У християн східного обряду 28 листопада починається Різдвяний піст

28 листопада 2017, 11:29 | Релігійні свята і традиції | 2 |   | Код для блогу |  | 

Піст.jpgВеликі християнські свята завжди супроводжуються передсвятковим постом. В кінці року є довгий піст перед празником Христового Різдва. В українських православних і греко-католиків він розпочинається 28 листопада (за новим стилем) і триває до 6 січня включно.

У римо-католиків він розпочинається 3 грудня і триває до Надвечір'я Різдва за новим стилем, тобто до 24 грудня.

Різдво Христове, як і свято Воскресіння Господнього, належить до найбільших празників у році, тому піст перед Різдвом творився на зразок Пасхального посту і навіть носить назву Чотиридесятниці. 

«Колискою» цього посту, як зазначає у книзі «Пізнай свій обряд» о. Юліан Катрій, є давня Галлія (сьогоднішня Франція). Згадки про підготовчий піст до Христового Різдва на цих територіях сягають V ст. Єпископ Григорій з Тур (+ 594 р.) говорить, що св. Перпетуус, єпископ Турський (+ 491 р.), починаючи від дня св. Мартина (11 листопада) аж до Христового Різдва постив у понеділок, середу й суботу. Собор Турський II (567 р.) приписує монахам постити кожного дня в грудні аж до Христового Різдва. Дещо пізніше цей піст переходить до Риму й Італії, а відтак — до Англії. 

Різдвяний піст на Заході з часом дістає назву «адвенту», що з-латинської означає «прихід», тобто прихід у світ Христа. Спершу слово «адвент» означало сам празник Христового Різдва, а пізніше — почало означати час перед Христовим Різдвом. У IX ст. перша неділя адвенту стає на Заході початком церковного року. 

Якщо на Заході різдвяний піст у VI ст. стає вже загальним, то на Сході під впливом Заходу у цей час він лише починається. Першу згадку про різдвяний піст — від 14 листопада (за ст. стилем) подає Коптійський календар у VIII ст. Іванові Постникові (582-595), Патріархові Царгороду, приписують таке правило: «Годиться, щоб миряни здержувалися від м'яса в дві Чотиридесятниці — це є піст св. Пилипа (Різдвяний піст — ред.) і піст св. Апостолів Петра й Павла». У ІХ ст. Різдвяний піст стає загальним на усьому Сході. 

В Русі в домонгольській добі впродовж року були, окрім пасхального, ще три інші пости. Як розповідає Київський митрополит Георгій у «Білеческім Уставі», ці пости починалися тоді ж, що й сьогодні, лише Успенський піст не був поширеним усюди й був коротший. Митрополит Георгій називає Різдвяний піст Пилипівкою, що означає, що він починався від св. Пилипа, 27 (14) листопада. Під час Пилипівки він приписує такий самий піст і поклони, як у Петрівку: це вживання їжі раз на день без молока і без м'яса, а в суботу й неділю дозволяє вживати рибу. Київський митрополит Максим (1283-1305) називає різдвяний піст Чотиридесятницею. 

У наш час Церква з різних причин досить злагіднила колись дуже строгі пости й залишила їх радше добрій волі вірних. Та це не означає, як наголошує о. Юліан Катрій, що ми не зобов'язані до практики духа жертви, покути й посту. Час посту — це насамперед час очищення душі та приготування особи до відзначення світлого християнського свята, зокрема події приходу у світ Ісуса Христа. 

Піст для християн супроводжується частою молитвою та прийняттям Святих Таїн, які повинні бути постійною практикою християн і не в час посту. 

Головна мета посту, встановленого ще у ранні століття християнства, – духовне очищення людини. Тому піст – це відмова не тільки від скоромної їжі, але й від гріховних думок, згубних пристрастей і звичок для того, щоб можна було з чистим серцем зустріти свято Різдва. Без молитви і покаяння піст може стати лише дієтою. 

Система Orphus
Рейтинг
0
0
2коментарів

Коментарі

додати коментар 
  • velovs@ukr.net | 29 листопада 2017, 10:20
    Коментувати коментар

    У зв'язку з настанням Різдвяного посту - у християн східної традиції та Адвенту - західної, напевно, маємо предметно пригадати й запам'ятати та надалі - натхненні й проваджені Святим Духом - прагнути й старатися (учитися) виконувати певні Господні заповіді й настанови. У т. ч., звертаючись до віруючих та, загалом, людей доброї волі в Україні, Христос - поміж іншого - наразі закликає і запрошує всіх нас: неодмінно "щоб усі були єдине" та "щоб вони були звершені в єдності" (Ін.17:21,23). Звершені в єдності та любові - до Господа та один до одного і кожного ближнього. Щоб між вами усіма не було якихось прикрих і безглуздих непорозумінь і розділень, конфронтацій і ворожнечі, ненависті та взаємопоборювань на будь-якому ґрунті. Чи то політичному або соціально-суспільному, релігійному чи світоглядному, мовно-етнічному (етнокультурному), регіональному або расовому тощо. А також щоб у вас геть не було ніякої ксенофобної нетерпимості та горделиво-пихатої зневаги і зверхності щодо людей і народів сусідніх та всіх інших країн і континентів.------------ ------------------------------------------------------- А хто ж – у цьому контексті – злобно й безпідставно зводить наклепи та брутально «лихословить» і «проклинає» інших людей чи цілі їх спільноти, той, як пообіцяв Господь ще прабатькові правдивої віри - старозавітньому патріархові Аврааму та його нащадкам і спадкоємцям – тілесним і духовним (по вірі), ризикує накликати на себе (й своїх рідних) досить серйозні наслідки і проблеми: «Я… того прокляну» (Бут.12:3). Й «той, хто торкається вас, торкається зіниці ока Його» (Зах.2:8).

  • alrpol | 28 листопада 2017, 17:46
    Коментувати коментар

    Не у всех христиан восточного обряда, но только у тех, кто пользуется юлианским календарем, если быть точным!

Залишати коментарі можуть тільки зареєстровані відвідувачі Ввійти

Останні коментарі

  • velovs@ukr.net | 22 січня 2018, 17:45

    "Ми засвоїли уроки. Ми усвідомили помилки. Ми не допустимо їх повторення. Я переконаний, нам вистачить розуму і сил, щоби політичну боротьбу всередині країни утримувати в межах європейських

  • Петров Василий | 22 січня 2018, 15:02

    Иными словами, т.н. христиане всегда оставляют за собой право использовать жизнь окружающих исключительно уже по СВОЕМУ усмотрению, что делает человека совершенно беззащитным, а его пребывание в

  • Петров Василий | 22 січня 2018, 14:53

    Опять же ИСКЛЮЧИТЕЛЬНО благодаря символизму, РИТУАЛЬНОЕ по своему характеру убийство Христа через распятие уже во время т.н. литургии по своей сути ничем не отличается от настоящего ритуального

  • Петров Василий | 22 січня 2018, 14:39

    Т.о. при помощи символизма т.н. христианами априори допускается возможность поедания людей через прививитие им ЛЮДОЕДСКИХ привычек, что ставит их на один уровень с особо опасными преступниками, не

  • Магадан | 22 січня 2018, 14:26

    Я бігло прочитав статтю, тому не помітив його нагороди, але хочу звернути увагу на дивні висловлювання "Гордійчук зазначив, що церкви Московського Патріархату для нього є структурою ФСБ

Популярні статті місяця