• Головна
  • Новини
  • На Тернопільщині вірні УПЦ КП відсудили церкву в УПЦ (МП): до храму готові пустити усіх...

На Тернопільщині вірні УПЦ КП відсудили церкву в УПЦ (МП): до храму готові пустити усіх

06.06.2016, 10:21
На Тернопільщині вірні УПЦ КП відсудили церкву в УПЦ (МП): до храму готові пустити усіх - фото 1
Позитивне рішення Господарського суду Тернопільської області щодо їхньої скарги на приватизацію парафією УПЦ (МП) сільського храму отримали вірні УПЦ КП у селі Кути на Тернопільщині. Це сталося 3 червня 2016 р.

Позитивне рішення Господарського суду Тернопільської області щодо їхньої скарги на приватизацію парафією УПЦ (МП) сільського храму отримали вірні УПЦ КП у селі Кути на Тернопільщині. Це сталося 3 червня 2016 р.

Храм в с. Кути

Під час процесу позивачі довели, що церкву будували всією громадою села і тому сакральна споруда повинна належати місцевій територіальній одиниці. Як запевняє староста громади Київського Патріархату Ярослав Мосійчук, доступ до святині будуть мати і вірні Московського Патріархату, і місцеві греко-католики, яких колись насильно переселили з Надсяння. Водночас секретар Тернопільської єпархії УПЦ (МП) о. Степан Балан каже, що їхня сторона, швидше всього, подаватиме апеляційний позов.

Нагадаємо, що у селі Кути Шумського району Тернопільської області значна частина громади перейшла до УПЦ КП з УПЦ (МП) через негідну поведінку священика – він на престольне свято св. Анни побився із тестем. Громаду Київського Патріархату зареєстрували згідно з рішенням голови Тернопільської облдержадміністрації № 588-од від 29 вересня 2015 р.  Новопостала громада почала домагатися права на почергові Богослужіння, але прихильники УПЦ (МП) заблокували доступ до храму. Відтак представники УПЦ КП розпочали у селі акцію протесту і також загороджували опонентам доступ на церковне подвір’я й до храму.

«Але ми не заходили на церковне подвір’я, бо вони, як тільки це ставалося, одразу набирали 102 і повідомляли про “захоплення храму”. У них же тоді було право власності, – пояснює Я. Мосійчук.

У лютому-березні 2016 р. тривало судове слухання в рамках позову громади УПЦ КП до Шумської районної державної адміністрації, Васьковецької сільської ради Шумського району Тернопільської області, Релігійної громади «Святої праведної Анни» села Кути Шумського району Тернопільсько-Кременецької єпархії Української Православної Церкви, комунального підприємства «Шумське бюро технічної інвентаризації» про визнання протиправним і скасування п. 6 розпорядження голови Шумської районної державної адміністрації №90 від 02 квітня 1997 року, розпорядження Васьковецького сільського голови № 9 від 13 березня 1997 року, свідоцтва про право особистої власності на домоволодіння від 10 квітня 1997 року та реєстраційного напису на документі про право власності від 16 квітня 1997 року.

Тобто, громада УПЦ КП вимагала, щоб суд скасував документи, за якими УПЦ (МП) приватизувала сільський храм. Ухвалою від 10 березня 2016 р. суд закрив провадження і роз’яснив позивачу, що спір належить до юрисдикції Господарського суду Тернопільської області. Вірні Київського Патріархату подали позов до цього суду і виграли його. Про це кореспонденту РІСУ Володимиру Морозу після оголошення судового рішення повідомив староста громади УПЦ КП.

«3 червня було останнє засідання суду і ми виграли проти чотирьох відповідачів: Васьковецької сільської ради, райдержадміністрації, Бюро технічної інвентаризації та громади УПЦ (МП). Рішення звучить так, що потрібно відмінити розпорядження голови сільської ради про приватизацію церкви, відмінити розпорядження голови районної адміністрації про видання права власності на церкву, відмінити дії БТІ, яке видало документи на право власності, – розповідає Ярослав Мосійчук. – Ми довели, що церкву будували разом, що ми маємо права служити в ній. Для цього представили суду всі документи людей, які з 1991 року вносили гроші. Усі ці факти, хто скільки коштів вносив, зафіксовані».

За словами старости громади УПЦ КП, вони не домагалися захоплення храму чи переведення всіх із Московського патріархату в Київський.

«Ми проводили мирну акцію й вимагали почергових Богослужінь і ця позиція залишається незмінною. Власником храму буде територіальна громада села Кути, – продовжує Я. Мосійчук. – Хоча нас, вірних Київського патріархату, у селі є 72%, ми не прагнемо одноосібно користуватися храмом. У них людей менше, але вони зможуть безперешкодно приходити і служити. Можливо, ще виникне греко-католицька громада – у нас є переселенці із західних земель – Сянока, Ярослава у Польщі, які хочуть цього. Ми пустимо їх у церкву. Ми ніколи не заперечували право інших, на відміну від представників Московського Патріархату, які казали, що нас не пустять. Цим разом вони багато не говорили, але казали: «це ще не все».

Як каже староста громади, можливість втілення практики почергових Богослужінь він доводив прикладами з інших країн та України.

«Я їм показав, навів факти, що почергові Богослужіння існують по цілому світі. Так, у храмі Гробу Господнього в Єрусалимі усі служать почергово. Також я навів приклади європейської практики, наприклад Греції. І в Україні це є. У Шумську двоє благочинних обох конфесій служать почергово в одному храмі – склали графік, і все гарно. На території нашої сільської ради, у селі Малі Садки, також служать дві громади, – зазначає Я. Мосійчук. – Я сказав, що ніколи у житті ми не будемо прагнути до якогось верховенства. Моліться! Ми усі внесли гроші на будівництво цього храму, незалежно від того, хто у 1995-му платив 1 гривню, а хто – 10. Якщо переселенці утворять свою громаду, ми їх з радістю пустимо у церкву. Я їм сказав: «у добі 24 години, нам 4 години достатньо, а 20 ви моліться».

Громада УПЦ КП чекає на наступні дії громади УПЦ (МП), адже розпочався період, протягом якого незадоволена сторона може оскаржити рішення суду. І апеляція, швидше всього, буде.

«Наша громада має право власності на цей храм, – розповідає секретар Тернопільської єпархії УПЦ (МП) о. Степан Балан. – Напевно, що буде апеляція. Насторожує така позиція, коли є право власності, а вони скасовують. У храмі зараз ніхто не служить, навіть на великі свята. Наша громада служить у палатці, яку їй дали військові АТО, – поділилися».

Згаданий намет стоїть на подвір’ї сестри старости громади УПЦ (МП) Миколи Вознюка.

«Це приблизно 300 метрів від храму. Ми теж чули, що вони говорять про воїнів АТО, які нібито подарували їм палатку. Але ми перевірили ці слова – розпитували по всьому Шумському районі і не знайшлося жодного воїна, який це зробив би, – каже Я. Мосійчук. – Водночас люди говорять, що цю палатку їм дав священик Олег Сірко (із с. Рохманів, від якого також пішла більшість громади ще у середині 2000-х – прим. ред.). Кажуть, це та сама палатка, що стояла біля Верховної Ради, коли о. Олег Сірко там протестував. На ній тоді був напис, що це власність народного депутата України від Комуністичної партії України Катерини Самойлик.

Ключі від храму, за словами Я. Мосійчука, перебувають у представників громади УПЦ (МП).

«Церкву закрили 8 січня. Два тижні перед Пасхою був інцидент, коли вони вантажили церковні речі в бус і хотіли кудись вивезти. Але село не дало цього зробити, – додає староста. – Ми ж служимо поки на руїнах польського костелу, підірваного під час подій на Волині у 1943-му. Ми встановили там хрест.

Володимир МОРОЗ