• Головна
  • Новини
  • Німецький соціолог дослідив, як в Росії працює тандем: влада- бізнес-Церква...

Німецький соціолог дослідив, як в Росії працює тандем: влада- бізнес-Церква

26.08.2016, 11:36
Німецький соціолог дослідив, як в Росії працює тандем: влада- бізнес-Церква - фото 1
Які інтереси переслідують чиновники і бізнесмени, які підтримують і фінансують РПЦ? Чому священики зазвичай поблажливі до їх гріхів? Про це - в інтерв'ю Deutsche Welle розповів німецький соціолог Тобіас Кьольнер.

Німецький соціолог Тобіас Кьольнер (Tobias Köllner) керує дослідницьким проектом, мета якого – проаналізувати взаємовплив Російської Православної Церкви і політичної верхівки сучасної Росії. Рік він прожив у Володимирській області, зокрема, для того, щоб зрозуміти мотиви чиновників і бізнесменів, які надають фінансову підтримку місцевим церквам.

Кирил-і-Путінw.jpg

В інтерв'ю Deutsche Welle Тобіас Кьольнер розповів про відносини влади і РПЦ.

«Відразу варто відзначити, що вони не тільки співпрацюють один з одним. Бувають конфлікти, конкуренція. Але існує чітка тенденція до партнерства. У своєму дослідженні я позначив це терміном "чергуються авторитети". Ієрархи РПЦ, як і політики - частина російської еліти. Вони дуже близькі ідеологічно: кажуть про "національної могутності", підкреслюють унікальність російської культури і протиставляють Росію Заходу. Причому, їх відносини будуються на двох рівнях: особистому та інституційному. Приклад тому - створення різних комісій представників влади і Церкви, привілейована позиція РПЦ в процесах законотворчості і спільні появи на публіці».

Як наголошує дослідник, така система почала розвиватися на регіональному і локальному рівні ще під час президентства Бориса Єльцина.

Тобіас Кёлльнер розповів як будуються відносини підприємців і РПЦ:

«Суб'єкти підприємницької діяльності роблять пожертвування церкви не тільки, щоб спокутувати гріхи. Вони бачать у цьому можливість отримати конкретну вигоду. Гроші, віддані на будівництво храму, допоможуть налагодити контакти з важливими політичними фігурами, а якщо захочуть обиратися - набрати більше голосів на виборах. Для духовної практики підприємці вважають за краще зустрічатися зі своїми священиками наодинці, за закритими дверима. У них, як правило, дуже близькі відносини, в яких одна сторона виступає в ролі духовного наставника, інша дає гроші церкви. При цьому вони більш-менш рівноправні. Духівник зазвичай поблажливий до бізнесмена: занадто жорстка критика може відштовхнути його й позбавити священика джерела фінансування.

У свою чергу, ті, хто спонсорує РПЦ, мають явну політичну перевагу. Це позначається і на підприємцях: "зверху" від них очікують пожертвувань на адресу православної церкви. В іншому випадку бізнес може позбутися вигідних держзамовлень, виникнуть проблеми типу податкових перевірок та інспекцій санітарного нагляду».

Священики оцінюють таке благодійництво двояко:

«З одного боку, вони вдячні за підтримку і всіляко підкреслюють її значення. З іншого боку, особливо коли мова йде про великих сумах, - розуміють, що гріх, який таким чином намагаються спокутувати, напевно, дуже великий. Але більшість відносяться до таких подарунків досить прагматично і намагається не відлякувати покровителів своїми умовляннями. Один зі священиків процитував в розмові зі мною таку приказку: "Не проживеш - не знайдеш у ній, не знайдеш у ній - не покаєшся". І так легко це сказав».

Подібні відносини між чиновниками, бізнесменами і Церквою, наголошує дослідник, існують не тільки в Росії, але й в інших країнах колишнього СРСР.

Про це пише Кордон.