True freedom implies responsibility, first of all – before God, and, hence – to one’s own nation, Bishops of the UGCC

27 February 2018, 12:04 | National religious question | 4 |   | Code for Blog |  | 

The concept of freedom includes two components: freedom from oppression, enslavement, exile and deprivation of liberty, as well as freedom to self-determination, the free choice of one's own path of development, the unimpeded implementation of the gifts and talents of individuals and of society as a whole, UGCC Information Department informs.

This is stated in the Epistle of the Synod of Bishops of Kyiv-Halych Major Archbishopric of the UGCC on the occasion of the Centenary of Restoration of the Ukrainian Statehood. In the Epistle, its authors state that their "considerations are pastoral and come from the Gospel, the doctrine of the Church, and the experience of our great predecessors."

"The long national-liberating struggles of our people were invariably accompanied by great desire to free themselves from all kinds of foreign-made enslavements and gain the right to freely decide the fate of their own country, their own nation and their own families, and thus realize in their lives the gift of freedom that man and people receive from their Creator ", explain the Bishops of the UGCC.

However, freedom should not, in any case, be confused with arbitrariness or lawlessness. True freedom, believe the Bishops, implies responsibility, first of all - before God, and therefore - before our own conscience and the nation to which we have the privilege to belong.

"We, believers, understand and believe that true freedom grows out of God's will and builds upon the observance of God's Law. His Beatitude Lyubomyr once observed: "The Lord made us free." Nobody honors our freedom like God. But we do not have the courage to be free. To be free - means to be responsible." That is why freedom should be learned, it must be affirmed every day so that we may not fall into the trap of sin and passions, which blind, restrict and enslave man and people!" emphasize the authors of the Epistle.

They note that true freedom guarantees victory and invincibility of man and people in the face of tyranny and enslavement. His Beatitude Lubomyr also spoke about this: "The authorities are afraid of freedom in our hearts much more than a hungry rebellion because they can buy a hungry one, but they can only kill a free one."

"Today our people with great self-sacrifice defend their own freedom and dignity. However, we must remember that the first field on which to fight and establish true freedom is the space of the human spirit, open to the Divine Truth and ready to align our will with God's saving will with confidence. For a believer, the road to true freedom is the way of the Commandments of God," says the Epistle of the Synod of Bishops of Kyiv-Halych Major Archbishopric of the UGCC on the occasion of the Centenary of Restoration of the Ukrainian Statehood.

 

Система Orphus
Rating
0
0
4comments count

comments

add comments 
  • velovs@ukr.net | 2 March 2018, 15:01
    comment comment

    У цьому Посланні єпископи УГКЦ - поміж іншого - наголосили також не небезпеці, які несуть в собі, зокрема, "деякі хибні потрактування патріотизму". ------------------ У т. ч., наголошується в цьому документі, "Нічого спільного зі справжнім патріотизмом не має також ідеологія, яка ставить націю «понад усе», включно з Господом Богом. Таке сприйняття народу і держави, за словами митрополита Андрея Шептицького, не базується на любові, а є, радше, егоїзмом чи навіть ідолопоклонством[4]. Ми, як учні Христові, не можемо схвалювати чи сприймати тих форм крайнього чи інтегрального націоналізму, расизму та шовінізму, які все, зокрема Церкву і саму державу, підпорядковують ідеї нації; заперечують свободу і права окремої людини, а найважливіше – її особисту гідність, що походить від Бога; погорджують представниками інших національностей, рас чи релігій; пропагують ненависть і ворожнечу, заохочують до сліпого та грубого насилля для здобуття своєї політичної мети."

    • velovs@ukr.net | 2 March 2018, 15:32
      comment comment

      Разом з тим в ньому, цьому Посланні, на превеликий жаль, (чомусь?) обходяться повною мовчанкою окремі - досить складні й неоднозначні, в т. ч. й трагічно-суперечливі і деструктивно-прикрі, сторінки визвольних змагань в Україні у минулі часи. ------------------ Це коли, зокрема, деякі відомі - у цьому контексті - народні повстання, військові конфлікти і збройні протистояння: як, приміром, у ХVII-XVIII і першій половині ХХ ст., супроводжувалися запеклими і нещадними масовими зіткненнями, погромницькими нападами та безжальними розправами з чималим числом невинних жертв. У т. ч. на релігійному та етнічному, соціально-класовому і політичному ґрунті. ----------- Адже нерідко саме до цих - направду темних і деструктивно-згубних та руйнівних моментів і подій вітчизняної історії і "апелюють" - (чи не) як до "героїчних взірців" - деякі радикально-"суперпатріотичні" прибічники й поширювачі тієї ідеології та поглядів. Й, зокрема, "інтегрального націоналізму", що їх єпископи УГКЦ піддали прямій і вповні справедливій та рішучій критиці та засудженню.

    • velovs@ukr.net | 2 March 2018, 16:19
      comment comment

      Р. S. Точніше: в цьому Посланні - якщо бути вже вповні об'єктивним та неупередженим - містяться, проте не більше двох і, до того ж, досить лаконічних і "туманних" (малозрозумілих) натяків на таку минувшину. І все. ------ І що, як видається, абсолютно не є достатнім та належним. А надто: всебіч враховуючи всю складність і трагічно-тяжку неоднозначність і суперечливість, а також і сучасні наслідки такої історичної "спадщини".

    • velovs@ukr.net | 2 March 2018, 17:35
      comment comment

      Р. Р. S. Вповні зрозуміла відповідна (і по-своєму логічна) КОНФЕСІЙНА спрямованість (і, тим самим, певна ОБМЕЖЕНІСТЬ) змісту цього Послання. ----------------- Разом з тим: тут, мабуть, варто також згадати й відзначити, що немалий внесок у ХХ ст. у національно-визвольні і державотворчі змагання українства, у т. ч. у їхню ДУХОВНО-релігійну складову, зробили і деякі представники вітчизняного автокефально-православного руху. І в їх числі - зокрема та особливо - митрополити Василь ЛИПКІВСЬКИЙ та Іларіон (проф. Іван ОГІЄНКО).

Сan leave comments only to registered visitors Еnter

Latest news

Last comments

  • В. Ясеневий | 21 September 2018, 21:21

    Напминаю чесному каммунисту михаилу слова свящ.Д.СМИРНОВА: ДО 2050 - го года в рассеи уже не будет православных рассеян. а МУЛЬМАНЕ...Изучайте коран...

  • S.Melnyk | 20 September 2018, 10:17

    Ага, і це після того сталося, як царські війська зруйнували з населення Батурин.

  • velovs@ukr.net | 20 September 2018, 09:45

    Кроме того, здесь, судя по всему, немаловажную роль играют и бизнесово-экономические связи и общие интересы - по крайней мере, весьма значительной части - "нашего" олигархата с той же

  • velovs@ukr.net | 20 September 2018, 08:19

    Когда церковная (или любая иная общественная) структура является, по своей сути и содержанию, "5-й колонной" внешнего врага-агрессора, то это, естественно, вызывает к ней соответствующее

  • Николай Григорьев_ | 19 September 2018, 21:09

    Лиха беда начало. Сегодня обяжут сменить название, завтра придумают что то новое патриотическое, а там и вовсе пойдут запреты, даешь кузькину мать, чтоб побольше насолить, неважно кому, хоть себе

Most Popular Articles month