Українське православ'я: 1025 років після Хрещення

з 30 липня 2013 09:30 до 5 серпня 2013 17:30

У гостях веб-конференції — архиєпископ Чернігівський і Ніжинський ЄВСТРАТІЙ (Зоря), секретар Священного Синоду, голова Інформаційного управління Української Православної Церкви Київського Патріархату

Провідна тема: Українське православ'я: 1025 років після Хрещення

  • Запитання від Максимук Виктор

  • В чем отличие учений о духовной жизни УПЦ МП и УПЦ КП, а также и с другими ведущими религиями на Украине. И если их нет, то почему дух конфессий разный в воззрениях на политическую и экономическую жизнь нашего общества, выраженную в противоположных взглядах по различным вопросам.
    Интернет-конференция – не совсем подходящий формат для лекции по сравнительному богословию (или религиоведению). Что касается различий между УПЦ КП и УПЦ МП – то они, думаю, есть и многим видны. Хотя общее понимание духовной жизни у нас одно, православное, в Московском Патриархате намного чаще, чем в Киевском, встречаются младостарцы, обрядоверие. Царебожничество – это вообще феномен, рожденный в Московском Патриархате.
    А различие воззрений на внешние вопросы – это вполне нормально для Церкви, о чем говорит и апостол Павел. Главное, чтобы эти различия не отводили от Истины. Если же говорить о разных конфессиях и тем более религиях – тут, конечно же, будут и противоречия. Если есть разница в главном, то тем более будут отличия во второстепенном.
  • Запитання від Микола Крокош

  • Слава Ісусу Христу! Преосвященний владико Євстратію, в останній час дуже активізувалася антиекуменічна діяльність деяких представників Вашої Церкви. Зокрема, сайт "Православний оглядач", за яким стоїть один із священиків Київського Патріархату, постійно публікує нападки на Католицьку Церкву та пасквілі проти першого по честі в Православній Церкві Вселенського Патріарха, який є поборником православного екуменізму.
    Чи не вважаєте Ви, що подібні ганебні явища компрометують УПЦ КП в очах світового Православ'я, та не сприяють нормальним відносинам Вашої Церкви із найбільшою християнською спільнотою світу - Католицькою Церквою ? Чи може, феномен активізації антиекуменістів у Вашій Церкві є невипадковим, а має благословення керівництва Київського Патріархату ? Складається саме таке враження, тому що антиекуменічна діяльність явно ним толерується, а мовчання як правило є виразом згоди.
    Слава навіки! Згаданий сайт є приватною сторінкою, тому відображає особисті погляди. На жаль, відносини між католиками і православними в Україні, особливо на особистісному рівні, є далекими від ідеальних. І приватно, і в мережі можна бачити гарячі суперечки. Що в моїх силах я роблю, щоби ці відносини відповідали Христовій заповіді любові до всіх.
    Щодо «компрометації» – невже Ви серйозно вважаєте, що приватна сторінка може так глобально впливати на це?
    Ставлення Київського Патріархату до екуменізму, до можливого і неможливого в ньому, не раз засвідчено нами і словами, і на практиці.
    У нас теж є не одне питання до тих чи інших слів та вчинків відносно Київського Патріархату з католицького боку. Наприклад, мене особисто дивує ситуація з прийняттям до складу УГКЦ нашого колишнього архієпископа Юрій Юрчика. Але ми вміємо розрізняти головне і другорядне.
  • Запитання від Максимук Виктор

  • Вселенская Православная Церковь в лице 15 поместных на празднике 1025 летия Крещения Руси осудила УПЦ КП раскол на Украине, почему бы вам по смирению не покаяться для возвращения в лоно Церкви, какую радость для себя и своей паствы вы принесли бы. Измените историю Украины и народ Украины и мира всего вас не забудет, дай БОГ сил и великого мужества всем вам.
    Ссылку, пожалуйста, на текст осуждения. Наоборот, в своем Послании патриарх Варфоломей говорит о «разделении», а не о «расколе». Мы делаем все возможное, чтобы это разделение преодолеть. Надеюсь, с Божьей помощью время для единения наступит в недалеком будущем.
  • Запитання від Андрій Долинський

  • Слава Ісусу Христу! Дорогий Владико, тут вже звучало питання про сайт "Православний оглядач" і я маю додичне до нього. Вчора там з'явилась новина про "штурм монастиря Есфигмену", який відмовився поминати Вселеського Патріарха через діалог з католиками. На чиїй стороні Київський Патріархат, на стороні зилотів-антиекуменістів, які відносяться до старостильників чи на стороні Вселенського Патріарха? Будь-ласка, без викрутасів. А конкретно.
    Слава навіки! Прошу – не ставте мені умов, я говорю те, що вважаю потрібним, а не те, що хочете почути від мене Ви.
    Питання екуменізму – одне з тих, що внутрішньо розділяє православ’я. Одні радо сприймають більш тісні контакти з Ватиканом, інші – категорично відкидають. Я – проти крайнощів і у той, і в інший бік. Є речі в екуменізмі, які є корисними, а є ті, які виходять за рамки можливого і вступають у суперечність з основами віри. Я – за золоту середину і за відвертий діалог щодо форм і меж екуменізму – як між православними та католиками, так і у православному середовищі.
  • Запитання від Тетяна Шпайхер

  • Преосвященний Владико, розкажіть на якій стадії сьогодні знаходиться діалог між УПЦ КП та Константинопольським патріархатом? Про що були останні домовленості? На якій стадії є діалог між УПЦ та УПЦ КП? Чи були якісь конкретні домовленості?
    1. Протягом всіх майже 22 років спілкування поступово розвивається. Як мені здається, зараз ми знаходимося на кращому рівні розуміння позицій одне одного, ніж це було, скажімо, 5 років тому. Підтвердженням цього я бачу Послання Вселенського Патріарха з нагоди 1025-ліття.
    2. Москва всіляко перешкоджає діалогу між УПЦ МП і нами. Ми до нього готові приступити хоч завтра, але наші брати в нинішніх умовах поки що не готові зробити подібний крок. Проте ми ясно бачимо позитивне налаштування багатьох до такого діалогу. Що і показав митрополит Володимир своїм вітанням з патріархом Філаретом 26 липня у Мистецькому арсеналі.
  • Запитання від Степан Мельник

  • Ваше Високопреосвященство, як би Ви охарактеризували нинішній стан стосунків між УПЦ КП і УПЦ (МП)? Чи якось стосунки в регіонах врегульовуються на центральному рівні? Маю на увазі конфлікти, які виникають в областях, наприклад, нещодавній у Луганську.
    Стосунки поліпшуються – хоч і повільно та не всюди однаковою мірою. Стосунки в регіонах більше залежать від особи місцевих архієреїв, ніж від вказівок згори. Якщо говорити конкретно про Луганськ, то протистояння там організовувала не єпархія, а прокремлівські сили. Це теж показово – на фоні того, що саме єпархії створювали конфлікт на Донбасі у 1999-му чи в Олесі в 2004-му роках.
  • Запитання від Ігор Адаменко

  • Владико Євстратіє, Ви очолюєте видавничий відділ УПЦ КП. Тому маю до Вас таке запитання. Чи планується в Киїському Патрірхаті робота над перекладами православного богослужіння з грецьких оригіналів, щоб оновити всі наші переклади. Оскільки до тепер все робилось із старословянських перекладів, що дуже знижує якість і цінність такої роботи. Це саме відбулось із перекладом Біблії Патріархом Філаретом, який не робився з оригіналів, а вже з російського перекладу.
    Я вже давно не очолюю Видавничий відділ, а лише Інформаційний. Знаю, що зараз головне завдання, яке стоїть перед Видавничим відділом – видати всі творіння святих отців українською мовою. Оновлення перекладу богослужінь на основі грецьких текстів – думаю, це справа більш віддаленого майбутнього. Щодо Біблії – є текст митрополита Іларіона, зроблений з оригіналів. Є новий переклад о. Рафаїла Турконяка. Але вони не користуються такою популярністю, як переклад патріарха Філарета. Цей факт підказує відповідь на Ваше зауваження.
  • Запитання від Володимир Лісовик

  • Слава Богу владико! Я часто заходжу на сайт "ПРАВОСЛАВНИЙ ОГЯДАЧ". В соц. мережі є сторінка цього сайту і як православний віруючий обурений тим, що "екуменісти" та уніати лізуть нам, православним, у душу, льють бруд на наш сайт та, тим самим, на нашу віру. Як ви вважаєте, чи є це християнською чеснотою з боку католиків та уніатів?
    З того пізнають, що ви Мої ученики, якщо матимете любов між собою – говорить Господь. В кому цієї любові немає і хто до неї навіть не прагне – нехай замислиться, чий він ученик. Це стосується кожного, незалежно від того, ким він себе вважає – православним чи католиком. А образами чи з одного, чи з іншого боку добро не примножити.
  • Запитання від Владислав Іванчук

  • Слава Ісусу Христу владико!!! В мене до Вас таке запитання: чи мають якесь відношення УГКЦ та РКЦ (в Україні) до святкувань 1025 ліття Хрещення Київської Русі, адже цих церквов не існувале ще у 988 році?
    До цього свята мають відношення всі християни України, і патріарх Філарет підкреслював участь в ньому всіх християнських конфесій України, як позитивну ознаку.
  • Запитання від Олександр Б.

  • Владико Євстратій, передовім хочу висловити Вам подяку і шану за тверде відстоювання правди щодо нашої Церкви і Православ'я в морі брехні та атак з боку недоброзичливців та невігласів.
    1) Чи не варто на вашу думку Київському патріархату створити власний інформаційний та пізнавальний теле- чи хоча б відео- ресурс? За основу можна текстовий проект "Православний оглядач", чи не найкращий православний інтернет ресурс в україномовному просторі.
    2) Як ви ставитесь до думки, що українське Православ'я може стати рятівним провідником Православ'я світового в морі лібералізму, модернізму і екуменізму. Дякую!
    1. Бажання повинні сполучатися з можливостями. Обговорювати тут якості конкретних ресурсів не вважаю за корисне, бо у кожного є щось позитивне і щось негативне, оцінку їм дає користувач своїм відвідуванням.
    2. Кожна Церква і кожен член Церкви має своє покликання. Яке воно – найкраще знає лише Господь, бо Він кличе.