Віра у часи війни: фотосвідотцтва "Дня"

27 січня 2016, 16:32 | Події та люди | 0 |   | Код для блогу |  | 

Тетяна ДЛІННА

Світлини автора, газети «День» та Олександра Клименка, Віктора Ковальчука, Олега Батрака, Максима Зайцева

У Миколаєві завершилася XVII Міжнародна фотовиставка газети "День", частина робіт якої знайомить з багатоманітними виявами віри у житті суспільства воєнної доби.

Цьогоріч Миколаїв став другим містом після Києва, де експонуються роботи переможців XVII Міжнародного фотоконкурсу газети "День". Виставка відбувається на базі Миколаївського обласного краєзнавчого музею "Старофлотські казарми". Серед порізно представлених світлин можна виокремити коло робіт, об'єднаних спільною темою – віра у часи війни.

Сотні світлин у великій музейній залі нагадують вікна багатоповерхівки, за якими вирують такі схожі і в той же час неповторні людські життя. Проте серед сюжетів усміхненого дитинства, політичних баталій, «ликів» можновладців без масок та унікальних миттєвостей живої природи, погляд мимоволі зупиняється на роботі «День виходу із Дебальцевого» військового фотокореспондента Олександра Клименка. Зображення просте і приголомшливе водночас: біля білої цегляної стіни – кілька дерев’яних трун, через великі щілини погано пригнаних, неструганих дощок видно тіла загиблих воїнів. Вихід із Дебальцевого завершився для них спорядженням у останній путь у морзі Артемівська.

Олександр Клименко

«Це жахливе явище, якийсь сюрреалізм. Там були вдягнені солдати, які тільки-но вийшли із Дебальцевого, тільки-но загинули. Від смерті пройшло 5-6 годин, може, доба. І це фото є. Воно дуже важке, вражаюче, на мій погляд», – так згадує фотокореспондент обставини зйомок в інтерв’ю «Громадському радіо». «Війна – це смерть», – дає власне лаконічне визначення лихоліттю майстер.

Про те, що в основу ратного подвигу, захисту Вітчизни, навіть, на перший погляд, буденного виконання військового обов’язку, закладена первісна здатність до самопожертви, пересічна людина навіть в умовах військового часу воліє не думати. Тому особливої уваги, на нашу думку, заслуговують світлини, що пробуджують приспану свідомість. Одна з таких фотографій – робота Володимира Тарасова «Остання шана». Як святиню, стоячи навколішки край траси, зустрічають вбитих у зоні АТО воїнів. Уважно придивившись, бачиш, що останню шану героям віддають зовсім молоді люди – школярі, хлопчики і дівчатка, що, напевно, їхали разом у шкільному автобусі. Відрадно, чути думку Ольги Сулими, такої самої учениці, яка відвідала фотовиставку у Києві і також вподобала цю світлину.

Остання шана

«У Києві ми живемо як в паралельній реальності», – розповідає дівчинка журналісту «Дня». «Серед моїх однолітків ще майже ніхто не мав у житті таких втрат. Поки тут все спокійно, там помирають люди. Ми маємо усвідомити це й підтримувати наших військових та їхні сім’ї. Нам сьогодні дуже не вистачає щирого співчуття. Не треба пафосних меморіалів – потрібна пам’ять про тих, хто віддав свої життя, й любов до живих».

«Чистий четвер» Павла Паламарчука – центральна світлина в експозиції. Вона руйнує стереотипи про нормативне ставлення Церкви до воїнів-захисників та священиче служіння в цілому. На фотографії зафіксована унікальна подія – звершення єпископом УГКЦ чину омовіння ніг учасникам АТО. Цей священний обряд сходить до євангельської традиції, що бере свій початок від «Таємної Вечері», коли Ісус Христос омив ноги своїм учням. У багатьох християнських церквах у Великий четвер архиєрей здійснює омовіння ніг 12 священикам.

Чистий четвер

Нагадаємо, минулого року, у Страсний четвер, у львівському гарнізонному храмі святих апостолів Петра і Павла владика Михаїл (Колтун), головний військовий капелан УГКЦ, омив ноги 12 пораненим бійцям.

Саме світлина «Чистий четвер» має великий резонанс серед відвідувачів виставки. Тетяна Губська, старший науковий співробітник Миколаївського обласного краєзнавчого музею, дослідниця історії військового духівництва у регіоні, висловлює своє бачення: «Як нині розповідають, молоді воїни-учасники священнодійства настільки хвилювалися, що ледь не втратили свідомість. Тільки уявіть собі, ці юнаки пройшли крізь пекло, де панувала сама смерть, вони ховали своїх друзів, пережили такий біль, який неможливо комусь передати... І тут така унікальна подія. Не просто священик, архиєрей вмиває і цілує їм ноги. Єпископ виказав пораненим воякам найбільшу пошану, святу пошану. Я навіть не знаю, чи було таке під час Російсько-японської чи Першої світової війни».

У «Книзі відгуків» Олена Пачевська пише: «Об’єднання віри в Бога і патріотизму, ось що спасе Україну. Завжди думала про це, і це фото, як ніякі інші, передає цю думку».

На виставці

Світлини Євгена Сосновського «Благословення. Маріуполь», «Молитва. Маріуполь», «Я - Донбас» та Івана Антипенка «З вірою у серці», з одного боку, підкреслюють, що ще один фронт боротьби із зовнішньою агресією проходить на Півдні України. Цей фронт не завжди має фізичні обрії. Громадський діяч і фотограф із Маріуполя у коментарях газеті «День» з біллю наголошує на важливості духовної боротьби за серця місцевого населення. Його роботи підкреслюють необхідність суспільної солідарності та спільної віри в українську державу.

Благословення. Маріуполь

З вірою у серці

З другої сторони, названі фотографії продовжують тему духовної опіки Церкви над українським воїнством. Примітна деталь світлини Івана Антипенка, зробленої на Херсонщині, у руках бійців католицькі хрестики з вервицею, широко відомі українцям ще за часів Майданіу.

У кадр львівської журналістки Соломії Коштури – фотографія «Перед боєм» – потрапив момент, як бійці йдуть молитися у прифронтовій каплиці. Вона глибоко врита у землю, неподалік стоїть поклінний хрест. Святиня має купол, над її входом висить прикрашена рушником ікона. Дерев’яний дах каплиці оздоблений красивим різьбленням, важко повірити, що знаходиться вона біля села Трьохізбенка, Луганської області. Ця світлина та інші роботи авторки підштовхують до висновків, що тільки глибоко віруюча людина має усвідомлені духовні потреби та в умовах бойових дій спроможна звести заради спілкування з Богом маленький храм.

Перед боєм

Старовинна ікона Богородиці та вояк «Правого сектору» – головні герої фотополотна «Сила і віра» Віктора Ковальчука. Вражаюча зовнішня подібність до українського козака бійця добровольчого батальйону підкреслює історичну та духовну наступність у справі оборони віри та Батьківщини. Як відомо, захист віри та вітчизни – два основних покликання українського козацтва у давнину. Древній образ Божої Матері зі сувоєм у лівій руці, який, вірогідно, належав до деісусного ряду іконостаса певного християнського храму, символізує молитовне заступництво Богородиці за український народ та його воїнство перед Царем Небесним.

Сила і віра

«Віра без справ мертва» – один із загально відомих християнських постулатів. З нашої точки зору, символічне тлумачення цієї аксіоми представив Олег Батрак на фотографії «Захист». На Михайлівській площі, у серпні, українські волонтери спільними зусиллями сплели 500 квадратних метрів маскувальної сітки. На світлині поєднані два об’єкта: дзвіниця Софіївського собору, що здіймається в небо, і маскувальна сітка на бруківці. Дзвіниця символізує Божественну підтримку, а захисний засіб виступив символом суспільного єднання.

Захист

Завершимо тематичний огляд фотовиставки життєстверджувальною світлиною «Антей», яку на передовій зробив сержант Максим Зайцев. Посеред поля, прийнявши відповідну позу, щоб не зашкодити озимим, воїн уважно розглядає зелені паростки, трішечки притрушені білим снігом. Притаманні українцям почуття прив’язаності та любові до землі, шанобливе ставлення до неї і всього живого дослідники ментальності та етнопсихології називають «антеїзмом».

Антей

Це поняття похідне від імені давньогрецького героя Антея, який черпав сили, доторкнувшись до матері-Землі. Як з’ясував журналіст газети «День», ім’я героя зі світлини – Юрій Фоменко. У його особистості відбилися найкращі риси української вдачі. Філософ за ставленням до себе і світу, агроном за фахом, пішов на фронт добровольцем, аби боронити землю, яка дає життя. Приходять на пам'ять слова з вірша Євгена Маланюка:

 ... і як Антей припасти до Землі!
і нездоланним, могутнім, як Вона, устати знов!
Вона – ж Земля – нам володарка єдина
І мати снів, і нашої яви!
Та й кожна щасна і трудна година
Уже у нашій, як в Її крові!

Система Orphus
Рейтинг
0
0
0коментарів

Коментарі

додати коментар 

    Залишати коментарі можуть тільки зареєстровані відвідувачі Ввійти

    Ексклюзив

    • 26 травня 2017, 16:26 | Події та люди | view photo

      Унікальні вітражі душпастирів-мучеників в церкві УГКЦ на Тернопільщині

      Вітражі із зображеннями єпископа-мученика Никити Будки, який загинув у радянському таборі в Казахстані, слуги Божого отця Андрія Бандери, якого розстріляли комуністи в Києві, та отця Івана Кипріяна, який загинув у радянському концтаборі з дітьми на Сибірі, встановили у церкві Успіння Пресвятої Богородиці в містечку Козова на Тернопільщині.

    • 24 травня 2017, 11:05 | Репортажі | view photo

      Релігійна бюрократія: історія церковних інституцій

      "Релігійна бюрократія: історія церковних інституцій", - саме під такою назвою відбулася публічна дискусія між науковцями та релігійними діячами 23 травня в Києві. Дискутували: історик Наталя Яковенко, релігієзнавець Віктор Єленський, релігійні діячі: "колишній церковний бюрократ" прот. Георгій Коваленко та "бюрократ діючий" шейх Саїд Ісмагілов.

    • 23 травня 2017, 16:16 | Огляд подій | view photo

      Сага про «церковні законопроекти»: як це було

      Останні кілька днів медіа-сфера була наповнена різними повідомленнями, які так чи інакше стосувалися «церковних» законопроектів у парламенті. Річ йде про документи № 4128 (про процедуру зміни юрисдикції) та № 4511 (про особливий статус для конфесій з центром в Росії).

    • 22 травня 2017, 14:56 | Калейдоскоп | view photo

      У Львові відреставрували відомий іконостас Йова Кондзелевича

      У Національному музеї ім. А. Шептицького у Львові 18 травня вперше відкрили для постійної експозиції відреставрований іконостас Йова Кондзелевича з церкви Різдва Пресвятої Богородиці Загорівського монастиря.

    • 15 травня 2017, 13:03 | Репортажі | view photo

      Бути собою: відкриття нової виставки та наукового симпозіуму про Йосифа Сліпого у Вінниці

      Нещодавно у Вінниці відбувся черговий науковий симпозіум Інституту історії Церкви УКУ «Патріарх Йосиф Сліпий: знайомий та незнаний», під час якого із доповідями виступили о. д-р Іван Дацько, особистий секретар Патріарха Йосифа, та о. Тарас Бублик, дослідник періоду легалізації УГКЦ у 1960-80-х роках.

    Останні коментарі

    • Alla29 | 23 травня 2017, 11:51

      Любите читать? Тогда https://bookinist.com.ua/ - это то, что вам надо

    • Alisa29 | 22 травня 2017, 15:02

      Если вы любите читать, советую удобный прайс-агрегатор - https://bookinist.com.ua/

    • Leonid Tonkovyd | 19 травня 2017, 21:06

      Бо ще той день не настав.

    • світлана | 19 травня 2017, 15:50

      Бог-це льбовь.А у ваших коментаріях тільки політика.

    • Blacky Kamienczanka | 19 травня 2017, 08:44

      Неймовірно маніпулятивна стаття. Де починається з підміни назви "ЧервоноГОРОД замість Червоногруду) -і закінчується вибіленням церкви, котра в урочищі відверто зайва і котра повела себе

    Популярні статті місяця