Blogs

fr. Petro Balog's Blog

Священик-домініканець, викладач Інституту Релігійних Наук у Києві, душпастир у Львові
  • РІЗДВО І ДИТИНСТВО ПРЕСВЯТОЇ БОГОРОДИЦІ: ДЖЕРЕЛА

    Про Різдво Пресвятої Богородиці у каноні Святого Письма немає ні слова. Можна знайти деякі натяки, чи пророцтва, особливо у Старому Завіті, проте це непрямі дані, та й інтерпретують їх різні християни по-різному. Натомість знаходимо інформацію про цю подію в апокрифічній літературі, тобто в книгах, які не ввійшли до канону Святого Письма. Церква не вважає ці книги Богонатхненими, проте деякі історії з них прийняла і долучила до депозиту віри. Питання, чи в це належить вірити, чи ні, лежить у площині, чи належить вірити Церкві Христовій, чи є вона авторитетом для християнина, чи ні?

    21 September 2018, 13:16 | 

  • ЯКИМ ПОВИННО БУТИ ВІДНОШЕННЯ ХРИСТИЯН ДО ГЕЇВ?

    Яке має бути відношення до таких осіб з боку християн? Якщо йдеться про практикування гомосексуальних вчинків, то тут Церква однозначно вчить, що це незгідне з природою і є гріхом. Натомість, Церква завжди відрізняє особу і її вчинки, грішника і гріх.

    14 June 2018, 17:36 | 

  • П’ЯТИДЕСЯТНИЦА: ТРІЙЦЯ ЧИ ЗІСЛАННЯ СВЯТОГО ДУХА?

    Читаю проповіді св. Феофана Затворника (1815-1894) на П’ятидесятницю: у сам день Зішестя Святого Духа він говорить про Трійцю, а в понеділок – про Святого Духа. Як би не дивлячись на біблійні тексти даних днів. Ну, богословськи він там все ніби логічно виводить, але повторюю – Святу Трійцю можна «богословськи вивести» з кожного християнського свята, починаючи з Благовіщення, особливо з Хрещення в Йордані, з Воскресіння, з Вознесіння і т. д. Одним словом, плутанину св. Феофан Затворник у літургійну згадку Зішестя Святого Духа додав.

    28 May 2018, 10:08 | 

  • ЦЕРКВА І ДУХ СВЯТИЙ: ПРИСУТНІСТЬ СВЯТОГО ДУХА У ЦЕРКВІ ХРИСТОВІЙ

    Коли говоримо, що віримо у єдину, святу, вселенську і апостольську Церкву, в принципі маємо на увазі віру в Святого Духа. Символ віри Нікео-Константинопольський схематично можна поділити на три основні частини: визнання віри в Бога Отця, Бога Сина і Бога Святого Духа. Саме у цій останній частині Символу, яка починається словами: «І в Святого Духа …», знаходиться віра у Церкву. Це тому, що Церква, передовсім є справою Святого Духа і являється не просто організацією, але чимось більшим, чимось видимим, але одночасно надприроднім. Тому цей факт вимагає віри.

    27 May 2018, 12:39 | 

  • ПОМІСНИЙ СОБОР У САРДИЦІ ТА ЄПИСКОП РИМУ

    Собором у Сардиці було прийнято 20 правил, що увійшли в Православній церкві до загального зводу церковного права. Правила були одразу складені двома мовами: латиною та грецькою. Рішення собору було присвячено питанням церковного управління та деякі з правил стосувались порядку управління винятково у західних церквах. Низка правил собору (3-5) надають право у разі виникнення суперечок між єпископами звертатись до Папи Римського для їх розв'язання.

    14 May 2018, 14:59 | 

  • «ХРИСТОС СЬОГОДНІШНЬОГО ВТІЛЕННЯ» або КОРОТКО ПРО ДИВАКУВАТІСТЬ

    Був я запрошений на 25 травня 2018 року до Києва на одну конференцію до Університету Драгоманова, яку організовує Центр дослідження релігій. Тема конференції «Еклезіологічні студії. Їх вплив на сучасне християнське богослов'я». У зв'язку з цим пише мені у приват один пан-інкогніто, Михаїл, наступне: «Почитав ваші публікації й розхотілось слухати вашу лекцію 25.05. Ви рухаєтесь в руслі загальнорелігійних заблуджень».

    11 May 2018, 16:50 | 

  • ЄДИНА УКРАЇНСЬКА АВТОКЕФАЛЬНА ЦЕРКВА ОЧИМА «ІНОСЛАВНОГО»

    Неправославні Церкви України загалом позитивно сприймають можливість отримання статусу «Єдиної Автокефальної Православної Церкви України» тих православних, які цього так довго очікують. Зрештою, в минулому постійно звучав жаль, особливо з боку УГКЦ, що в екуменічному діалозі досить важко розмовляти з поділеною православною стороною, бо «догодиш одним – образиш інших», і навпаки. Тепер ситуація у цьому плані повинна бути набагато кращою. І звичайно, для представників інших Церков, як була мова, це визнання є, хоч і важливим, але лише етапом.

    4 May 2018, 15:24 | 

  • НЕПРАВА МАМОНА І ДРУЗІ

    «Придбайте собі друзів мамоною неправою, щоб коли її не стане, вас прийняли в намети вічні» (Лк 16, 9). І який же приклад подає християнам це оповідання? Одні інтерпретували, що належить чинити так, як чинив несправедливий управитель, тобто досягати цілі не зважаючи на засоби. Це не дуже вдала інтерпретація. Інші інтерпретують, що належить наслідувати «мудрість» управителя, але не дослівно, лише мудрість у значенні чесноти, а не хитрості. Ще інші інтерпретують, що це притча-розповідь про Царство Боже, і що належить здобувати його, не вагаючись.

    2 May 2018, 11:57 | 

  • ЦЕРКВА – ТІЛО ХРИСТОВЕ У ПОСЛАННЯХ АПОСТОЛА ПАВЛА ТА АВТОКЕФАЛІЯ

    Важливо підкреслити, що метафора «Тіло Христове» з’являється там, де є мова про Церкву в універсальному значенні, а не локальному. Павло бачив в локальній християнській спільноті істинну Церкву Христову, проте всі локальні Церкви разом входять до Єдиної Церкви, як члени до єдиного тіла. Всі локальні Церкви є справжніми Церквами Христовими, проте вони виникли на протязі історії, коли вже Церква Христова – Тіло Христа – існувала. Також кожен окремий член цього Тіла долучився до нього, або став його членом у якийсь момент свого життя, коли вже саме Тіло існувало. Тому не випадково Павло майже ніколи не вживає метафори «Тіло Христа» по відношенню до локальної Церкви, лише до цілої, універсальної Церкви.

    24 April 2018, 23:54 | 

  • АВТОКЕФАЛІЯ І БРАТЕРСЬКА ЛЮБОВ

    Можна отримати автокефалію і стати «канонічним», але це не є остаточна ціль. Якщо після цього серед українських Церков буде ворожнеча, буде гординя («бо ви нам, легітимним, вже не потрібні»), то яка користь від автокефалії у світлі Євангелія? «Бо яка користь людині здобути світ увесь, а занапастити свою душу?» (Мк 8, 36).

    19 April 2018, 12:06 |