кутею. Я пам’яю, що дідусь підкидав ложку куті до стелі – якщо прилипне, то рік буде добрим. Але тепер ми так не робимо

    • 30 грудня 2017, 18:02 | Календарі різних релігій. Пасхалія.

      Церковний календар Римської Церкви

      Літургійний календар у більш-менш сучасному розумінні сформувався у Західній Церкві десь в період зрілого Середньовіччя. І подібно до Візантійського календаря, має рухомі та нерухомі свята. Літургійний рік починається з Адвенту, тобто з передріздвяного посту, і закінчується відповідно перед початком наступного Адвенту, тобто під кінець листопада або на початку грудня.

    • 26 грудня 2017, 15:36 | Калейдоскоп | view photo | 

      Різдво на закордонних листівках Калини Гузар

      Родичка Блаженнішого Любомира (Гузара) зібрала понад 500 різдвяних листівок. Вся її колекція передана Чернівцям – рідному місту її предків.

    Останні коментарі

    • Marko | 16 січня 2018, 22:25

      На жаль, не дуже точно продумані висловлювання. Ось в чому: Я народився в Австралії і пам"ятаю слова сого діда - а він народився 1891 року - про те, як він святкував Різдво ще 6-го січня аж до

    • velovs@ukr.net | 16 січня 2018, 19:54

      Звичайно, що в цьому біблійному тексті йдеться не лише про адміністративно-територіальну єдність і цілісність Єрусалиму - і саме як столиці суверенної держави старозавітнього народу Божого. А головне

    • Петров Василий | 16 січня 2018, 19:21

      Итак, ХРИСТИАНИНОМ может называться ИСКЛЮЧИТЕЛЬНО только тот, кто будучи уже умершим, спустя три дня с момента смерти своей хотя бы ОДНАЖДЫ был уже воскрешён Христом!!!!!

    • Петров Василий | 16 січня 2018, 19:18

      Но как никто из т.н. христиан так и не смог поверить в то, что будет воскрешён Христом на третий день, как Христос был воскрешён Богом Отцом, и поэтому по этой же причине после смерти своей не был

    • Петров Василий | 16 січня 2018, 19:17

      Может ли называться христианином человек не верящий в то, что Христос силён воскресить всякого умершего таким же способом как Сам Христос был воскрешён Богом Отцом???? Итак, если Христос говорил

    Популярні статті місяця