Старообрядницьке пограбування національного значення

Старообрядницьке пограбування національного значення - фото 1
Маленьке буковинське село на кордоні з Румунією. Тут немає ні чого – ні школи, ні магазинів… Спадщина старообрядців, а особливо ошатний собор – єдине, чим славиться Біла Криниця. Якщо раніше журналісти приїжджали сюди, аби робити гарні фоторепортажі, то зараз їдуть за деталями неприємного інциденту, що виплив на поверхню останнім часом.

У селі недорахувалися кількох десятків книг та інших речей, які належали трьом храмам села. Громада розколота. Місцевого священика відсторонено від виконання його обов’язків. Вже відбулися сільські збори – не лише за участі мешканців: зі столиці приїхав архиєпископ Київський і всієї України Російської Православної Старообрядницької Церкви Саватій.

Біла Криниця

У храмах Білої Криниці спеціально створена комісія вперше за 15 років змогла провести інвентаризацію. І не дорахувалася 77 найменувань старовинних книг, ікон, інших церковних предметів. Саме крадіжки у селі змусили владу церковну провести у селі збори. Просто неба, за довгим столом – отці і владика. Люди розділилися на тих, хто підтримував місцевого настоятеля отця Сергія, і тих, хто був проти нього. Сам священик, до слова, на зборах на запитання одного із журналістів підтвердив, що він дійсно є громадянином Росії, який тривалий час проживає на території України.

о. Сергій

А розпочалося все з того, що з вересня минулого року по січень цього, 2016-го року, у будинках мешканців села Біла Криниця Глибоцького району Чернівецької області попропадали речі. Глибоцьким відділенням поліції відкрито кримінальне провадження щодо крадіжок ікон та церковно-релігійних книг у помешканнях людей. І в ході слідчих дій правоохоронними органами району було встановлено, що обкрадав односельців церковнослужитель Тарас Пінтескул. Як виявилося, цей чоловік також мав ключі від усіх культових споруд села, оскільки був, як його називали, священоносцем. Частина мешканців села вважає, що Пентескул діяв спільно зі священиком церкви отцем Сергієм Бобковим.

Збори в селі

— До нас звернулися мешканці Білої Криниці стосовно викрадень у своїх помешканнях і того, що на крадіжці вони піймали свого односельчанина, — розповіла РІСУ Інна Шманько, в.о. начальника відділу культури та туризму Глибоцької РДА. – Люди засумнівалися: якщо Пінтескул обкрадав своїх односельчан, то чи все в порядку у церквах, від яких він мав ключі? До речі, два храми у Білій Криниці є пам’ятками національного значення. Люди звернулися, щоб посприяти провести ревізію. І наприкінці січня було створено робочу комісію для візуального огляду та опису культурних цінностей і предметів, що перебувають у храмах Білої Криниці. На початку лютого комісія, до неї також були включені фахівці з Чернівців – представники ОДА, Художнього музею, приїхала у Білу Криницю, аби оглянути та описати всі культурні цінності, які належать церкві Святого Миколая (Нікольська), а також пам’яткам національного значення — Успенському собору та церкві Козьми і Деміана. Інвентаризація робилася по актах 2001 року. І в результаті роботи ми побачили між інвентаризацією 15-річної давності і нинішнім описом – величезну різнцию. Не дорахувалися 77 найменувань. Це книги, ікони, інші церковні речі.

А ще, окрім того, що з 2001 по 2016 роки не було проведено жодної інвентаризації, робоча група встановила, що відсутні правовстановлюючі документи на Свято-Успенський собор і церкву святих Козьми та Деміана, що унеможливлює підписання охоронних договорів за цими об’єктами.

В управлінні культури Чернівецької обласної держадміністрації РІСУ повідомили: щодо Успенського собору, то старообрядникам чиновники говорили про необхідність впорядкування документів, необхідних для проведення реставраційних робіт. Бо здійснювані підготовчі роботи щодо розпису пам’ятки архітектури національного значення Свято-Успенського собору без отримання відповідних дозволів суперечать Закону України. Окрім того, настоятель храму отець Бобков залучив до участі у роботах осіб без відповідної професійної підготовки. Тепер комісія встановила, що на даний час роботи не лише не були припинені, але й набули більших масштабів.

Як зазначив головний спеціаліст відділу охорони культурної спадщини національностей та релігії управління культури Чернівецької обласної державної адміністрації Сергій Бухаров, Свято-Успенський чоловічий монастир у селі Біла Криниця, зареєстрований відповідно до Постанови Ради у справах релігій при Кабінеті Міністрів Україні від 29 квітня 1992 року, тривалий час не є діючим, хоча на нього у 2001 році у постійне користування було передано приміщення Свято-Успенського собору, перед сільською радою виносилися питання про оформлення на монастир десятків гектарів сільськогосподарських земель. Не так давно управління культури обласної державної адміністрації провело зустріч з архиєпископом Київським РПСЦ Савватієм. І йому було наголошено на необхідності впорядкування статутних документів релігійних організацій, переобрання їх керівних органів, зокрема ревізійної комісії та подальшого підписання охоронних договорів щодо користування.

А вже першого березня до Білої Криниці з'їхалися священики старообрядницьких церков всієї України. Очолював їх згадуваний архиєпископ Саватій. Біля музею старообрядництва відбулися збори. Люди розповідали, як викрадають їхні старі ікони та першодруки, як отець Сергій розколює громаду.

Збори в селі

— До отця Сергія як священика громада претензій не має, каже Оксана Дядюшко, директорка музею “Світовий центр старообрядництва Біла Криниця”. – Але він також очолює релігійну громаду, тому повинен був робити інвентаризацію кожного року. Востаннє інвентаризація робилася у 2001 році. Отець Сергій прийшов у Білу Криницю у 2002-му. То виникає питання, чому він прийняв церковні цінності, не описавши їх? Тож очевидно, у всьому тому, що зараз спливло у селі на поверхню, він був зацікавлений, тому й не проводив інвентаризації. На зборах вже чітко було видно, що громада розкололася.

Пані Оксана додає: всі ці роки, до цього скандалу, люди особливо не задумувалися над тим, що їхній священик – громадянин Росії. Та й сам отець якоїсь агітації чи чогось подібного не проводив. Щодо зниклих цінних речей, то отець Сергій обвинувачення відкидає, мовляв, ікони зникли ще до його приходу у село. А жодної інвентаризації за 15 років не робив, бо не мав на то благословення.

Наразі отцю Сергію Бобкову не дозволено служити у селі. Замість нього по черзі будуть служити двоє інших священиків, які добиратимуться у Білу Криницю аж за сто п’ятдесят кілометрів. Вже після зборів у Білу Криницю приїжджали журналісти, аби поспілкуватися із отцем Сергієм, але його не було. Хоча дружина і діти у селі є.

Успенському собору у Білій Криниці більше ста років, а деякі ікони та церковні книги у ньому датуються ще XV століттям. Наразі свої висновки інвентаризаційна комісія передала у поліцію та Службу Безпеки, а там вже вирішуватимуть, чи відкривати кримінальне провадження.

Фото: Газета “Час” та Вадим ПЕЛЕХ. Відео: газета “Час”