• Головна
  • Новини
  • На Рівненщині зникає унікальний розпис - іконостас «Голгофа» художника Івана Їжакевича...

На Рівненщині зникає унікальний розпис - іконостас «Голгофа» художника Івана Їжакевича

12.08.2013, 11:57
На Рівненщині зникає унікальний розпис - іконостас «Голгофа» художника Івана Їжакевича - фото 1
У Національному історико-меморіальному заповіднику «Поле Берестецької битви» через іржу та грибок на очах зникає унікальний розпис – іконостас Георгіївського храму «Голгофа» відомого українського художника Івана Їжакевича.

kllllkjj.jpgУ Національному історико-меморіальному заповіднику «Поле Берестецької битви» через іржу та грибок на очах зникає унікальний розпис – іконостас Георгіївського храму «Голгофа» відомого українського художника Івана Їжакевича.

Фахівці свого часу пробували врятувати унікальний артефакт, проте їхні зусилля не були реалізовані через брак коштів та інші пріоритети Міністерства культури, повідомляє Радіо Свобода.

Майже сто років тому, під час будівництва Свято-Георгіївського монастиря, його храм був задуманий як такий, що влітку перетворюється в іконостас, а весь монастир – у храм. Отож, у храмі створили як внутрішній, так і зовнішній іконостас, розповідає архиєпископ Рівненський і Острозький УПЦ КП Іларіон (Процик). Владика зазначає, що незвичний вигляд храму дуже приваблює не лише прочан, а й туристів. Особливою цінністю монастиря є Голгофа, зображена на передньому плані монастиря. Її розташування, як і сюжет малюнку, – неповторні, пояснює владика Іларіон.

Але останнім часом на відвідувачів меморіалу чекають не лише захоплення, а й розчарування – окремі фрагменти розпису безповоротно втрачені. Головні вороги розпису – погода і час, бо іконопис виконаний на листах металу, який від підвищення температури розширюється:

«Ввечері температура падає, вночі холодно – метал намагається прийняти іншу форму, ввечері ми навіть чуємо таке потріскування. Відповідно, облущується фарба» – розповідає один із насельників монастиря єромонах Григорій.

Оцинкована бляха, на якій створена «Голгофа» – не помилка художника й архітектора. Відкриття храму відбулося у 1914 році, за кілька місяців до Першої світової. Передбачалося, що дуже швидко проведуть заміну цього ескізу, і картина постане у вигляді кам’яної мозаїки, яка на сонці не вигорає, не вицвітає, не іржавіє, з якою нічого не трапиться, і вона буде вічною. Потім 1914 рік. Перша світова війна, громадянська війна, революція – і створення мозаїки на храмовій стіні увесь час відкладалося.

Кілька років тому, за порадою директора Львівської картинної галереї нині покійного Бориса Возницького, Рівненська облдержадміністрація спробували втілити у життя задум Їжакевича. Фахівці провели дослідження, але втконати роботи заборонило Міністерство культури – адже пам’яткоохоронне законодавство забороняє змінювати вигляд пам’яток.

Виходом із проблемної ситуації, як зазначає Радіо Свобода, могло б стати будівництво музею, проект якого вже був презентований на початку 2010 року. Саме туди, у закрите приміщення, можна було б перенести створений Їжакевичем оригінал «Голгофи», який складається з кільканадцяти оцинкованих пластин, а на її місці намалювати або обкласти мозаїкою копію. Однак вже у 2011-му, зважаючи на 450-річний ювілей Пересопницького Євангелія, пріоритети змінилися – за кошти держави й меценатів у Пересопниці з нуля був створений культурно-археологічний комплекс, який обійшовся в 12 мільйонів гривень.

Натомість музей на Полі Берестецької битви і досі ділить келії з ченцями й не має можливості розмістити всі експонати, а реліквії храму руйнуються. Цвіль наступає на ікону Архистратига Михаїла у верхній, Борисоглібській церкві Георгіївського храму, руйнує рештки учасників битви, котрі зберігаються у саркофагах нижньої церкви Святої Параскеви.