• Головна
  • Новини
  • У Києві обговорили кризу лібералізму та виклики, що постали перед релігіями...

У Києві обговорили кризу лібералізму та виклики, що постали перед релігіями

01.11.2016, 10:25
У Києві обговорили кризу лібералізму та виклики, що постали перед релігіями - фото 1

В Києві відбувся круглий стіл, присвячений кризі лібералізму та викликам, що постали перед релігіями в цій ситуації. Обговорювалися проблеми універсалізму західних цінностей, аналіз діяльності таких глобальних альтернативних проектів як ІДІЛ, «Русский мир» та Pax Sinica (Китайський світ). Особливу увагу було приділено опису проекту комунітаризму.

У Києві 31 жовтня 2016 року відбувся круглий стіл на тему «Модерна та антимодерна реакція на кризу лібералізму: комунітаризм і релігійні виклики світській Європі». Захід було проведено в рамках конференції «Другі Танчерівські читання». Співорганізаторами круглого столу виступили кафедра релігієзнавства КНУ ім. Т. Шевченка та Український інститут стратегій глобального розвитку і адаптації (УІСГРА).

Круглий_стіл_2.jpg

Як зазначали організатори події, в ході виступів і дискусій вони планували визначити перспективи внутрішніх і зовнішніх відповідей на виклики ліберальному суспільному устрою модерного Заходу, а також оцінити життєздатність альтернативних проектів.

Круглий_стіл1.jpg

За словами президента молодіжної асоціації релігієзнавців  Руслана Халікова,  після краху комунізму багато країн з різним ступенем успіху спробували побудувати власне суспільство на основі західних ліберальних цінностей. Деякий час вважалося, що лібералізм остаточно переміг комунізм та решту ідеологій і ось-ось почнеться «кінець історії». Однак дата 11 вересня 2001 року встановила остаточний кордон, яким маркують появу нового глобального альтернативного проекту – ісламського. Останній спочатку розвивався за підтримки діяльності терористичної організації Аль-каїда, в теперішній час – втілюється в життя Ісламською Державою. Основні положення, які сповідують прихильники цього руху, стосуються ідеї встановлення контролю за всім світом та підкорення невірних – погляди, що мають релігійне забарвлення. Однак в таких питаннях як космогонія та деяких інших, послідовники ІДІЛ притримуються цілком наукових, а не релігійних поглядів. Це все свідчить про те, що  Ісламська Держава все ж таки є релігійно-вмотивованою ідеологією, а не релігією в її традиційному розумінні.

На думку доктора філософських наук Олександра Білокобильського, криза лібералізму і подальша реакція у вигляді спроб створити альтернативні Заходу глобальні проекти розвитку, спричинена впевненістю, що ліберальні цінності є універсальними для всього людства та врешті будуть прийняті в якості об’єднуючої платформи всіма країнами. 

Круглий_стіл_3.jpg

Слід зазначити, що критикуючи Захід з його підходом до життя, альтернативні проекти будь то ІДІЛ або «Русский мир» не відмовляються від науково-технічного прогресу, ЗМІ та інших сучасних форм комунікації для популяризації своїх ідеологічних концепцій, хоча всі вони є як раз продуктом розвитку західної моделі буття.

Як конструюється окремий глобальний проект розповів співробітник (УІСГРА) Володимир Гуржи. Він описав основні етапи створення сучасної версії «Русского мира». Ця ідеологія була створена політтехнологами для впливу на країни, де існує російська діаспора. Мова була ключовим фактором, за яким визначали є людина росіянином чи ні. Використовувався дуже вдалий прийом – де говорять російською мовою, там існують росіяни, а де існують росіяни там присутні національні інтереси Росії.

Круглий_стіл_5.jpg

Цікавий підсумок під кінець заходу зробив Руслан Халіков, зазначивши що глобальним релігійним проектам характерні наступні риси:

Схильність до есхатологічних очікувань. Уявлення про себе, як про останні в світі сили добра, які протистоять домінуючим силам зла.

Відмова від легалізації своїх дій вищим релігійним керівництвом (у випадку «Русского мира» відмова від визнання першості за Вселенським Патріархатом).

Антизахідна спрямованість. Ліберальна, західна система сприймається не стільки як політичний опонент, а скоріше за все як ворог, абсолютне зло, в боротьбі з яким усі засоби є дозволеними.

Виступи учасників викликали жваві дискусії, однак на найголовніше питання, що турбує більшість населення світу – як протидіяти небезпечним альтернативним глобальним проектам – відповіді не було знайдено. Як зазначили науковці, на цей момент в них існує тільки розуміння того, що відбувається, однак тактичних планів, а тим паче стратегій керування цими глобальними світовими трансформаціями поки що немає. Про це РІСУ повідомив Дмитро Горєвой. 

Фото – Ірина Каплан та Віталій Туренко.