Проросійські депутати та представники УПЦ (МП) протидіють законопроекту про зміну юрисдикції – експерти

19 жовтня 2016, 18:15 | Законодавство | 14 |   | Код для блогу |  | 

exklusiv.gifФундаментальне право людини на свободу віросповідання передбачає вільну зміну юрисдикції релігійною громадою, стосовно чого немає чіткого механізму переходу. Однак законопроект №4128, який пропонує подібну реформу, блокується проросійськими депутатами (Опозиційний блок) та представниками УПЦ (Московського Патріархату), про що заявили експерти під час прес-конференції у Києві в середу, 19 жовтня.

законопроект.jpg

«Не реагувати на зміни у суспільстві далі не здається можливим, - підкреслив директор Департаменту у справах релігій та національностей Мінкульту Андрій Юраш. – І тому ми пропонуємо новий механізм регулювання права людини на свободу віросповідання, який викладено у законопроекті нардепа Віктора Єленського (законопроект №4128 від 23 лютого 2016 року – депутатів Єленського, Тарути, Войцеховського та Кишкаря – прим. автора). Міністерство підтримує таку ініціативу і ми вважаємо, що неможливо не реагувати на потребу соціуму та не ініціювати реальних кроків, які мають працювати на врегулювання стосунків у релігійному середовищі».

За словам автора законопроекту №4128, народного депутата Віктора Єленського, навколо цього законопроекту накопичено багато несправедливостей та неправди, опоненти цього законопроекту жодного разу не запропонували зустрічі для переговорів чи проведення дискусії, а також є серйозна потреба у прийнятті доповнень до статті 8-ї основного Закону про свободу совісті та віросповідання.

Наявний закон досі не визначає спосіб визначення юрисдикції, про що зауважив Європейський суд у 2007-му році, коли він захистив право релігійної громади перейти з УПЦ Московського до УПЦ Київського Патріархату. Документ уже пройшов фахове обговорення, після якого були внесені правки щодо аспектів механізму прийняття рішень. Експертна рада при Департаменті Мінкульту представила результати дебатів 19 різнофахових спеціалістів, що підтверджує проходження різнобічної критики, заявив Юраш. При цьому, на його думку, штучно створюються нові експерти, які виникають невідомо звідки та намагаються протидіяти проведенню реформ.

Механізм законопроекту передбачає, що рішення приймається на загальних зборах релігійної громади, а не місцевого референдуму. По-друге, присутніми будуть ті, хто самі себе ідентифікують як члени релігійної громади та ті, що мають відповідну релігійну практику. Активна участь – це може бути десятина, 5-разова молитва, участь у літургії – це вирішує також сама громада. Держава не має права і не буде втручатись в автономію релігійної громади і порядок, згідно з яким будуть регулювати релігійне членство, лишається на розсуд самої громади. Головний механізм полягає в тому, що людина не лише ототожнює себе з громадою, але й бере активну релігійну участь у її житті. Зміни полягають і в тому, що у разі рішення більшості про зміну юрисдикції, вони так само отримують і релігійне майно.

«Коли вносяться зміни до статуту релігійної організації і коли затверджується рішення громади, то керівний орган (братська рада, парафіяльна тощо) має визначати правомірність рішення. Тобто зібрання випадкових людей та ухвалення прийнятних політично рішень є неможливим. Іноді це потребує більшості голосів, іноді двох третин, але без затвердження це рішення не буде легітимним. А для повного уникнення рейдерства Рада ухвалила законопроект 5657 (так званий «антирейдерський закон»), який не дає змогу захоплювати чуже майно. Ще раз хотів би підкреслити, що я відкритий до фахового обговорення з тими, хто має критику законопроекту», - пояснив особливості правок експерт.

Йдеться про вимогу до держави щодо забезпечення базових прав людини та громадянина, продовжив фахівець з Інституту філософії ім.. Сковороди, професор Олександр Саган. Дехто вважає, що цей законопроект внесе розбрат у суспільство, однак доказів катастрофічних наслідків ми так і не побачили: «за загальними фразами немає жодної критики, однак це створює колообіг паперів та блокується прийняття змін до закону… Особисто мене це наштовхує на думку, що проект дає практичний механізм переходу громад, що може стати великою проблемою для УПЦ (Московського Патріархату). Їм фактично вдалось заблокувати процес переходів парафій через рішення судів. Сьогодні ж триває судова реформа, а ці справи переносяться або відбуваються раз на кілька місяців. У Тернопольській області є кілька селищ, які чекають рішення понад рік, але їх так і немає».

Більше того, за словами професора О. Сагана, представники УПЦ (МП) заблокували варіант почергового богослужіння для вірян обох Патріархатів. Наявне розпорядження за резолюції митрополита Онуфрія про заборону подібних богослужінь створює патову ситуацію: норма Конституції є, але реалізувати її фактично неможливо. Якщо ж у містах це непомітно, то у малих селах це породжує соціальну напругу та навіть випадки агресії. «З боку Московського Патріархату лобіюється питання створення юридичної особи для Церкви і вигадуються інші методи зашкодження законопроекту, як то створення громади з фіксованим членством. Ми маємо завжди задуматись, як людина набуває фіксованого членства, адже закон може лише підтвердити цей механізм», - підсумував Саган.

«Ті, хто виступають проти цього закону, насправді хочуть зберегти конфліктність у царині релігійного середовища, - переконаний Андрій Юраш. – За останні роки зафіксовані більше 180 переходів громад, що вже не можна ігнорувати. Конфліктність серед релігійних громад України зростає, а цей законопроект пропонує врегулювати та допомогти подолати і знівелювати майбутні конфлікти. Всі питання нанизані на проблему власності та майнових прав, що є вторинним, коли ми згадуємо про право людини на свободу віросповідання. І лише після задоволення релігійних потреб можна ставити потребу майнового регулювання».

Нагадаємо, що ще у літньому в інтерв’ю голова Департаменту Андрій Юраш наголошував на потребі побудови партнерської моделі стосунків між релігійними організаціями та владою в Україні, де він детальніше пояснював проблему переходів в інші юрисдикції громад віруючих.

Система Orphus
Рейтинг
0
0
14коментарів

Коментарі

додати коментар 
  • Оленка | 21 жовтня 2016, 15:00
    Коментувати коментар

    Леонтію, в УПЦ КП та мусулман у Криму наразі спільний ворог - російська влада, заради протидії такому ворогу вони хто зна на що підуть. УГКЦ підпорядковується Папі, так що зовсім нічого дивного немає у тому, що до папських церков їх в Італії пускають. Щодо продажу храмів - це жахлива практика, спровокована відсутністю справжніх вірян, ви, певно, того самого бажаєте.

  • dutchak1 | 21 жовтня 2016, 10:10
    Коментувати коментар

    Війна, взаємна ненависть один до одного яка врешті перейшла і в церковні громади, ділить нас на дві твариноподібні зграї, закриває факт наскільки ми фатально і гибельно одинакові. Наше варварське релігійне законодавство скопійоване з такого ж варварського російського і в дикунського проекта №4128 існує такий же дикунський аналог, але вже не проект а закон, в російському законодавстві. Мова йде про статтю 148 КК РФ, так звана стаття про «оскорбление религиозных чувств верующих». І зараз юридична громадськість Росії намагається якось вирулити з цієї законодавчої маячні і не втратити при цьому обличчя перед світом. При цьому необхідно вирішувати безглузді з точки зору права питання – хто такі «верующие», що це за абстрактне поняття «оскорбление» і взагалі як можна «оскорбить чувства», тим більше «религиозные», а не особу. Наш проект робить як би продовження цієї «творчості» і пропонує українське визначення «віруючого». Ним буде той, хто сам себе ідентифікує як член релігійної громади та той, що має відповідну релігійну практику. Зрозуміло, що здоровий глузд авторів проекту підказує їм, що законодавчо, та і просто по-людськи, глибину і правильність ідентифікації кожного громадянина визначити неможливо. Це все якась метафізика якою право не займається. Тому й наголошується що основним в цьому визначенні буде «активна релігійна участь у житті громади». Визначати наскільки активна ця участь повинна сама громада і це має бути зафіксовано її внутрішніми настановами. Ну і в нашій ситуації, наскільки би не була більша та більшість, меншість завжди може доказувати що деякі члени більшості порушували внутрішні настанови, не є «дійсними» віруючими і не можуть бути зараховані до більшості. Суду в таких випадках необхідно буде використовувати ці настанови, тобто використовувати в своєму рішенні норми канонічного чи церковного права. Проблем немає, в світі є країни де в світському праві використовуються релігійні норми але це вже інша конституція. В нас поки що є тільки діюча. Тут вже жартівники писали про те, що наш релігійний закон дозволяє перехід християнської громади в мусульманство. В продовження цього релігійного гумору можна запитати: при конфлікті суд нормами якого права буде користуватись - християнського чи мусульманського?

  • 13moiseev | 20 жовтня 2016, 20:54
    Коментувати коментар

    Більше того, за словами професора О. Сагана, представники УПЦ (МП) заблокували варіант почергового богослужіння для вірян обох Патріархатів. Наявне розпорядження за резолюції митрополита Онуфрія про заборону подібних богослужінь створює патову ситуацію: норма Конституції є, але реалізувати її фактично неможливо. - Где вы видели чтобы мусульмане на воскресную службуустапали мечеть христианам? Или где то в Евросоюзе есть костел ,в котором служат протестанты и католики по очереди? Чушь.

    • Леонтій | 21 жовтня 2016, 12:52
      Коментувати коментар

      Между прочим, было такое, что, скажем, ещё при совдепии в Киеве, на ул. Ямской, баптисты и адвентисты делили между собой одно и тоже молитвенное здание: богослужения проводились там в разные дни недели. Или, например, не так давно, когда - после захвата и аннексии РФ Крыма - у симферопольской общины УПЦ КП возникли проблемы с их храмом, то местные мусульмане - крымские татары предлагали им проводить свои службы в их мечети! А также: вот, в частности, в Италии некоторые местные римо-католические храмы отдаются для проведения богослужений тамошним общинам украинских греко-католиков. Я уже не говорю о том, что там же, в Европе, имеют место быть такие факты, когда пустующие здания римо-католических костёлов продаются или сдаются в аренду... мусульманам.

  • Леонтій | 20 жовтня 2016, 09:18
    Коментувати коментар

    Ишь, какой истошно-громкий - естественно, по приказу своих хозяев и работодателей из ФСБ-МП - вой и истерику, как ужаленные, подняли здесь презренные промосковские тролли!

    • 13moiseev | 20 жовтня 2016, 20:52
      Коментувати коментар

      Любая конструктивная критика и факты идущие вразрез с вашими убеждениями -тролль? Да , таких много в Халявино. Вы случаем не от туда?

  • Fozzy | 20 жовтня 2016, 01:21
    Коментувати коментар

    Хто ж це виступає проти такого "досконалого" та "миротворчого" законопроекту? Давайте розберемося: 1) Юридичний радник Головного рабина Києва та України Об’єднання іудейських релігійних організацій України, кандидат юридичних наук Геннадій Білорицький (29.06.2016 р., Секретаріат ВРЦіРО): - проект № 4128 відкриє можливості для звичайного рейдерства з боку злочинців, які зможуть створювати псевдо релігійні громади задля заволодіння будівлями або земельними ділянками реальних релігійних громад; - ставляться під сумнів статутні процедури і легітимність існуючих органів управління релігійною громадою, чим можуть скористатися злочинці через норму про “самоідентифікацію”; - “Це буде знищення свободи віросповідання в Україні. Не буде жодної релігійної громади, яка не постраждає від цих законодавчих змін”. 2) Секретар Української Лютеранської Церкви Ігор Рудзік (08.09.2016 р., Верховна Рада): - проект перекреслює внутрішні настанови Лютеранської Церкви, яка має фіксоване членство та містить вимоги для кандидатів на членство щодо проходження курсу навчання (конфірмації), після чого відбувається допуск до закритого Причастя; - “самоідентифікація" членів і голосування простою більшістю голосів порушує статут УЛЦ; - “релігійне життя” – дуже розмите поняття, яке також не відповідає вимогам до членства. 3) Митр.протоієрей Української Греко-Католицької Церкви, канд.юр.наук Олекса Петрів (29.06.2016 р., Секретаріат ВРЦіРО): - питання зміни канонічної підлеглості надто важливе, щоб прийматися простою більшістю голосів загальних зборів. 4) Єпископ Римсько-Католицької Церкви в Україні Станіслав Широкорадюк (13.10.2016 р., Радіо Марія): - "Щодо закону №4128 - це анархія! Створюється корупційна схема для того, щоб вільно переходили парафії... Таких законів не повинно бути! Є юридична особа, яка має право на свою власність, права. А тут хочуть зробити як на Майдані. Проголосуємо, і все! Це те саме рейдерство!"

  • Оленка | 19 жовтня 2016, 22:44
    Коментувати коментар

    Віктор Єленський, Андрій Юраш, Олескандр Саган - усі ці, так звані експерти, відомі своїми настроями, спрямованими виключно проти УПЦ МП. Вже стільки говорено-переговорено, стільки раз чорне названо білим щодо цього законопроекту, що вже і читати ці совесні викрутаси ненависників Православ'я надоїло. Їм майже всі конфесії України говорять про неготовність цього законопроекту до реалізації. Можливо, варто було б звернутись до іноземних консультантів? Нехай би німці нам закони писати почали, якщо "нєсть пророка в своєм отєчєствє".

    • Леонтій | 20 жовтня 2016, 08:33
      Коментувати коментар

      Оленко! В українській мові такого слова, як "надоїло",- НЕМА. Правильно слід казати (і писати) - "набридло". Крім того, те "кананічно"-(квазі)релігійне явище, яке Ви так високопарно іменуєте, як "Православ'я", з істинним - Христовим православ'ям НЕМАЄ, по його змісту, нічого спільного! Там направду славлять не стільки Христа, скільки імперсько-шовіністський "русский мир". Та, відповідно, ці НЕНАВИСНИКИ України - так чи інакше, в той чи інший спосіб - (фактично) торують в Україну шлях для орд кривавих путінських бандитів і головорізів (на манір Стрєлкова-Гіркіна та Мотороли). Їм (та їм подібним, по суті, зрадникам і колаборантам) НЕ МОЖЕ БУТИ жодного місця в нашій державі! Нехай забираються геть звідси! Як це, приміром, сталося з їхніми попередниками - судетськими німцями після закінчення 2-ї світової війни. Крапка.

  • Леонтій | 19 жовтня 2016, 20:46
    Коментувати коментар

    ПОПРАВКА. Це слово слід читати так: "...ЄДИНИМ..."

  • Леонтій | 19 жовтня 2016, 19:47
    Коментувати коментар

    Як чітко бачимо, оці обидві колаборантські складові промосковської "5-ї колони" в Україні - (ж)Опоблок і УПЦ МП - виступають ЄДИНИ згуртованим ФРОНТОМ!

    • netoy_gaidamak | 20 жовтня 2016, 01:18
      Коментувати коментар

      Пане, Вас не стомлює писати таку нісенітницю? Людей можуть взяти за горло через їх заяви та законопроекти - ось приклад того як давати задню та казать "то не я і корова не моя, то все сусід який живе на кінці села".

Залишати коментарі можуть тільки зареєстровані відвідувачі Ввійти

Останні коментарі

  • haha | 23 червня 2017, 11:20

    Одеса майже вся під РПЦ. Попи самі розберуться.

  • Fr. Valerii | 20 червня 2017, 17:59

    Це Традиційне Християнське Свято.

  • Ігор Мицько | 18 червня 2017, 13:18

    Це не традиційний український празник, а нав"язаний Ватиканом.

  • Walentin | 18 червня 2017, 11:13

    ГРОШІ НЕ ПАХНУТЬ -ЦЕ ОСНОВНИЙ ДЕВІЗ НАШОГО ПОЛІТИКУ І ЯК КАЖУТЬ В РОСІЇ-ОБІЦЯТИ ЦЕ НЕ ЗНАЧИТЬОДРУЖИТИСЬ. НАЖАЛЬ.

  • Грицько | 15 червня 2017, 15:17

    я не дивлюся тв. а статтю Гузара читав в оригіналі.

Популярні статті місяця