Блоги

Блог о. Петра Балога

Священик-домініканець, директор Інституту Релігійних Наук у Києві
  • ІНКУЛЬТУРАЦІЯ У ЦЕРКВІ: PRO ET CONTRA

    Говорячи про інкультурацію, належить відрізняти її від акультурації, тобто від процесу взаємовпливу культур на себе, коли хтось частково чи повністю переймає іншу культуру, зберігаючи поки що свою, також частково чи повністю. Тим більше належить відрізняти її від асиміляції – це коли якась група повністю втрачає свою культуру і переймає іншу. Також не можна милити інкультурацію з енкультурацією, тобто коли хтось зростає і розвивається у власній культурі, стаючи все більш культурно розвинутим і все більш культурно освіченим. Чим отже є інкультурація з християнської, а стисліше говорячи – з місійної точки зору? Коротко кажучи, інкультурація – це процес закорінення Євангелія Ісуса Христа у різних культурах та релігіях світу, це адекватне співвідношення між християнською вірою та іншою особою чи спільнотою, особливою коли особа чи спільнота належить до іншої культури і релігії.

    2 декабря 2019, 12:08 | 

  • РЕЛІГІЯ, КРИТИКА І ДОБРО

    Запропастити добро і перетворити його в зло не так вже й важко - вистачить дати волю своєму негативу, бути неуком, чи просто перебувати під впливом якоїсь омани чи фантазії щодо навколишньої дійсності.

    1 ноября 2019, 11:43 | 

  • ЙОАН ХРЕСТИТЕЛЬ, ІРОД АНТИПА ТА МИЛОСЕРДЯ БОЖЕ

    Бог не хотів мстити за свого вбитого пророка Йоана. Це, так би мовити, само життя, укладене незгідно з волею Божою, помстилося. Якби Ірод не спокусився Іродіадою, і не вигнав свою жінку Фазеліс, її батько, цар Арета, не напав би на Ірода Антипу. Якби потім при боці Ірода не було Іродіади, Фазеліс, скоріше за все не просила б свого чоловіка їхати до Риму і просити про царство. Звідси, не було б заслання і врешті прискореної смерті.

    11 сентября 2019, 15:46 | 

  • ГАДЖЕТИ У ЖИТТІ ХРИСТИЯНИНА

    Якщо техніка не сповняє цього призначення і людина деградує, стає самотньою, нещасливою, замкненою, тоді проблема не в самій техніці, але в способі її використання. Це як з автомобілем: він призначений для швидшого пересування. Однак якщо пересування занадто швидке, тобто перевищується допустима швидкість руху, тоді є серйозна небезпека для здоров’я і життя як власника автомобіля, так і оточуючих людей.

    31 августа 2019, 12:42 | 

  • ЕТИКА, ХРИСТИЯНСТВО І МЕДИЦИНА

    Одним з принципів лікарської практики є «Не нашкодь!». Якщо віруючий лікар свідомий, що дитина в лоні матері, не залежно від терміну вагітності – це людина, то цей принцип стосується вповні і її. Якщо ж не вдається триматися цього принципу, навіть якщо законодавство не поширює його на ненароджених, тоді дійсно варто у своєму сумлінні прийняти рішення про припинення такої лікарської практики, і знайдення такого місця праці, навіть у медичній сфері, де б вдалося і «не нашкодити» життю і здоров’ю людини, і погодити свою роботу зі своїми релігійними переконаннями.

    13 августа 2019, 15:56 | 

  • НІКЕЙСЬКИЙ СОБОР 325 РОКУ

    Нікейський Символ віри побудований на основі хрестильної формули: «В ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа». Щоправда, Святому Духу поки що уділено всього-на-всього коротеньке: «Віримо в Святого Духа». Отець, Син і Святий Дух розумілися як Трійця, Божество, Бог. Однак поки що Отці Синоду не вжили у Символі терміну hypostasis по відношенню до кожної Особи Трійці. Навпаки, наклали анафему, якщо хтось вжив би цього терміну до кожної окремої Особи Божої, а не до цілої Трійці

    9 июня 2019, 17:35 | 

  • ПЕДОФІЛІЯ СЕРЕД ДУХОВНИХ ОСІБ КАТОЛИЦЬКОЇ ЦЕРКВИ

    Церква покликана, між іншим, щоб допомагати слабшим. У випадку духовних-педофілів і їхніх жертв безперечно слабшими є ті жертви, а не церковна інституція. Тому коли є вибір: чи неповнолітня жертва, чи добро інституції, то жодних вагань не повинно бути, що вибрати. Яка б не була болісна правда, належить стати у її світлі, належить бити себе в груди за свої гріхи, належить не оглядатися на інших, належить все зробити, щоб викоренити зло і злочини серед пастирів, тобто серед тих, які повинні бути прикладом і підтримкою, моральним авторитетом для своїх вірних. Особливо тих найменших і найбільш вразливих.

    18 мая 2019, 14:11 | 

  • АМОНІТИ І ПЕРШІ РОЗДІЛИ БІБЛІЇ

    Текст Бут 1-11 – це ТЕОЛОГІЧНИЙ текст, а не ІСТОРИЧНИЙ, тим більше, не про якісь історичні події чи особи, про їхнє життя, вік чи інші перші непорозуміння між ними. Головна теологічна ідея тексту Бут 1-11 це та, що є один Бог, який все сотворив, видиме і невидиме, все творіння – добре, а людина – вінець творіння і образ Божий. Це і ввійшло у Символ віри. Крім того, з натхненого тексту знаємо, що Бог не створив зла, що люди «на початку» згрішили, за це втратили рай (безгрішність і святість), і тому страждають і потребують Спасителя.

    28 марта 2019, 10:18 | 

  • АБОРТИ І НЕВІДОМЕ

    Йдуть дискусії про те, чи в лоні матері людина, а отже хтось інший, чи лише зародок, а отже частини її тіла. З правової точки зору, поняття «людина» починає функціонувати враз з народженням. Натомість, як відомо з історії, право не завжди має неомильну інтерпретацію дійсності, і тоді його змінюють, достосовують, враховують нові дані. ЩО (чи ХТО) є в лоні жінки – про це тривають дискусії, а отже не має остаточного рішення, як от, що людина після народження – це людина і має свої права, в тім теж право на життя. А тому, якщо тривають дискусії, і для всіх не очевидно, що там носить у своєму лоні мати, і невідомо отже, що це таке – тому і не слід робити абортів, бо НЕВІДОМО, чи ми втручаємося у тіло жінки чи вже в тіло іншої людини.

    20 марта 2019, 19:04 | 

  • ПЕРШІСТЬ ПАПИ І ПАТРІАРХА

    Константинополь визнає, що у І-му тисячолітті Риму належав «всякий суд в інших Церквах і від нього отримує будь-яке церковне питання своє завершення». Коротко кажучи, це геть інша інтерпретація ролі Риму в І-му тисячолітті, тобто до розколу, аніж зазвичай можна чути в полеміках, що нібито Рим ніякої влади не мав і нічого не вирішував.

    11 марта 2019, 14:19 |