• Головна
  • Проекти
  • У Мусорівцях на Тернопільщині шукають вихід із міжконфесійного конфлікту...

У Мусорівцях на Тернопільщині шукають вихід із міжконфесійного конфлікту

05.01.2010, 16:22
У Мусорівцях на Тернопільщині шукають вихід із міжконфесійного конфлікту - фото 1
Тимчасове “перемир’я” на Різдвяні свята та угоду почергові богослужіння у церкві Покрова Богородиці на цей час погодилися укласти представники посварених громад УПЦ КП та УПЦ (МП), що у селі Мусорівці Збаразького району Тернопільської області.

exklusiv.gifТЕРНОПІЛЬЩИНА — Тимчасове “перемир’я” на Різдвяні свята та угоду почергові богослужіння у церкві Покрова Богородиці на цей час погодилися укласти представники посварених громад УПЦ КП та УПЦ (МП), що у селі Мусорівці Збаразького району Тернопільської області.

Представники конфесій, влади та правоохоронних органів понад дві години домовлялися про те, кому належатиме сільський храм і як спокійно зустріти та відсвяткувати Різдво, повідомив кореспонденту РІСУ Володимиру Морозу голова Збаразької райадміністрації Олег Островський.

“Діалог триває. Ми уже понад дві години сидимо. На свята домовилися про тимчасові почергові богослужіння. Також йде мова про те, що споруда храму буде належати не котрійсь із конфесій, а громаді села”, — розповідає О. Островський.

На нараду у Збаражі уповноважені від села отці УПЦ КП, УПЦ (МП) та Капустинський сільський голова Іван Гарматюк (Мусорівці належать до цієї сільради) приїхали після інциденту 3 січня. Тоді віряни УПЦ КП намагалися зайти у храм Покрова Богородиці, а вірні УПЦ (МП) закрилися всередині. Виникла бійка за участю представників ВО “Свобода”, які прибули в село. Приїхала міліція і навіть швидка.

“Побили вікна, i кидали в храм металеві предмети, дерев’яні дошки з цвяхами, піротехніку, димові шашки, запалені ганчірки тощо. При них були каністри з бензином, багато гуми, чим вони погрожували знищити храм, якщо його віддадуть”, — звинуватив вірян УПЦ КП та „свободівців” у своєму рапорті на ім’я Митрополита Володимира (Сабодана) архиєпископ Тернопільський і Кременецький УПЦ МП Сергій (Генсіцький).

Навіть більше, владика стверджує, що “все це відбувалося в присутності та злочинній бездіяльності Збаразької міліції, якою керував Табака Богдан Володимирович, i продовжувалося доти, поки наших, побитих до крові, непритомних прихожан почала забирати машина швидкої допомоги. Один із захисників знаходиться в обласній реанімації”.

“Після цього кривавого розбою "священик" КП Святослав Швець віддячив молодиків пачкою грошей, i запросив їх на 6-7 січня продовжити більш успішно штурм храму. Але це ж Різдво Христове?! Невже у людей немає зовсім страху Божого?” — пише далі архиєпископ.

Подібне за змістом звернення надіслав до міністра внутрішніх справ і Голова Синодального відділу УПЦ (МП) з взаємодії зі Збройними силами, правоохоронними органами та іншими військовими формуваннями України архиєпископ Львівський Августин.

В УПЦ КП заперечують звинувачення і водночас звинувачують опонентів.

“І з боку селян, і з боку духовенства Київського Патріархату не раз лунали пропозиції до представників Московського Патріархату вирішити конфлікт у відповідності до волі громади. Якщо 3/4 жителів села хочуть бути в Київському Патріархаті, а 1/4 – у Московському, то храм, збудований силами всієї сільської громади, необхідно передати Київському Патріархату, запровадивши почергове богослужіння. Від цієї пропозиції представники Московського Патріархату категорично відмовляються, наполягаючи на своєму виключному праві користуватися новою церквою. Відмовляються вони і від інших варіантів розв’язання конфлікту, сподіваючись на свою силу, на привезених з Почаївської лаври фанатиків та на інформаційну підтримку з боку Росії”, — повідомляють на офіційному веб-сайті УПЦ КП.

“Київський Патріархат погоджується на почергові богослужіння доки його не впустили у храм. Наразі усе це на рівні заяв, які перевірити неможливо. У свою чергу представники УПЦ керуються своїми упередженнями щодо Київського Патріархату”, — роз’яснює ситуацію керівник відділу у справах національностей та релігій, міжконфесійних відносин Тернопільської обладміністрації Ігор Кульчицький.

Оптимальний вихід І. Кульчицький вбачає у практиці почергових богослужінь, як це, за його словами, є у приблизно 30 населених пунктах області. У відповідь на запитання, чи є на Тернопільщині випадки, коли УПЦ КП та УПЦ (МП) почергово служать у храмі, начальник відділу сказав, що такого підрахунку не проводили. Утім варто нагадати, що, наприклад, у селі Рохманів Шумського району спершу віряни УПЦ (МП) не впускали до храму вірян УПЦ КП, а тепер — навпаки, хоча є рішення суду на користь УПЦ (МП).

“Я у Мусорівці виїжджав 5 тижнів поспіль, робили 2 сходи села. Пропонуємо людям, якщо вони вважають, що їхні права порушені, подавати до суду. В Україні жоден інший орган не уповноважений визначати, хто є правий. Це не релігійний конфлікт, а майновий між двома конфесіями. До того ж він має політичний аспект”, — зазначає І. Кульчицький.

Зрештою, до кінця дня священики-конкуренти та влада домовилися, що принаймні на Різдво сперечатися не будуть.

Голова Збаразької РДА О. Островський, заперечує те, що конфлікт 3 січня був таким кривавим і жорстоким, як це описують в УПЦ (МП). “Ситуацію нагнітають і це пов’язане з певними політичними процесами,” каже він.

Щодо правоохоронців, то начальник Управління МВС у Збаражі Богдан Табака від коментарів утримується. “Триває перевірка прокуратури. Згідно з законодавством це 10 днів”, — відповів він кореспонденту РІСУ.