Блоги

Блог о. Петра Балога

Священик-домініканець, директор Інституту Релігійних Наук у Києві
  • ТАЇНСТВО ЄВХАРИСТІЇ: РОЗУМІННЯ ЇЇ РЕАЛЬНОСТІ В ІСТОРІЇ І СЬОГОДНІ

    На ІІ-му Ватиканському Соборі (1962-1965) була видана Конституція про літургію, Sacrosanctum Concilium (ХІІ.1963). Про Євхаристію як Таїнство нема тут багато якихось доктринальних рішень, однак вже видно зовсім інший образ і контекст, в якому поміщає Церква це Таїнство. Це вже не є щось ніби відірване чи то від жертви Христа, чи то від вірних, лише мусить бути розглядуване разом. Євхаристія є знаком перш за все спільноти віруючих у Христа, і цю спільноту Євхаристія будує. Цей знак є даром Христа для спільноти. Саме тому Собор почав реформу літургії, щоб такий підхід до Євхаристії був не лише теорією. Євхаристійна трапеза починає розумітися не просто як споживання освячених дарів, в яких реально присутній Христос, але як особиста зустріч з живим Христом.

    2 июня 2020, 15:31 | 

  • ВАЦЛАВ ГРИНЄВИЧ ОМІ – RIP

    Вацлав Гринєвич - людина непересічна і великого формату, яка залишила в історії богослов'я, а особливо еклезіології та екуменізму, значний вклад. А також багатьох учнів, в Польщі, і теж в Україні.

    26 мая 2020, 18:15 | 

  • СУРОГАТНЕ МАТЕРИНСТВО І ЕТИКА

    Проблема сурогатного материнства вимагає подальшої дискусії і пошуків способів вирішення цієї проблеми. При цьому, обов’язково до уваги повинні братися не лише технічні можливості, але теж і етика. Бо не все що «можливе» чи «можна», є одночасно етичне і прийнятне. Якщо родина є чимось святим і важливим для суспільства, а для віруючих є ще й чимось, що «Бог з’єднав, а людина хай не розділяє», діти натомість є плодом особистої любові у цій родині, то на це все належить зважати при пошуку шляхів якнайкращого розв’язання питання про сурогатне материнство зокрема, чи про батьківство загалом.

    25 мая 2020, 19:32 | 

  • ВІЧНІ УМОВИ СПАСІННЯ?

    Наказ обрізання – це «вічний союз». Мало того, ті прибульці з Юдеї до Антіохії говорять про обрізання, як про обов’язкову умову спасіння, напевно пам’ятаючи про той фрагмент з Книги Буття. Апостоли натомість постановили в Єрусалимі… скасувати отой «вічний союз», тобто обрізання, для язичників, які вирішили долучитися до Церкви (див. Дн 15, 4-31). Щоб уявити собі, наскільки це була революційна постанова, належить провести таку аналогію – і вона не буде перебільшенням: нехай християнин уявить собі, що Учительство Церкви в певному моменті постановляє, що для того, щоб стати членом Церкви, не треба проходити обряд Хрещення водою в ім’я Трійці. Подібно, як важко це собі уявити, то тим більше викликає подив і захоплення ота сміливість Апостолів, щоб скасувати обрізання!

    14 мая 2020, 19:25 | 

  • ВІДНОСИНИ З БОГОМ

    У відносинах з Богом не можна бути поверхневим, легковажним, лише треба бути пильним, обережним, але теж рішучим. Кульгавість Якова є «знаком на віки» про гарячі і інтенсивні відносини з Богом. Ці відносини не можуть мати млявості чи літеплості, бо тоді будуть програні.

    13 мая 2020, 14:04 | 

  • ПРО МАСОВУ ЧИПОІСТЕРІЮ

    Питання про згубний вплив чипів, як зрештою і будь-якої техніки, чи теж різних амулетів, які можуть нашкодити, «міток», знаків, символів, які «сатанинські» – це все, знову таки, питання про свобідну волю людини. Віра в те, що чип може, незалежно від моєї волі, від мого що разового «ні» злу, вчинити на мені «мітку сатани» – це по суті невіра у свободу людини. Це в принципі заперечення християнської антропології, що кожна людина – свобідна і відповідальна за свої вчинки, як добрі так і погані.

    11 мая 2020, 21:14 | 

  • СВЯТА КАТЕРИНА СІЄНСЬКА – ПОКРОВИТЕЛЬКА ЄВРОПИ

    Що притягує та захоплює сучасних людей у житті Катерини, не рахуючи, звичайно, тих великих Божих дарів, які отримала, як містика чи святість? Що є причиною такої популярності Катерини Сієнської до XXI віку включно, коли в інтернеті можна знайти десятки тисяч сторінок, пов’язаних з її іменем і понад два мільйони текстів про неї? Хіба насамперед, її внутрішня свобода. Катерина вміла бути вільною у суспільстві і в Церкві, які були абсолютно ієрархічні і піддані незчисленим формальностям. Більше того, вміла бути свобідною жінкою, а такі випадки у Середньовіччі можна порахувати на пальцях! Ця свобода дозволяла Катерині говорити людям те, що вважала за правду, а не те, що від неї, вже знаменитої і популярної, очікували.

    29 апреля 2020, 06:51 | 

  • НЕЩАСТЯ І ХВОРОБИ – КАРА ЗА ГРІХ?

    Пандемія – це не милість Божа, ані кара Божа, це виклик, а одночасно шанс, допущений Богом, який ми повинні використати, щоб ще більш зблизитися з Богом, задуматися над сенсом свого тут існування, над своєю дорогою у житті і над тим, куди вона остаточно веде, врешті щоб навернутися і ходити Божими дорогами. Це тест на людяність у її найглибшому екзистенціальному вимірі, тобто це свого роду екзамен-питання кожному: навіщо я живу, який сенс мого життя, для кого і для чого я щось роблю, про щось стараюся, щось здобуваю чи осягаю?

    29 марта 2020, 14:12 | 

  • ДУХОВНЕ ПРИЧАСТЯ ХРИСТИЯНИНА

    Духовне Причастя - це є щире і побожне прагнення віруючого, збуджене його гарячою любов’ю, щоб поєднатися з Христом, поєднати з Ним все своє життя, все своє буття, всі свої життєві шляхи і наміри, всю свою волю і свій розум, все своє серце, тіло і душу. Звичайно, в це прагнення входить теж бажання Причастя під звичайними євхаристійними видами хліба і вина, тобто фізично, і тому такому прагненню має товаришувати молитва про якнайшвидше здійснення цього бажання, а отже, також молитва про усунення всіх внутрішніх і зовнішніх перешкод, які не дозволяють приступати в даний момент до Причастя у Євхаристії.

    20 марта 2020, 21:26 | 

  • «НЕБЕЗПЕЧНЕ» РОЗУМІННЯ

    Навіть не сподівався, якою вдалою буде назва моєї книги, виданої 1,5 роки тому, «Віра шукає розуміння». Це була максима спочатку для св. Августина, а потім для св. Ансельма Кентерберійського. Ну, і для нашого Томи Аквінського ця максима його попередників стала девізом його життя і праці. Виявляється, те, що для цих Отців Церкви було очевидне в Середньовіччі, для багатьох неочевидне в ХХІ столітті.

    19 марта 2020, 12:15 |