300-літній іконостас із церкви в Кугаєві під загрозою знищення

23.08.2016, 12:24
Іконостас зберігся майже у первісному стані, тож можемо простежити за історією його створення (1702 — 1806 рр.). Це чотириярусна конструкція, що, складається з предел, намісного, празникового, апостольського та пророчого рядів.

Мальовничий дерев’яний храм Богоявлення Господнього в с. Кугаїв (Пустомитівського р-ну Львівської обл.) розташований при в’їзді до села і оточений високими старими липами. На церковному подвір’ї — давні поховання. Ця тридільна, триверха церква, мініатюрна у плані її розміри 10 х 7,5 м. З північного боку добудоване приміщення, що виконувало функцію паламарні та ризниці водночас (дещо більше за вівтар). Церква накрита пірамідальними верхами, що завершуються вузькими маківками. Навпроти головного входу висока триярусна дзвіниця (3,3 х 3,3 м). Напис над вхідними дверима храму вказує дату побудови: ROKU P. 1693. Всередині давні настінні розписи, перемальовані в 1989 році сільськими майстрами.


Церква Богоявлення Господнього в с. Кугаїв

Іконостас зберігся майже у первісному стані, тож можемо простежити за історією його створення (1702 — 1806 рр.). Це чотириярусна конструкція, що, складається з предел, намісного, празникового, апостольського та пророчого рядів. Дерев’яний декор, різьблений у формі колон та арок, орнаментований мотивами виноградної лози, стилізованого аканту, квіток соняшника і лілій та декоративної плетінки.

В намісному ряді (окрім традиційних зображень Богородиці Одигітрії, Христа–Вчителя, Св. Миколая Мирликійського ) знаходиться найстаріша храмова ікона Богоявлення Господнього з дарчим підписом: «СЕЙ ОБРАЗ СПРАВИВ РАБ БОЖИЙ ВАСИЛІЙ РОСИН СО ЖЕНОЮ І ЧАДАМИ СВОЇМИ СПАСІННЯ РАДИ СВОГО В СЕЛІ КУГАЙОВІ ВО РОЦІ 1702». Поруч були дияконські двері, з зображенням Св. Архангела Михаїла (викрадені в 2011 р.). На одвірках по обидва боки – Першомученник архидиякон Степан і Первосвященник Мелхісадек. По середині Царські врата з шістьма медальйонами: сценами Благовіщення Богородиці і чотирьох Євангелистів.


Чотириярусний іконостас церкви створений протягом 1702-1806 рр.

В пределі, під Богоявленням — ікона Св. Василія Великого. Під іконою Св. Миколая Св. Пророк Ілля з вогненним мечем у одній руці та плащем в іншій (на іконі підпис: "FUNDATOR ELIASZ TARAS…Panua. 1806", отож фундатором був Еліаш Тарас (тут, очевидно, зображений один з його покровителів). Вище розташований ряд празників з іконою Тайної вечері по середині. Твори виконані в іконописній стилістиці ХVІІІ ст. з виразними західно-європейськими впливами (світла карнація ликів, об’ємність та експресивність трактування одягу тощо). Наприклад замість традиційної сцени Зішестя в ад ікона Воскресіння Христового, створена за латинським графічним зразком.

Над празниками апостольський ряд, в центрі з Деісісом (Христос на троні з відкритим Євангелієм, Богородицею й Іваном Предтечею). Христос правою рукою благословляє, а в лівій тримає Євангеліє з текстом: "ПРИЙДІТЬ БЛАГОСЛОВЕННІ ОТЦЯ МОГО І УНАСЛІДУЙТЕ УГОТОВАНЕ ВАМ ЦАРСТВО НЕБЕСНОЄ" (Мт. 25, 34). [12, с. 39]


Ікона Богородиці Одигітрії у намісному ряді іконостасу

Над пророчим рядом підноситься Розп’яття з Пристоячими (Богородицею та Іваном Богословом). Розп’яття зображене на фоні міської архітектури. Хрест за формою двораменний і п’ятиконечний, у верхньому рамені — Бог Отець, біля рук Христа сонце і місяць. Христос зображений з написом: "ІН:ЦІ", біля рук Христа виведені слова молитви: "ДВЕРІ ЄСИ ТОБІ ОТЧЕ ЯК І Є ВОЛЯ ЯКО ВОНА І Є НА НЬОГО СЛИШЕЦ І ВО ІМЕНІ …ЗЕМЛЕ ІЄСИ ГОСПОДИ АМІНЬ". Внизу підписи з датою створення: "АІО 1706 над…ІЗДЕЛАЛ СЕ ПРОТОЄРЕЙ ВО РОЦІ" 1680(?) 1700(?), отож пожертвував або намалював це Розп’яття місцевий протоєрей (можна також припустити, що це підпис з освячення іконостасу). Хрест обрамлений позолоченою орнаментальною рамкою. Архітектура міста, що мала б символізувати Єрусалим, дуже наближена до панорами Львова ХVІІ- ХVІІІ ст.

У стилістиці іконостасу поєднано маньєризм і рококо [3, с. 176-177]. Іконографії тяжіє до західних зразків ікони Св. Миколая, Триморфону з Чину Моління короновані, що не було притаманним східній традиції. Особливо це помітно в іконографії празничних сцен – іконописці наслідують європейські гравюри, замінюючи Зішестя в Ад на Воскресіння, Успіння на Вознесіння Богородиці. Св. Іллі на однойменній іконі представлений в образі латинського монаха.


Храмова ікона Богоявлення Господнього. Фрагмент з ангелом

Як бачимо, ікони виконували в різний час — над ними працювали не менше трьох малярів. До прикладу, за почерком одним майстром написані намісні ікони Богородиці та Богоявлення; другим – празниковий ряд, апостоли Пилип та Юда Тадей, Св. Миколай, Мелхісадек та Стефан; третім намісна ікона Христа, апостол Павло та Євангелист Іван з Чину Моління.

Найбільш схожим до цього іконостасу є аналог з ц. Успіння Пресвятої Богородиці с. Кліцько Городоцького району Львівської області про це свідчить і структура іконостасу і манера виконання. Іконостас з Кліцька є дещо давнішим та має двоє дияконських дверей. Також він наближений до іконостасу з с. Воля Висоцька.


Ікона Тайної вечері

Поруч, в сусідньому селі Вовків, знаходиться дещо пізніша церква Введення Пресвятої Діви Марії — перша згадка про неї датується 1709 роком [2, с. 93]. Отож, в с. Кугаїв збереглася одна з найдавніших пам’яток дерев’яної архітектури цього реґіону, а іконостас храму Богоявлення Господнього в с. Кугаїв (можемо датувати 1702 1806 рр.), з огляду на його унікальність, добру збереженість та відсутність прямих аналогів, доповнює мистецьку цінність споруди.

Нині храм недіючий поруч збудовано нову муровану церкву. Нажаль, ні держава ні громада, ні церква не можуть на сьогодні забезпечити якісного збереження пам’ятки. Тим часом, це дає можливість нищити її і грабувати. Богоявленська церква в с. Кугаїв терміново потребує ґрунтовної фахової реставрації. Стан пам’ятки постійно погіршується: гонт поріс мохом, місцями протікає дах, гниють і трухнявіють стіни, розкрадаються частини храму.

Список літератури

1. Батіг М. Вовківська земля [історико-етнографічний нарис] / Микола Батіг. – Львів: РВВ ОПВ, - 1990. – 70 с. – (Першотвір).
2. Горак Р. Призабуті з Вовкова / Роман Горак – Львів: ЗУКЦ, 2010. – 274 с. – (Першотвір).
3. Декоративно-ужиткове мистецтво. Словник. Т.2. / [Запаско Я. П.(керівник авторського колективу), Голод І.В., Білик В. І., та Ін.]. – Львів: Афіша, 2000. – 400 с., - 279 іл.
4. Дерев’яна архітектура Українських Карпат. Фундація дослідження Лемківщини – Нью-Йорк: 1978.
5. Катехизм Української Греко-Католицької Церкви: Христос – наша Пасха. – Львів, 2011. – с. 336+64 іл.
6. Крвавич Д.П., Овсійчук В.А., Черепанова С.О. Українське мистецтво: Навч. Посібн.: у 3 ч. / Д.П. Крвавич, В.А. Овсійчук, С.О. Черепанова – Львів: Світ, 2005. - Ч.3. - 268 с. + 80 вкл. іл.
7. Креховецький Я. Богослов’я та духовність ікони / Яків Креховецький – Львів: Свічадо, 2008. – 232 с.
8. Пам’ятники градо-строительства и архитектуры Украинской ССР. Том 3", Киев – 1985.
9. Патріарх Димитрій (Ярема). Іконопис Західної України ХII-ХVстоліть. [науково-мистецьке видання] / Патріарх Димитрій (Ярема). – Львів: Друкарські куншти, 2005. – 508 с.
10. Протопресвітер Володимир Ярема. Дивний світ ікон. / Протопресвітер Володимир Ярема. – Львів: Логос, 1994 – 73 с. + 40 іл.
11. Свєнціцька В. І., Сидор О. Ф. Спадщина віків: Українське малярство ХIV- ХVIII ст. у музейних колекціях Львова/ Худож. Б. Пікулицький [науково-популярне видання] / В. І. Свєнціцька, О. Ф. Сидор – Львів: Каменяр, 1990 – 72 с.: іл., 64 арк. іл.- Рез. рос. і англ.. мовами.
12. Святе Письмо Старого та Нового Завіту. / Святе Письмо; [переклад тексту о. Іван Хоменко, 3-го ЧСВВ] – Видавництво оо. Василіан: Місіонер, 2007.
13. Сорок чотири дерев’яні храми Львівщини / [путівник / авт. тексту О. Крушинська]. - К.: Грані-Т, 2008. – 120 с.
14. Студницький Р. Ікона в сакральному інтерє’рі. Історична автентичність та сучасні копії. [навчальний посібник] / Ростислав Студницький – Львів: ЛНАМ, 2007. – с. 108.
15. [Електронний ресурс] «Дерев’яні храми Галичини» - Режим доступу до сайту: http://decerkva.org.ua/kuhaiv.html

Богдан Зятик

Фото: Богдан Ворон

"Артес", 22 серпня 2016