Блоги

Блог о. Петра Балога

Священик-домініканець, викладач Інституту Релігійних Наук у Києві, душпастир у Львові
  • АБОРТИ І НЕВІДОМЕ

    Йдуть дискусії про те, чи в лоні матері людина, а отже хтось інший, чи лише зародок, а отже частини її тіла. З правової точки зору, поняття «людина» починає функціонувати враз з народженням. Натомість, як відомо з історії, право не завжди має неомильну інтерпретацію дійсності, і тоді його змінюють, достосовують, враховують нові дані. ЩО (чи ХТО) є в лоні жінки – про це тривають дискусії, а отже не має остаточного рішення, як от, що людина після народження – це людина і має свої права, в тім теж право на життя. А тому, якщо тривають дискусії, і для всіх не очевидно, що там носить у своєму лоні мати, і невідомо отже, що це таке – тому і не слід робити абортів, бо НЕВІДОМО, чи ми втручаємося у тіло жінки чи вже в тіло іншої людини.

    20 марта 2019, 19:04 | 

  • ПЕРШІСТЬ ПАПИ І ПАТРІАРХА

    Константинополь визнає, що у І-му тисячолітті Риму належав «всякий суд в інших Церквах і від нього отримує будь-яке церковне питання своє завершення». Коротко кажучи, це геть інша інтерпретація ролі Риму в І-му тисячолітті, тобто до розколу, аніж зазвичай можна чути в полеміках, що нібито Рим ніякої влади не мав і нічого не вирішував.

    11 марта 2019, 14:19 | 

  • КОРОЛЕВА ЄЛИЗАВЕТА І ПАПА ПІЙ V

    25 лютого 2020 року мине 450 років від дня, коли 25 лютого 1570 року папа Пій V, домініканець, відлучив від Церкви самозванну, на думку Риму, королеву Англії Єлизавету І. Папа видав буллу «Regnans in Excelsis» 1570 року, коли Єлизавета вже 12-й рік правила Англією, оголошуючи правительку, «удавану королеву Англії та служительку злочинів», єретичкою, і звільнив її підданих від будь-якого підданства. Це надало англійським католикам стимулу вважати Марію Стюарт справжньою королевою Англії.

    26 февраля 2019, 18:15 | 

  • ЧИ ХРИСТИЯНИ ЗНАЮТЬ ОСОБУ ІСУСА ХРИСТА?

    Як виглядають справи серед самих християн, чи то католиків, чи православних, чи протестантів, то тут не все досить втішно. Маю на увазі, що кількість охрещених в ім’я Христа, тобто в ім’я Трійці – це десь четверта частина планети. Це найбільше число християн в історії християнства. Ніколи не було стільки охрещених на Землі. Але кількість тих, які живуть цим хрещенням так, як цього хотів Ісус Христос – далека від того, що навіть можна б назвати мінімумом.

    25 февраля 2019, 23:14 | 

  • ІСУС ХРИСТОС В ІНШИХ РЕЛІГІЯХ

    Коли Йоан Павло ІІ в 1985 р. звертався в Касабланці (Марокко) до мусульманської молоді, говорячи про різниці між цими двома релігіями, підкреслив, що найбільшою різницею є спосіб нашого бачення Особи Ісуса Христа, який показує нам Отця. Це, додав Папа, таємниця, але належить шанувати і з толерантністю відноситися до таємниць, і віримо, що Бог колись нас про неї освітить . Здається, дорога до пізнання Особи Христа мусульманами лежить через добрі стосунки з учнями Христа, з християнами і через добрий приклад останніх.

    14 февраля 2019, 11:59 | 

  • ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ХРИСТИЯН ЗА ПОКАЗАННЯ ОСОБИ ХРИСТА СВТОВІ

    Слова Христа тут підказують відповідь і запрошують до роздумів: «З того усі пізнають, що ви мої учні, коли любов взаємну будете мати» (Йн 13, 35). Або інші Його слова: «Нехай світить перед людьми ваше світло, щоб вони, бачивши ваші добрі вчинки, прославляли вашого Отця, що на небі» (Мт 5, 16). Цей останній заклик відноситься безпосередньо до Особи Отця, а не до Христа, однак після того, як християнство стало релігією учнів Христа, цей заклик так само відноситься і до Нього.

    13 февраля 2019, 09:07 | 

  • ДУРЕНЬ ПОГАНИЙ У ВАТИКАНСЬКОМУ КОДЕКСІ

    Спеціалісти твердять, що Ватиканський Кодекс був написаний двома писарями: один писав більшу частину Старого Завіту, другий – решту Старого Завіту і весь Новий Завіт. Крім того, з плином часу, над Кодексом працювали коректори. Також двоє: перший десь у V-VI столітті, другий – близько X-XI століття. Той другий займався не стільки корекцією тексту, скільки відновлював вицвілі з часом літери.

    3 января 2019, 17:39 | 

  • НЕВЛАСТИВЕ РОЗУМІННЯ ПРО ВТІЛЕНОГО ХРИСТА У ПЕРШИХ ВІКАХ ХРИСТИЯНСТВА

    Проголошення Доброї Новини про Ісуса Христа не відбувалося в культурному вакуумі, але поширювалося серед конкретного культурно-релігійного середовища даного часу. Чи це були юдео-християни, чи язичники, які навернулися на християнство, в усіх залишалися в тій чи іншій мірі свої релігійні ментальність, переконання, а також помилки. Варто також пам’ятати про філософський контекст тих часів, в основному еллінський. Тому часто Євангеліє входило в таке а не інше суспільство, не витісняючи повністю дотеперішні поняття чи системи, але адаптуючись до них, або перемішуючись з ними.

    29 декабря 2018, 17:19 | 

  • ПРЕДВІЧНІСТЬ ХРИСТА І ЙОГО ВТІЛЕННЯ: КАРЛ БАРТ ТА ОСКАР КУЛЬМАН

    Аналізуючи відношення між Сином Божим перед Втіленням та Сином Божим після Втілення, богослови найчастіше саме так і формулюють свої дослідження: щось «було перед», щось «стало після». З точки зору біблійної мови тут все добре, однак з точки зору правди про предвічність та незмінність Бога, така мова є неточною, бо предвічність виключає звичайні наші терміни, такі як «було», «стало», «перед», «після». Як тоді пояснити, що предвічне Слово «раніше не було» людиною, а «потім стало» нею?

    28 декабря 2018, 00:05 | 

  • ТОМА АКВІНСЬКИЙ ПРО ВТІЛЕННЯ ХРИСТА

    Розглядаючи спосіб Втілення, Тома тримається традиції у цьому питанні і стоїть по стороні рішень Вселенських Соборів, відкидаючи погляди єретиків, тобто йде за думкою і вченням Церкви. Додає при цьому аристотелівську метафізичну інтерпретацію поняття «особа», згідно з якою suppositum, тобто «під-става», є синонімом hypostasis, і краще підходить для визначення особи, ніж substantia. Suppositum – це акт існування, який в особі Христа є основою єдності, і є нею відвічне Слово.

    26 декабря 2018, 23:49 |