• Головна
  • Новини
  • «Яблучний спас в Україні потрібно скасувати» – протоєрей Георгій Коваленко...

«Яблучний спас в Україні потрібно скасувати» – протоєрей Георгій Коваленко

19.08.2018, 10:29
«Яблучний спас в Україні потрібно скасувати» – протоєрей Георгій Коваленко - фото 1
Сьогодні, 19 серпня, православні та греко-католики відзначають свято Преображення Господнього, яке в народі називають Яблучним Спасом або Другим Спасом.

Сьогодні, 19 серпня, православні та греко-католики відзначають свято Преображення Господнього, яке в народі називають Яблучним Спасом або Другим Спасом.

Ректор Відкритого Православного Університету Святої Софії-Премудрості протоєрей Георгій Коваленко вважає, що назва «Яблуневий Спас» є не зовсім коректною і тому її не слід використовувати. Для цього є декілька причин: богословська, календарна, кліматична і навіть споживацька.

Про це священик розповів у інтерв’ю «Апострофу», повідомляє Православіє в Україні.

«По-перше, це свято не на честь яблук, - каже о. Георгій. - Його значення відкриває слово "спас" – це свято на честь Спасителя. Протягом серпня ми маємо три Спаси, і Яблуневий є другим із них. Це свято Преображення Господнього, і з богословської, церковної точки зору ніякого зв’язку між Спасом і яблуками, між Христом і яблуками немає.

Звідки ж виник цей зв’язок? Він був пов’язаний із богослужбовими традиціями Греції, звідки до нас прийшло християнство, і з кліматичними умовами України. За традицією, у Греції на Спаса освячували новозібраний виноград, з якого потім робили вино, яке використовували, в тому числі, для Богослужінь і Причастя. На жаль, тоді в наших широтах виноград не дозрівав, бо не ріс. Зате якраз на той час у нас достигали яблука, тому виникла традиція приносити цього дня яблука з першого врожаю. Але клімат змінився – сьогодні яблука в нас достигають набагато раніше Спасу, і зібрані на цей час плоди – далеко не перші. Більше того – ми вже маємо виноград, який тут росте й дозріває. Тому якщо вже й називати це свято якимось фруктовим чином, то хай буде Фруктовий Спас. Можливо, нам варто теж подякувати Богові за ті фрукти й дари, які він нам дає.

З іншого боку, в чому полягає календарна причина? Раніше люди міряли календарний рік не цифрами й місяцями, як ми це робимо зараз, а своїм городнім календарем, залежно від того, коли що дозріває, коли й що потрібно саджати чи збирати. В селі було не багато писемних людей, які стежили за календарем, а серед тих, хто це робив, зазвичай був священик. Відтак люди прив’язували свій земний, сільськогосподарський календар до церковного. Так поєдналися багато традицій і так день Преображення Господнього почав називатися Яблуневим Спасом.

Але сьогодні не вимірюємо календар таким чином. Більше того: сьогодні ми не живемо здебільшого сільським господарством, адже більшість громадян мешкають у містах. Тому така прив’язка до сільськогосподарського циклу сьогодні неактуальна. Те ж саме стосується споживання: коли з’являються перші яблука? О 8-й ранку, коли відчиняють супермаркет. Ми маємо яблука цілий рік.

Тому мені й здається, що варто дещо змінити назву цього свята. Можна повернутися до класичної назви – День Преображення Господнього, можна використовувати другу назву – Другий Спас, а можна застосовувати оновлену назву – Фруктовий Спас».