Блоги

Блог о. Петра Балога

Священик-домініканець, викладач Інституту Релігійних Наук у Києві, душпастир у Львові
  • ПЕРШІСТЬ ПАПИ І ПАТРІАРХА

    Константинополь визнає, що у І-му тисячолітті Риму належав «всякий суд в інших Церквах і від нього отримує будь-яке церковне питання своє завершення». Коротко кажучи, це геть інша інтерпретація ролі Риму в І-му тисячолітті, тобто до розколу, аніж зазвичай можна чути в полеміках, що нібито Рим ніякої влади не мав і нічого не вирішував.

    11 березня 2019, 14:19 | 

  • КОРОЛЕВА ЄЛИЗАВЕТА І ПАПА ПІЙ V

    25 лютого 2020 року мине 450 років від дня, коли 25 лютого 1570 року папа Пій V, домініканець, відлучив від Церкви самозванну, на думку Риму, королеву Англії Єлизавету І. Папа видав буллу «Regnans in Excelsis» 1570 року, коли Єлизавета вже 12-й рік правила Англією, оголошуючи правительку, «удавану королеву Англії та служительку злочинів», єретичкою, і звільнив її підданих від будь-якого підданства. Це надало англійським католикам стимулу вважати Марію Стюарт справжньою королевою Англії.

    26 лютого 2019, 18:15 | 

  • ЧИ ХРИСТИЯНИ ЗНАЮТЬ ОСОБУ ІСУСА ХРИСТА?

    Як виглядають справи серед самих християн, чи то католиків, чи православних, чи протестантів, то тут не все досить втішно. Маю на увазі, що кількість охрещених в ім’я Христа, тобто в ім’я Трійці – це десь четверта частина планети. Це найбільше число християн в історії християнства. Ніколи не було стільки охрещених на Землі. Але кількість тих, які живуть цим хрещенням так, як цього хотів Ісус Христос – далека від того, що навіть можна б назвати мінімумом.

    25 лютого 2019, 23:14 | 

  • ІСУС ХРИСТОС В ІНШИХ РЕЛІГІЯХ

    14 лютого 2019, 11:59 | 

  • ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ХРИСТИЯН ЗА ПОКАЗАННЯ ОСОБИ ХРИСТА СВТОВІ

    Слова Христа тут підказують відповідь і запрошують до роздумів: «З того усі пізнають, що ви мої учні, коли любов взаємну будете мати» (Йн 13, 35). Або інші Його слова: «Нехай світить перед людьми ваше світло, щоб вони, бачивши ваші добрі вчинки, прославляли вашого Отця, що на небі» (Мт 5, 16). Цей останній заклик відноситься безпосередньо до Особи Отця, а не до Христа, однак після того, як християнство стало релігією учнів Христа, цей заклик так само відноситься і до Нього.

    13 лютого 2019, 09:07 | 

  • ДУРЕНЬ ПОГАНИЙ У ВАТИКАНСЬКОМУ КОДЕКСІ

    Спеціалісти твердять, що Ватиканський Кодекс був написаний двома писарями: один писав більшу частину Старого Завіту, другий – решту Старого Завіту і весь Новий Завіт. Крім того, з плином часу, над Кодексом працювали коректори. Також двоє: перший десь у V-VI столітті, другий – близько X-XI століття. Той другий займався не стільки корекцією тексту, скільки відновлював вицвілі з часом літери.

    3 січня 2019, 17:39 | 

  • НЕВЛАСТИВЕ РОЗУМІННЯ ПРО ВТІЛЕНОГО ХРИСТА У ПЕРШИХ ВІКАХ ХРИСТИЯНСТВА

    Проголошення Доброї Новини про Ісуса Христа не відбувалося в культурному вакуумі, але поширювалося серед конкретного культурно-релігійного середовища даного часу. Чи це були юдео-християни, чи язичники, які навернулися на християнство, в усіх залишалися в тій чи іншій мірі свої релігійні ментальність, переконання, а також помилки. Варто також пам’ятати про філософський контекст тих часів, в основному еллінський. Тому часто Євангеліє входило в таке а не інше суспільство, не витісняючи повністю дотеперішні поняття чи системи, але адаптуючись до них, або перемішуючись з ними.

    29 грудня 2018, 17:19 | 

  • ПРЕДВІЧНІСТЬ ХРИСТА І ЙОГО ВТІЛЕННЯ: КАРЛ БАРТ ТА ОСКАР КУЛЬМАН

    Аналізуючи відношення між Сином Божим перед Втіленням та Сином Божим після Втілення, богослови найчастіше саме так і формулюють свої дослідження: щось «було перед», щось «стало після». З точки зору біблійної мови тут все добре, однак з точки зору правди про предвічність та незмінність Бога, така мова є неточною, бо предвічність виключає звичайні наші терміни, такі як «було», «стало», «перед», «після». Як тоді пояснити, що предвічне Слово «раніше не було» людиною, а «потім стало» нею?

    28 грудня 2018, 00:05 | 

  • ТОМА АКВІНСЬКИЙ ПРО ВТІЛЕННЯ ХРИСТА

    Розглядаючи спосіб Втілення, Тома тримається традиції у цьому питанні і стоїть по стороні рішень Вселенських Соборів, відкидаючи погляди єретиків, тобто йде за думкою і вченням Церкви. Додає при цьому аристотелівську метафізичну інтерпретацію поняття «особа», згідно з якою suppositum, тобто «під-става», є синонімом hypostasis, і краще підходить для визначення особи, ніж substantia. Suppositum – це акт існування, який в особі Христа є основою єдності, і є нею відвічне Слово.

    26 грудня 2018, 23:49 | 

  • БОГОСЛОВСЬКА ПРОБЛЕМАТИКА ВТІЛЕННЯ

    Втілення є таємницею, причому не лише з точки зору теології (поєднання в одній Особі двох природ), але й з точки зору психології людей: як Бог може стати одним з персонажів людської історії? Труднощі зі сприйняттям факту, що Бог справді став людиною, призводили (і призводять) до різних спроб пояснень Втілення, а деколи – до фактичного заперечення Боговтілення.

    25 грудня 2018, 12:48 |