Orthodoxy in Ukraine: Ecumenical and Theological Perspectives

25 November 2019, 14:00 | Society-digest | 0 |   | Code for Blog |  | 

Berkley Center, November 21, 2019

After the Ecumenical Patriarch of Constantinople announced the decision to grant autocephaly (independence) to the Orthodox Church of Ukraine (OCU) in October 2018, the broader Orthodox world has experienced what some have called the greatest Christian schism since the East-West division of 1054. The decision has pitted the newly formed OCU against the established Ukrainian Orthodox Church-Moscow Patriarchate, who claims the ROC as its “mother church." Supported by former Ukrainian president Petro Poroshenko, the process has reflected and shaped the delicate geopolitics of the ongoing Russia-Ukraine conflict. Individual Orthodox communities have had to choose between remaining under the ROC or entering the OCU, leaving some parishes without churches after communal votes on religious affiliation.

Members of the wider Christian community, both in Ukraine and abroad, have also been drawn into the dispute. Churches with close ties to Russia, such as the Serbian and Estonian Orthodox Churches, have refused to recognize OCU independence in an effort to support Moscow. The Greek Orthodox Church, however, seems to support autocephaly. Unrest among Orthodox Christians has also called into question the future of Catholic-Orthodox dialogue after the ROC pulled out of joint projects with the Ecumenical Patriarch, including Vatican-sponsored programs. 

This week the Berkley Forum asks: Is Orthodox theology shifting in response to the schism, and if so, how? How might OCU independence shape the power dynamics and relationships between Rome, Constantinople, and Moscow as major centers of Christian authority moving forward? What implications does the split present for other national churches seeking autocephaly? How will OCU independence affect the future of ecumenical dialogue between Catholic and Orthodox communities? What is the path forward for the worldwide Orthodox community following the schism? 

related conference | The Orthodox Church of Ukraine: Ecclesiological, Ecumenical, and Geopolitical Dimensions

Editorial Responses:

Система Orphus
Rating
0
0
0comments count

comments

add comments 

    Сan leave comments only to registered visitors Еnter

    Monitoring

    Last comments

    • Halo | 26 May 2020, 16:31

      Наскільки я знаю, саме так обстоять справи щодо Успенського собору на Верхній території, бо він підпорядковується музею. А от щодо Ближніх та Дальніх Печер ситуація складніша. Одна справа -

    • velovs@ukr.net | 26 May 2020, 14:12

      Нинішня - секулярно-ліволіберальна влада, дуже схоже і на жаль, досить далека від дійсного розуміння і врахування глибинних - духовно-релігійних потреб віруючих людей... ------- З іншого ж боку, як

    • Slava43 | 25 May 2020, 23:28

      Лавра повинна бути доступною всім християнським церквам. Тому нехай перейде Лавра в державні руки чи то «заповіту» і всі будуть мати доступ. Лавра не повинна бути нікого особистою власністю, себто

    • Рокитне | 25 May 2020, 19:56

      Не повинна церква бути ні московською ні київською, ні брюсельською... А тільки Христовою на території України, Росії, Африки і т.д. Дай Боже, щоб ми перестали церкви називати не Христовими. Це гріх.

    • velovs@ukr.net | 25 May 2020, 08:37

      Р. S. Неначе якесь дивне - і, як видається, дуже тривожне й небезпечне ЗАСЛІПЛЕННЯ вразило немало кого з архипастирів, включаючи верхівку Ватикану та провід УГКЦ, в сучасному католицькому світі!!!

    Most Popular Articles month