Чи потрібні українцям дерев'яні храми?

з 19 квітня 2010 09:30 до 26 квітня 2010 12:30

У гостях веб-конференції РІСУ Олена КРУШИНСЬКА, канд. хім. наук, керівник проекту "Дерев'яні храми України", громадський захисник пам'яток сакральної дерев'яної архітектури.

Провідна тема розмови: Чи потрібні українцям дерев'яні храми?

  • Запитання від Степан Коломиєць

  • Олено, я прочитав на РІСУ, що Ви популяризуєте туристичні марки. Розкажіть, як цей проект просувається Україною? Як його сприймають і в чому полягають проблеми з його просуванням?

    Так, я вже два роки тісно співпрацюю з цим проектом - хто не знає, що таке туристичні марки (ТМ), прошу подивитися: http://www.turystycni-marky.com.ua. Зокрема, намагаюся залучити до системи ТМ і щонайбільше дерев'яних храмів - ось тут у себе на сайті зібрала їх на одній сторінці для зручнішого перегляду: http://derev.org.ua/main/tm.htm. Новинка в цій категорії - ТМ №26 із дерев'яним костелом XVIII ст. у селі Тадані на Львівщині (http://derev.org.ua/lvivska/tadani.htm).

    Проект на початку просувався повільно, люди важко сприймали новинку, не розуміючи, чим відрізняються ці дерев'яні кружечки від тих же магнітів. Доводилося і нині доводиться пояснювати, що туристична марка - це дещо інше. Суть саме в тому, що ТМ "зав'язані" у всеукраїнську систему, а та, у свою чергу, входить до загальноєвропейської системи (цього року до неї долучилося ще дві країни - Швейцарія і Ліхтенштейн). ТМ принципово відрізняється від звичайного сувеніра тим, що виконує роль "трофея" - підтвердження того, що мандрівник відвідав даний об'єкт, адже в іншому місці придбати її неможливо. Так, ТМ "Підгорецький замок" придбати можна лише біля цього замку в Підгірцях і більше ніде, і так для всіх ТМ. Це стимул для мандрівників-колекціонерів відвідати усі ці ТМ-місця. З цим пов'язана і популяризаторська роль системи ТМ, адже ми свідомо "перемішуємо" масово відвідувані і зовсім маловідомі пам'ятки, щоб перші "тягнули" за собою другі. Для чого треба популяризувати маловідомі пам'ятки, приваблювати до них туристів - зрозуміло: і щоб місцеві мешканці нарешті усвідомили, який скарб мають у своєму селі чи містечку, що до нього з цілої країни люди приїздять, і щоб місцева влада про неї "не забувала".

    Тепер, коли ми вже маємо 91 діюче ТМ-місце, маємо "групу підтримки" колекціонерів і нових партнерів, які допомагають поширювати систему у різних регіонах, справа пішла значно швидше. Ми відкриті для співпраці у справі створення нових ТМ-місць, тож, х то матиме бажання попрацювати разом з нами - зголошуйтеся. Так само ми готові створювати нові ТМ у відповідь на звернення "зацікавлених" осіб, наприклад, настоятелів історичних храмів і монастирів, директорів музеїв тощо.

    Проблем, перешкод як таких наразі не бачу. Україна велика, туристично цікавих місць у нас аж ніяк не бракує, люди подорожують що далі, то більше. Тож для подальшого розвитку проекту ТМ потрібні лише час, робота і залучення до співпраці нових партнерів.

  • Запитання від Олег

  • Скажите, а деревяное зодчество интересует туристические фирмы? Посколько они могут помочь местным людям понять, что на этом можна зарабатывать, поэтому стоить сохранить. Жаль, но иногда это самый лучший стимул.

    Сказала бы так - деревянные церкви начинают интересовать турфирмы. Конечно, фирма фирме рознь - есть те, где руководитель фирмы сам увлекается путешествиями и создает авторские маршруты, а есть те, которые возят по проторенным массовым маршрутам с одной лишь целью быстро собрать деньги. С первыми стараюсь сотрудничать, подсказывать им контакты (священников, церковников и т.д.), чтобы постепенно подключать деревянные храмы в уже действующие маршруты. Действительно, это воспитывает и местное население, ну а если в данном селе и так гордятся своей церковью (что тоже бывает нередко), то людям приятно, что к ним приехали издалека. На посещении туристами деревянных храмов местному населению в глухих селах пока что зарабатывать особо не удается - но все постепенно. Там туристические марки, о которых я говорила в предыдущем ответе, там открытки, и так далее. В более туристических местах, как Ясиня, Колочава, Коломыя и т.д., "рекламой" деревянных храмов стоит озаботится владельцам отельчиков, частных усадеб. Скоро они поймут, что им напрямую выгодно материально поддерживать деревянные церкви, чтобы они хорошо выглядели - и привлекали туристов.

    Материальный стимул - прагматичный, но эффективный. Конечно, лучше было бы иметь железную поддержку от государства, тогда церкви и так бы были в идеальном состоянии. А пока это не так - и долгое время будет не так, - приходится искать любые пути заинтересовать людей в том, чтобы сохранять памятники архитектуры, в т.ч. деревянной.