Празник «Трьох святих» відзначають 12 лютого за Юліанським календарем

12 лютого 2018, 09:29 | Релігійні свята і традиції | 4 |   | Код для блогу |  | 

Святителі.jpgДень пам’яті трьох єрархів та вчителів Східної Церкви відзначають 12 лютого за Юліанським календаремУ народі цей празник називають ще «Трьох Святих»: св. Василія Великого, св. Григорія Богослова, св. Івана Золотоустого.

У богослужіннях усі вони називаються рівноапостольними, cтовпами Церкви та вчителями вселенної. Як пише у книзі «Пізнай свій обряд» о. Юліан Катрій, празник трьох Святителів належить до найновіших празників Грецької Церкви. Поштовхом до встановлення цього празника була велика суперечка у другій половині XI ст. про те, хто з них трьох є більш цінний для Церкви. Одні вище ставили святого Василія Великого, інші — святого Григорія Богослова, а ще інші — святого Йоана Золотоустого. Прихильники святого Василія звались василіяни, святого Григорія — григоріяни, а святого Йоана — йоаніти.

Цю суперечку розв'язали самі Святителі. Вони спочатку кожен зокрема, а потім усі троє з'явилися Йоанові — єпископові міста Евхаїти, який відзначався мудрістю, знанням, чеснотами, і сказали: «Ми, як бачиш, одне в Бога й нічого нема в нас спірного, а кожний з нас у своєму часі, окремо натхнений Божим Духом навчав, що було потрібно для спасіння людей. То ж нема між нами ні першого, ні другого, але як назвеш одного, то за ним ідуть два інші. Встань, отже, і накажи тим, що через нас сваряться, щоб не ділилися, бо як за життя, так і після смерті, нашим намаганням є всі сторони світу зводити до миру і єдності. Установи, отже, святкування нашої пам'яти в одному дні так, як ми одне в Бога, а ми будемо помагати для спасіння тим, що святкуватимуть нашу пам'ять».

Єпископ Йоан зробив, як йому доручили Святителі. А через те, що Церква вже святкувала в січні пам'ять кожного з них зокрема, то він 1076 року призначив їх спільний празник 30 січня (за юліянським стилем — 12 лютого). Крім того, на їхню честь єпископ склав проповідь, уклав тропарі, канони і стихири. Наші літописи 1076 року згадують про встановлення цього празника в Греції.

Богослужба празника оспівує і прославляє трьох Святителів за їхню гарячу любов до Бога і ближнього, непохитну віру, значення для Церкви, світлі чесноти, Божу мудрість та заступництво.

«Василій — божественний ум, — співаємо на стиховні малої вечірні, — Григорій — божественний голос, Йоан — прегарний світильник. Хай будуть прославлені три визначні угодники і служителі Тройці». У стихирі на стиховні вечірні сказано: «Духа органи, грому божественного труби, блискавки проповідництва, світильники всесвітлі, золоті і світоносні в Бозі, преблаженний Василію, Григорію всемудрий, всезолотий і всечесний Йоане».

Наводячи як приклад їхню велич, заслуги та значення для Бога, Церква закликає вірних до належної прослави Трьох Святителів: «Любителі празника, — співаємо на литії, — зійшовшись, славімо пісенними похвалами Христових Святителів, Отців славу, колони віри і вірних учителів і хоронителів, кажучи: Радуйся, церковне світло, Василію премудрий, і стовпе непорушний. Радуйся, уме небесний, архиєрею преславний, Григорію Богослове. Радуйся, Золотослове, всезолотий Йоане, покаяння ясний проповіднику. То ж, Отці пребагаті, не переставайте завжди молитися до Христа за тих, які вірою і любов'ю празнують ваше священне і божественне торжество».

Система Orphus
Рейтинг
0
0
4коментарів

Коментарі

додати коментар 
  • velovs@ukr.net | 12 лютого 2018, 10:02
    Коментувати коментар

    До речі, оце дуже красномовне Боже знамення - з'явлення (одразу й одночасно) цих трьох великих святителів і Отців Церкви уві сні єпископові Євхаїтському відбулося в 1076 р. Тобто незабаром після Великої схизми 1054 р. ----------- Й, по суті, це було ніщо інше, як практична Господня ВІДПОВІДЬ на претензії єпископів Риму на свій "ПРИМАТ", а фактично - абсолютно-тоталітарні владу й повноваження в новозавітній Церкві. Причому, на лише на Заході, а й на Сході тогочасного християнського світу. ------------- Іншими словами, згідно волі та плану-задуму Христовим, у Його Тілі Господньому неодмінно має панувати й діяти ніяк не цей - т. зв. "примат" (необмежена диктатура) одного з єпископів. А якраз принцип (формула) СОБОРНОСТІ: рівноправності і рівнозначності ВСІХ провідних в ньому єпископів. Як, власне, фактично це і було, зокрема, як у ранній Церкві, так і, загалом, (тоді ще) єдиній і соборній - Вселенській Христовій Церкві Сходу і Заходу І тисячоліття! ----------------- І, мабуть, цікавим буде також зауважити тут одну таку "пікантність". А саме: скажімо, в УГКЦ, як добре знаємо, відзначають УСІ ті свята й урочистості, що їх мала Східна Церква ДО укладення Берестейської унії (1596 р.) Одначе: що стосується, зокрема, вшанування 12 лютого Собору Трьох Святителів, то там УДАЮТЬ, що, мовляв, ніяк НЕ РОЗУМІЮТЬ і НЕ УСВІДОМЛЮЮТЬ правдивий ДУХОВНИЙ сенс цього свята. Мало того: старанно та всіляко ПРИХОВУЮТЬ, ЗАТИРАЮТЬ і ЗАТУМАНЮЮТЬ його від своєї пастви!!! --------------- А, може, й справді: їм там, в УГКЦ, просто краще взагалі НЕ ЗАДУМУВАТИСЯ й НЕ РОЗМІРКОВУВАТИ, зокрема, про істинні духовні зміст і значення саме цієї урочистості Собору Трьох Святителів?!.. Бо інакше тоді практично ПІДВАЖУЄТЬСЯ і ХИТАЄТЬСЯ один з ГОЛОВНИХ догматів католицької теології про Папу Римського: як (нібито) всуціль всевладного та єдиновладного, а також "безпомильного" (в питаннях віри й моралі) "видимого главу" всієї Христової Церкви, та, загалом, (начебто) "намісника Бога на землі"... :-)

    • Михаил | 12 лютого 2018, 21:14
      Коментувати коментар

      Когда Вы третируете Патриарха Кирилла, канонического и общепризнанного предстоятеля РПЦ (несмотря на его большие недостатки) то где-то как-то Вас можно понять. Но чем Вам уже Папа Римский не угодил? Видимо Вы (вопреки всем канонам и здравому смыслу) считаете, что на Земле есть только один глава церкви - "киевский патриарх" Денисенко? С чем Вас и поздравляем!

Залишати коментарі можуть тільки зареєстровані відвідувачі Ввійти

Останні коментарі

  • В. Ясеневий | 25 червня 2018, 20:30

    Киевский князь Владимир Великий признан Православной Церковью СВЯТЫМ за то что принял христианство.

  • В. Ясеневий | 25 червня 2018, 20:26

    Вони , припускаю, вважають себе служителями Божими Але їхні діла свідчать про інше...Єдина ознака послідовника Ісуса Христа - є ЛЮБОВ між ЙОГО учнями. А тут мова про любов до більш як 40 мільйонного

  • В. Ясеневий | 25 червня 2018, 20:13

    Справа не в Патр. Філареті, а у великому Українському народові. Патріархом може стати будь-хто з Архієреїв. Зокрема, на кого випаде Божий жереб. Гузинські митрополити сказали. Що 40 мільйонний народ

  • Agiopolis | 25 червня 2018, 15:39

    В тому то і справа, що таки рогатого...

  • lerer10225@com.ua | 25 червня 2018, 14:55

    Оте, що сказано в останньому абзаці - то є суть і істина в даному становищі... І правда - це лікується не канонами... Боятися Бога треба вам, архієреям РПЦ, якщо ви вважаєте себе Його служителями, а

Популярні статті місяця