Православна тривога на Шумщині

10 липня 2014, 13:46 | Журналістські розслідування | 0 |   | Код для блогу |  | 

Володимир МОРОЗ

Рух за перехід від УПЦ у єдності Московським Патріархатом до УПЦ Київського Патріархату розгорнувся на Тернопільщині. Одна громада УПЦ (МП) у Шумському районі уже розпалася через це. Але подібні тенденції є і в інших парафіях.

Розкол стався у православній громаді села Новостав, Шумського району, що на Тернопільщині. Спершу активісти переходу парафії УПЦ (МП) до Київського Патріархату, за їхніми словами, зібрали 325 підписів «за перехід». Потім активісти УПЦ (МП), як самі стверджують, у тому ж селі назбирали 250 підписів за вірність їхній конфесії. Тож у Новоставі, де 382 дорослих православних парафіян, обидві конфесії (кожна за себе) назбирали загалом 575 підписів!

Рух за перехід із юрисдикції Московського Патріархату до Київського Патріархату у селі на 599 мешканців розпочався після Революції гідності.

“Відбулися збори в церкві і вирішили від'єднатися від УПЦ (МП) та приєднатися до УПЦ КП, - розповідає жителька села Руслана Бугай, яка збирала по селі підписи за відповідну ініціативу. - У тексті йшлося: “Ми, жителі села Новостав парафії святого архистратига Михаїла, заявляємо про перехід з Тернопільської єпархії УПЦ (Московського Патріархату) до Тернопільської єпархії УПЦ Київського Патріархату, про що нижче підписуємося”. Усього у списку 382 людини. З них 57 підписи не поставили, а 325 — «за перехід”.

Ще перед згаданими зборами у релігійної громади Новоставу виникла потреба оновити свій статут. Парох УПЦ (МП) о. Олександр пропонував людям відкласти будь-які дії до 15 вересня 2014 р. Проте жителі Новоставу, перечекавши Великдень і Зелені свята, подали в Тернопільську обладміністрацію звернення щодо реєстрації статуту громади у новій редакції. А оскільки підписи про перехід до УПЦ КП уже зібрали, то активісти вирішили перереєструватися ще й конфесійно. Як наслідок, з'явилося розпорядження голови Тернопільської обладміністрації Олега Сиротюка від 6 червня 2014 р. “Про статут релігійної громади УПЦ КП села Новостав Шумського району у новій редакції” № 214-од.

Відтак громада УПЦ (МП) ніби перестала існувати, хоча насправді її прихильники у Новоставі є. Саме це й обурює УПЦ (МП), як стверджує секретар Тернопільської єпархії цієї конфесії о. Степан Балан.

“В селі Новостав Шумського району завжди діяла Свято-Михайлівська парафія Української Православної Церкви, – розповідає отець С. Балан. - Ще весною цього року деякі представники громади почали агітувати людей за перехід громади до «Київського Патріархату». Однак боячись, що бажаючих буде небагато – вчинили обман. При зборі підписів говорили людям, що ці підписи потрібні для реєстрації Статуту УПЦ у новій редакції. Мовляв, «усі підписали, і ви підпишіть», оскільки це потрібно для церковних документів. Таємно ці підписи подали у відповідні органи для зміни юрисдикції парафії на “Київський Патріархат” з твердженням, що нібито, усі жителі села цього бажають. Ніхто, жоден державний орган не перевірив цієї інформації, не вивчив реальні настрої в громаді”.

Розпорядження голови Тернопільської обладміністрації Олега Сиротюка  про зміну юрисдикції викликало велике обурення серед парафіян церкви села Новостав і спровокувало протистояння у громаді села, тлумачить отець-секретар.

“На парафіяльних зборах громади від 20.06.2014 року і повторно від 29.06.2014 року відбулося “гаряче” обговорення цього питання і засуджено обман. Переважна більшість парафіян Свято – Михайлівської церкви с. Новостав Шумського району разом із настоятелем отцем Олександром Микутським засвідчили про свою вірність Українській Православній Церкві і виступили проти переходу під юрисдикцію “Київського Патріархату”, - продовжує о. С. Балан. - Було зібрано більше 250 підписів, які це засвідчують, а це переконлива більшість парафіян села”.

Тернопільсько-Кременецька єпархія УПЦ звернулася до Голови Тернопільської обладміністрації з проханням “запобігти ворожнечі і протистоянню у громаді с. Новостав, ретельно розібратись у цій справі, скасувати  розпорядження про незаконну зміну юрисдикції, засудити обман і не перешкоджати громадянам України вільно сповідувати свої релігійні погляди та переконання”

“5 липня цього року Свято-Михайлівську парафію у селі Новостав відвідав Митрополит Тернопільський і Кременецький Сергій. Радісно, з квітами зустріли високого гостя діти села, настоятель храму та багато місцевих парафіян. Разом із священиками Шумського благочиння Владика Сергій відслужив святкову вечірню перед недільним днем, - коментує священик. - У своїй проповіді архипастир подякував людям за вірність Українській Православній Церкві, що вони не дали себе обдурити. Митрополит Сергій закликав парафіян до посиленої молитви, не ворогувати, не засуджувати ближніх, а з терпінням і любов’ю Божою долати усі труднощі. Також владика Сергій висловив надію, що правда Божа переможе, що мир і єдність прийде не тільки у с. Новостав, а і всю нашу Україну”.

Слова о. С. Балана про те, що люди не розуміли, що підписи збирають за УПЦ КП, заперечує Руслана Бугай і посилається на згадану вже вище шапку-формулювання із тексту.

“Якщо у громаді було 137 дворів, то в УПЦ КП зараз 50. Це люди, які вже не вернуться в МП. Але ж є у селі ще й такі, хто не підписується ні туди, ні сюди. Як казала мені одна літня жінка: “Я вже за цей рік заплатила гроші для священика МП, то давайте з наступного року перейдемо...” А ще ж вони вписують за себе тих, хто по 20 років не живе у селі, неповнолітніх”.

Загалом селяни у Новоставі проти УПЦ (МП), але хочуть, щоб у них залишився парох о. Олександр, пояснює Р. Бугай. А той переходити до КП не прагне. Аргументацію УПЦ КП подає благочинний о. Ігор Бурак.

“Спершу батюшка хотів переробити статут у новій редакції і підробив підписи людей. Секретар побачила, що підписи не ті, і завернула. Люди побачили, що так священик чинить. Руслана Іванівна пішла і пояснила за що збирає підписи — за УПЦ КП, – говорить благочинний. - Ми приїхали до батюшки і сказали: “Ваша громада перейшла, переходьте і ви, щоб не робити розколу”. Він сказав, що не хоче. Пізніше батюшка поїхав до благочинного і вони скликали свої збори. Там сказали: хто за батюшку — ходіть сюди. Але не говорили: хто за УПЦ (МП)! Ще говорили: якщо ви проти розколу, то підпишіться”.

У Шумбарській сільраді, до якої належить Новостав, підтверджують, що інцидент із підробленими підписами стався у 2013 р.

У свою чергу о. С. Балан заперечує, що людям не пояснювали, що збирають підписи за УПЦ у єдності з МП.

Наслідок описаних подій у Новоставі — роз'єднання громади. Хоча ворожості серед односельчан немає. Про це говорять і в обидвох конфесіях, і в сільраді.

“Ситуація тиха-мирна, але протистояння є. Почалося все зі збору підписів. Сільраді треба було зареєструвати вірність підписів десятки, що і зробили. Йшлося про перехід до УПЦ КП. В мене є копія... Але після того всього створили ще одну десятку (УПЦ (МП) — прим. авт.). Зі старої (яка збирала за УПЦ КП — прим. авт.) вийшли 2-3 осіб і пішли в нову, - розповідає сільський голова Віктор Кондратюк”.

У неділю, 6 липня, у Новоставі відбулися Богослужіння обох конфесій: УПЦ (МП) служила зранку в храмі, а УПЦ КП о 14.00 біля храму, продовжує він.

“Судячи з того, що я бачив, то з обох сторін було багато приїжджих. Так, щоб сваритися, то ні. Але є одиничні випадки, коли батько за одну церкву, а син – за іншу, підсумовує В. Кондратюк”.

У відділі релігій та національностей департаменту культури, релігій та національностей Тернопільської обладміністрації зазначають, що визначення своєї конфесійної приналежності — законне право.

“Релігійна громада, згідно зі статтями 12 і 14 Закону України “Про свободу совісті та релігійні організації”, провела загальні збори і вирішила перейти до іншої конфесії, зареєструвати статут. Подали протокол, заяву десяти уповноважених осіб, список. Ми подали запити в райадміністрацію і сільраду, на що отримали підтвердження. Потім було розпорядження голови обладміністрації про реєстрацію статуту у новій редакції, - коментує начальник вказаного відділу Петро Бурдяк. - Зараз ситуація, як то кажуть, у підвішеному стані. Вирішення буде у юридичній площині, не виключено, що в судовому порядку”.

Згідно зі ст. 8 цього закону “Держава визнає право релігійної громади на її підлеглість у канонічних і організаційних питаннях будь-яким діючим в Україні та за її межами релігійним центрам (управлінням) і вільну зміну цієї підлеглості”.

П. Бурдяк зазначає, що ситуація у Новоставі — не єдина такого роду в області. За його словами, є ще одне село з подібними прагненнями людей. Яке саме, посадовець не вказав. Але, як каже о. І. Бурак, громаду УПЦ КП нещодавно зареєстрували також у с. Бутин Збаразького району. Задумалася, за його словами, про вихід з УПЦ (МП) і частина людей в селах Кордишів, Онишківці, Цеценівка і Сураж Шумського району. А в Рохманові, біля Шумська, де у свій час більшість перейшла до УПЦ КП і закрила за собою храм, меншість, одначе, не покинула УПЦ (МП) і служить у сільській хаті. Нещодавно цій громаді виділили ділянку для зведення нового храму. Таким чином, при переході до УПЦ КП годі сподіватися однорідності православних громад. Радше навпаки — їх кількість подвоюватиметься. За таких умов села ділитимуться далі.

Система Orphus
Рейтинг
0
0
0коментарів

Коментарі

додати коментар 

    Залишати коментарі можуть тільки зареєстровані відвідувачі Ввійти

    Ексклюзив

    • 26 серпня 2016, 17:04 | Події та люди | view photo | 

      Чернівецькі хроніки з Першої світової очима священика

      Головний храм греко-католиків Буковини відзначає свої 195 років. Настоятель собору Успіння Пресвятої Богородиці кінця ХІХ — поч. ХХ ст. отець Келестин Костецький залишив унікальні хроніки із життя Чернівців того часу, зокрема, входження російських військ до міста під час Першої Світової війни.

    • 22 серпня 2016, 16:03 | Калейдоскоп | view photo | 

      Нижні Петрівці: польсько-католицька оаза на Буковині

      Нижні Петрівці – румуномовне село у Чернівецькій області, де також розмовляють польським діалектом. Місцеві чадецькі гуралі Буковини – одне із семи етнографічних чудес України. У центрі Буковини, обабіч українсько-румунського кордону, збереглися компактні поселення горян, які понад два століття тому переселилися сюди із Сілезьких Бескидів.

    • 15 серпня 2016, 15:03 | Калейдоскоп | view photo | 

      Меноніти: німецька діаспора на півдні України

      Наприкінці ХVIII століття у результаті численних воєн з Туреччиною Росія здобула вихід до Чорного моря і утвердилася на його північних берегах. Нові землі на той час були великими безлюдними степами. Щоби їх заселити і обробити їх уряд Катерини II запросив іноземних колоністів. Це були переважно німці. Значну частину з них становили меноніти з Пруссії і Данцига.

    Останні коментарі

    • Чуваки | 28 серпня 2016, 08:11

      В чем же заключается вина священника при передаче денег ему за его услуги по якобы его заступничеству, которую и можно при желании ДОКАЗАТЬ в суде. Оказывается священнник, когда принимает

    • Илья Ингер | 27 серпня 2016, 15:38

      Ты! Пидоровафлист чекистский, никак ты, падла, не издохнешь, Мишаня? Иди, помолись своему архигомосеку Гундяю со педофилу Путлером во главе - авось и полегчает тебе, болезный?

    • Anatoliy Buchenko | 27 серпня 2016, 13:53

      Свідомість простих людей така, що на всіх опитування абсолютна більшість православних в Україні відносить себе до УПЦ КП. Факти - річ уперта)))))

    • Михаил | 26 серпня 2016, 19:41

      Можно спокойно отнестись к молитве в Софии раввина, муфтия, баптистов. Но присутствие так называемых "упц кп" и "уапц" и, особенно, ряженого клоуна по кличке "патриарх

    • Чуваки | 26 серпня 2016, 17:54

      Почему же священник не заинтересован в том, чтобы ео жертва перестала грешить окончательно??? Все очень просто, священник прекрасно понимает, его жертва получет выгоду исключительно благодаря обману

    Популярні статті місяця