Хронологія книг Євангелія: коли народився і Воскрес Христос

12 квітня 2011, 11:15 | Події та люди | 6 |   | Код для блогу |  | 

Тарас АНТОШЕВСЬКИЙ

В історії важливе місце посідають дати. Без них будь-яка подія часто не має сенсу.

Цілком зрозуміло, що хронологія подій, описаних у Євангеліях, розпочинається саме від народження Христа. Вже від віків заведено, що літочислення в більшості країн світу ведеться з індексом «до чи після Різдва Христового». Така форма запису дат говорить про визначну роль християнства в укладі суспільства. В радянські часи ця форма була замінена на “до нашої ери ” або “наша ера”.

У VІ столітті монах Діонісій Малий вилічив, що Ісус Христос народився у 754 році від заснування Рима. Сучасні підрахунки, які базуються на детальнішому вивченні текстів Святого Письма і світової історії, доводять, що у підрахунках Діонісія була зроблена помилка, і тепер світ “спізнюється” щонайменше на 4 роки.

Різдво Христове. Синайська ікона з ХІІ ст.

Як твердять дослідники, найбільше подбали про дотримання хронологічної точності євангелисти Лука та Іван. З їхніх та інших книг ми знаємо, що Ісус народився перед смертю царя Ірода Великого, яка сталася в 750 р. від заснування Рима, тобто у 4 році до нашої ери. За якийсь час перед своєю смертю цар в Єрусалимі приймав волхвів, від яких дізнався про народження Месії-Царя. Боячись за свою владу, він наказав убити всіх хлопчиків віком до двох років в околицях Вифлеєма. Цей вік є більшим за вік Ісуса на той час, проте Він мав вже не менше року. Отже, до дати смерті Ірода, тобто квітня 4 р. до н.е., додаємо кілька місяців з дня переїзду Ірода з Єрусалима до Єрихона, де цар помер, а ще час для приходу волхвів, видання наказу та плюс сорок днів на очищення новонароджених за юдейським звичаєм. І так, на думку істориків, назбирується ще близько півтора року від Різдва Ісуса до смерті Ірода, тобто Христос народився десь наприкінці 6 року до нашої ери. Є ще два чинники, які доповнюють ці підрахунки: поява на небі зірки і перепис населення, що відбувався саме в час Різдва.

Другою важливою датою в житті Ісуса Христа був початок Його публічної діяльності. Але перед тим відбулась ще одна подія – початок проповіді Івана Предтечі.

Про цю дату ми маємо чітку згадку в євангелиста Луки: “П’ятнадцятого року правління кесаря Тиверія, коли Понтій Пилат був правителем Юдеї, Ірод – тетрархом Галилеї, …за первосвящеників Анни та Каяфи, слово Боже було до Івана, сина Захарії, в пустині”.

Хрещення Христове

Найкориснішою тут є перша згадка, тобто п’ятнадцятий рік правління імператора Тиверія. В середні віки історики відрахували його від смерті попередника Тиверія імператора Августа, тобто від серпня 14 року н. е. – таким чином п’ятнадцятий рік тривав від серпня 28 р. і до серпня 29 р. н.е. Але дослідники не врахували, що на Сході давнє літочислення велось трохи по-іншому, і перший рік тривав від дати самої смерті – до початку наступного року. Тоді 15-й рік правління Тиверія припадає на цілий 28 рік. Інша особливість, що Август ще за життя, у 12 р. н. е., призначив Тиверія своїм співправителем. А тоді 15 рік припадає на 26 р. н.е. Така дата менш вірогідна.

До кінця чітко з’ясовує початок місії Івана Предтечі сам акт хрещення Ісуса Христа, що стався невдовзі після її початку. На цей час Ісус Христос мав, як говорить Біблія, “яких тридцять років”. Це відносна неточність – “яких тридцять років” – свідчить, що Христові за тодішніми мірками могло бути і 28, і 34 роки.

Проповідь Христова

Ще одна підказка є в євангелиста Івана. Він вказує, що на час початку місії Ісуса Христа Єрусалимська святиня вже мала сорок шість років від початку її відбудови Іродом Великим у 20-19 рр. до н.е., а отже, це був 27-28 рік н.е. Звівши разом всі ці цифри, маємо орієнтовно кінець 27 року як початок проповіді Івана Предтечі, а початок 28 року н.е. – початок місії Ісуса Христа.

І, врешті, залишається з’ясувати дати смерті, Воскресіння і Вознесіння в небо Спасителя. З книг Нового Завіту відомо, що діяльність Христа тривала не більше трьох, але не менше двох років, про що свідчить згадані три привселюдні Пасхи Христа. Відомо також, що Ісус Христос помер у п’ятницю, в переддень Пасхи. Це свято за юдейським календарем є так званим нерухомим святом, тобто завжди припадає на 14 або 15 число місяця нісан. За сучасними підрахунками астрономів, 14 нісана випадало в п’ятницю або в суботу в 30 та 33 році нашої ери. З наших попередніх підрахунків ми знаємо, що Христос народився наприкінці 6 року до н.е., а тоді в 30 р. н.е. Йому було 36 років, а в 33 р. н.е. – 39 років. Отже, останній випадок зовсім не підходить, бо робить Христа занадто старим (згадаймо, що на початок місії Христа Йому було “яких тридцять років”, тобто не більше 34-х). А тоді нам залишається як дата смерті й Воскресіння 30 рік н.е.

Воскресіння Христове!

Отже, орієнтовна таблиця хронології книг Євангелія:

  •  кінець 6 р. до н.е. – народження Ісуса Христа;
  • кінець 27 р. н.е. – початок проповіді Івана Предтечі;
  • початок 28 р. н.е. – Хрещення і початок публічної діяльності Спасителя; на цей час Він мав трохи більше ніж 33 роки;
  • весна 30 р. н.е. – третя, остання Пасха Христа, смерть, Воскресіння та Вознесіння Ісуса Христа (35,5 років).

Здається, все обчислено, але можуть виникнути нові доповнення, і вони зруйнують ці підрахунки. Навіть тепер ще немає одного чіткого визначення років життя Ісуса Христа, ні хронології інших подій Євангелія. Спаситель не залишив майже ніякого сліду в сучасній Йому історичній науці, а дуже рідкісні згадки про Його життя в хроніках того часу не надто чіткі. Значно пізніше Він став особою, про яку знав увесь цивілізований світ. Проте достовірні історично-хронологічні джерела з Його життя були вже втрачені. Для нас найважливішою є і залишиться традиція Церкви, яка й надалі зберігає старе обчислення дат життя Ісуса Христа, бо не так важливо, чи Він воскрес на 33-му чи на 36 році життя. Стократ важливішою є сама ціль приходу Христа!

Стаття написана на основі книги о. Джузеппе Ріціотті "Життя Ісуса Христа"

Система Orphus
Рейтинг
0
1
6коментарів

Коментарі

додати коментар 
  • syn | 26 грудня 2011, 20:21
    Коментувати коментар

    Не "акт хрещення Ісуса Христа" але "акт хрищення Ісуса Христа" не "хрЕщення" але "хрИщення" НЕ ВІД СЛОВА "хрест" але від слова "христити" -- "занурювати" (грецьк) Вміла гра словами і літерами змінює істину!!! Іван не міг користуватись хрестом, бо був євреєм, а для євреїв хрест є знаком прокляття... Ісус Христос по тілу був теж євреєм і Він був розп'ятий на хресті, тим Він на Себе взяв прокляття людей і знищив на хресті. Римляни тоді всіх "найгірших" знищували на хрестах. Тому вздовж доріг стояли сотні хрестів з розп'ятими на них людьми.

  • Тарасій | 13 квітня 2011, 19:39
    Коментувати коментар

    :) Отже Вознесіння сталося рівно за 1890 років до народження блаж. Папи Івана Павла ІІ і за 1953 роки до народження автора цієї статті. Приємно! Точно запам'ятаю! :)

    • Лучка Олександр | 13 квітня 2011, 21:12
      Коментувати коментар

      Теж постараюсь запам'ятати і привітати Тебе в свій час. Хай щастить!

    • Лучка Олександр | 13 квітня 2011, 21:21
      Коментувати коментар

      Вибач, але виглядаєш старше, ніж люди з 1983!?

  • Лучка Олександр | 13 квітня 2011, 17:22
    Коментувати коментар

    Олександр Мень у книзі "Син Людський" подає таку ж хронологію. Причому, він уточнює, що розп'яття сталось у п'ятницю 7 квітня 30 року н.е. Відповідно, Воскресіння - 9.04.30. а Вознесіння - 18.05.30.

Залишати коментарі можуть тільки зареєстровані відвідувачі Ввійти

Останні коментарі

  • Halo | 19 лютого 2019, 12:08

    Серпень 2018 року "У Непалі парламент прийняв закон про заборону місіонерства й навернень у християнство"

  • velovs@ukr.net | 19 лютого 2019, 10:54

    І дуже характерним і красномовним тут є якраз ТОЙ факт, що на ЦЮ статтю більше ніхто і ніяк НЕ ВІДГУКНУВСЯ: тобто ЖОДЕН з коментаторів РІСУ!!! В т. ч. з числа доморощених - затято-радикальних

  • velovs@ukr.net | 19 лютого 2019, 10:18

    Р. S. На жаль, нині ціла низка європейських держав, що ми їх вважаємо традиційно-християнськими, вже є, здебільшого, секуляризованими. Причому, де великою мірою - причому, якраз

  • velovs@ukr.net | 19 лютого 2019, 09:30

    А от я б шановному автору хочу поставити, зокрема, отаке "цікаве" запитання: а як саме почуває себе християнський ХРЕСТ якраз у тих країнах, де абсолютно-тоталітарно домінує і панує

  • serge1717 | 18 лютого 2019, 21:38

    Думаю в цих організаціях сидять розумні люди які добре знають історію християнства. І чому хрестили Русь у Києві, а не в мокшанії.

Популярні статті місяця