Вибори-2010: запитання, запитання…

10 лютого 2010, 19:34 | Блоги | Блог Мирослава Мариновича | 30 |   | Код для блогу |  | 

Президентські вибори-2010 завели багатьох виборців у глухий кут. Принаймні автор цих рядків не один раз розгублено оглядав двоактну українську драму саме з того кута. Релігійна тема, звичайно ж, в українських медіях жваво обговорювалась, але цього разу дещо приглушено. Смію припустити, що з делікатності. Адже перед релігійними громадами України постали тепер питання, на які відповісти буде дуже складно.

Першим сигналом до задуми були виступи спершу Патріарха УПЦ–КП Філарета, а тоді Патріарха УГКЦ Любомира, які зійшлися на одному: голосування у графі «не підтримую жодного кандидата» є фактично рівнозначним відмові голосувати взагалі. Не знаю, як у православних, але серед греко-католиків це твердження викликало жваві дискусії і, почасти, публічно висловлену незгоду. Частині греко-католиків видалося, що Церква цим самим порушила свої власні настанови щодо невтручання у вибір конкретних способів голосування. У цей момент втішало лише одне: думка церковної єрархії людям справді не байдужа. Життя разом із Церквою – точніше, життя у Церкві – починає давати важливі плоди і, визначаючи свою життєву позицію, люди хотіли б керуватися вченням Церкви. Проте запитальні знаки залишаються, і згодом, коли виборчі пристрасті вляжуться, єрархії Церкви треба буде зняти людську тривогу і сумніви.

Спільна заява предстоятелів українських Церков та релігійних організацій підтвердила, що позиція цих двох Патріархів не була випадковістю. Солідарний характер спільної заяви допоміг багатьом віруючим зняти у серці надмірну гостроту тривоги. Проте мої власні опитування засвідчили, що люди однаково сприйняли цю позицію як таку, що непрямим чином підсилює шанси Юлії Тимошенко. Багато хто намагався виправдати релігійних діячів – мовляв, надто вже загрозливим для них є прихід до влади «безбожних сил». Проте запитання все-таки залишаються: «Чи має правило про невтручання Церкви у характер волевиявлення народу якісь ситуативні обмеження?»; «Чи повинна Церква відкрито виступити, скажімо, проти Комуністичної партії, попереджаючи людей, що підтримка останньої може призвести до великої суспільної трагедії?»… Нинішні вибори показали, що такого типу запитання все-таки не відійшли у минуле, як це здавалося дотепер.

Нарешті, останнє запитання особливо болюче: «Як тепер почуваються релігійні громади, якщо виявилося, що їхні представники стояли у п’ятницю перед Софією не з переможцем?». Звичайно ж, поголовна більшість представників не вдалися до такого грубого порушення церковного глузду, як це зробив митрополит УАПЦ Мефодій, коли безоглядно став на бік Юлії Тимошенко. Навіть Патріарх Філарет обмежився хоч і дуже прозорими, але все ж таки натяками. І все ж тривога залишається. Адже здавалося, що конфуз Римо-Католицької Церкви у Польщі, яка свого часу підтримала кандидата Леха Валенсу, тоді як виграв Алєксандр Квасьнєвський, став для всіх нас хрестоматійним!

Загалом, душею я був, звичайно ж, на Софіївській, а не на Михайлівській площі. На тлі спільної молитви криклива попса біло-блакитних виглядала особливо промовисто. І, як на мене, жест Юлії Тимошенко, яка вибачилася перед народом за свої прорахунки, був дуже вдалим кроком. Адже наших політиків ніяк не змусиш вичавити з себе слово «Вибачте»! Проте в душу закрадалося тривожне запитання: «Як на цю молитву зараз реагують прихильники Януковича на Михайлівській площі чи перед екранами телевізорів? Чи захочуть вони молитися до Бога разом з нами?»

Тому душа моя в неспокої. Сам факт організації молитви за успішне проведення виборів у мене викликає лише схвалення. Ми дуже недооцінюємо феномен молитви. Проте як, на мою думку, вона мала б виглядати, щоб не створювалося враження про підтримку одного з кандидатів?

Отже, як і Мартін Лютер Кінг, я також маю мрію. Що одного року перед фіналом виборчих перегонів обидва кандидати у президенти, якщо вони цього побажають, зійдуться у Софії Київській разом із предстоятелями Церков та інших релігійних організацій, де всі разом помоляться за успіх президентських виборів. Присутність обох кандидатів зніме підозру, що молитва йде на конто лише одного з них. І самим кандидатам вона нагадає, що навіть якщо комусь із них вдасться приховати якісь маніпуляції перед людським судом, перед судом Божим це зробити не вдасться. Як на мене, саме така активна молитовна позиція, поєднана з невтручанням Церкви у характер голосування, й була б найбільш відповідною для ХХІ століття і, смію гадати, найбільш любою для Господа.

Система Orphus
Рейтинг
0
0
30коментарів

Коментарі

додати коментар 
  • Unique | 12 лютого 2010, 20:02
    Коментувати коментар

    Ну це якраз і була одна із небагатьох спроб церкви підняти свою паству до образу й подобія людського. І саме її бездіяльність є причиною менталітету та поведінки ветеранів НКВД, які і проголосували за малописьменного завгара, позбавивши Україну європейського майбутнього, чи суттєво затримавши його, і тупим брехливо-цинічним поясненням такої підлості голосуванням проти всіх або неявкою на вибори - ніхто ж не вірить. Не є церква ні місцем, ні джерелом духовності. Але бути і може, і повинна. Патріархи чи не вперше не побоялися задекларувати звичайну порядність. І отримали шквал обурення від люмпен-ліміти, з мордочками пісними та побожними ...

    • Остап | 13 лютого 2010, 00:15
      Коментувати коментар

      Відколи це кремлівська ставлениця Юля стала європейським вибором? Чи це тоді вона показала свою європейськість, коли на святкуваннях в Польщі спробувала зачитати вкрадений в Кенеді виступ і опозорилася на весь світ? І взагалі, що це за "базар", унік?

  • Паломник | 12 лютого 2010, 15:42
    Коментувати коментар

    Голосування "Проти всіх" - це не вибір,а засовування голови в пісок.Або вічноукраїнське "Моя хата з краю".

    • Тарасій | 12 лютого 2010, 15:54
      Коментувати коментар

      А якщо людині кажуть вибирати відрубати праву або ліву руку. То якщо вона скаже, що взагалі не збирається нічого давати відрубати - це що ховання голови в пісок? Коли когось підтримав, то маєш нести відповідальність за свій вибір. Я у 2004 голосував за Ющенка, а пізніше мені було багато раз стидно за свій вибір. Проте нарікати не міг, бо це і я дав йому мандат довіри. В нас же часто є так: спочатку когось підтримають, горло при цьому інакомислячим перегризуть, а потім нарікають на владу, якій самі і дали покерувати.

  • Алла Бойко | 12 лютого 2010, 14:39
    Коментувати коментар

    Сумно дивитися на те, що коїться в Україні. Сьогодні повернулась із Москви. Там думаюча більшість нам заздрить - у нас вільні вибори, свобода преси, майже вільні суди. Так їм здається. Заздрять нам і тому, що в нас рівноправні конфесії і одна церква не гнобить інші. Там вважають, що ми майже Європа. А мене хвилює те питання, яке поставив пан Маринович - що буде з церквами, що йшли не за переможцем виборів? І що взагалі буде з церквами? А потім і з віруючими?

    • Паломник | 12 лютого 2010, 15:53
      Коментувати коментар

      Нічого страшного з Українськими Церквами не станеться.Янукович зразка 2010 року це вже не Янукович 2004.Цінність Майдану не втому,що прийшов до влади Ющенко.Майдан зламав хребет тій вседозволеності олігархів,що панувала за правління Кучми.Критичне мислення і можливість вільно висловлювати свою думку вже вкорінилися в нашу свідомість.Тому Майдан не вмер,як про це пише західна і проросійська преса.Він перетворився в зародок демократії в нашій державі.

    • Олекса | 12 лютого 2010, 21:55
      Коментувати коментар

      Якщо Янукович навіть з Сандеєм Аделаджею спільну мову знайшов, то нічого вже гіршого не тсанеться )))

  • Агрегат | 12 лютого 2010, 11:04
    Коментувати коментар

    Вибір "не підтримую жодного" означає саме дослівно це: я не підтримую жодного і не хочу нести відповідальності за їх дії. І це істина. 2004-рік на майдані Ви не побачили кардинала Гузара.. І тоді цей вибір був правильний. Так чому сьогодні Ви підставляєте так кардинала???? Церква зобов'язана молитися за правильний вибір, а не вказувати як голосувати.... Тому це велика (підкреслюю) помилка ГУЗАРА та ФІЛАРЕТА, а також Мефодія.

    • Сергій (Бориспіль) | 12 лютого 2010, 12:38
      Коментувати коментар

      перепрошую не кардинала а Патріарха , щодо 2004 р. забули як країну ділили на сорти і хто це робив , хто свідомо штовхав країну на громадянське протистояння і робили це теперішні переможці (нажаль парадокс котрих багато в нашій історії)а істина полягає в тому що ницо відсижуватись в стороні коли твою країну гвалтують подібні діячі котрі прагнуть реваншу чи як виразився їх лідер "розплаты" за 2004 я не ідеалізую Тимошенко але позиція "проти всіх" була яскрава засвідчена в Євангелії прокуратором Понтієм Пилатом коли він обмив перед людьми руки і заявив- дивіться самі не винний я в крові праведника цього- а ви Агрегат я бачу смілива людина якщо беретеся судити осіб богопосвячених.

  • Сегрій (Бориспіль) | 12 лютого 2010, 09:15
    Коментувати коментар

    Христос посеред нас! Зараз знаходимось в часі приготування до Великого посту як практикуючі християни добре знаємо кого вибрав натовп шляхом демократичних процедур на судилищі пілатовому Вараву (носія місіанського імені що в перекладі означає син отця)натомість знаємо як повелись фарисеї "немаємо царя окрім кесаря" Думаю що Владики Філарет і Любомир цілком слушно повелись коли закликали на цих виборах голосувати радше за одного з кандидатів ніж проти всіх томущо така позиція до котрих нас навязливо закликали ігнорування всіх на цих зокрема виборах була не чим іншим як брудною технологією котра зрештою зпрацювала на одного з кандидатів. Знаємо з Євангелії яким Господь хоче бачити політичний провід це прототип римського військовика котрий усвідомлював що є людиною грішною бо має владу над своїми підлеглими але приходячі до Господа з проханням оздоровити свого слугу він глибоко усвідомлює що ця влада є від Господа чи заклик Предтечі до посадовців і військовиків котрі приходили до нього в пустелю за духовною порадою і чули у відповідь нікого не кривдьте більшого ніж вам належить не вимагайте , питання чи відповідали ці два кандидати вищенаведеним критеріям? Тому закликаю прийти в українську політику таких добродіїв як п. Мирослав Маринович (бачів п. Мирослава у вчорашньому етері пятого на політичному ток- шоу і наскільки вигідно він відрізнявся від наших теперішніх політиків ) вибачте якщо скривдив когось словом ділом чи помислом і вітаю з початком Посту З повагою та найкращими побажаннями

  • Паломник | 12 лютого 2010, 07:04
    Коментувати коментар

    От-от,не бажання нести відповідальність і є зло.Християнин,який каже,що він не хоче мати справу з грішними людьми,що він праведніший від інших,в тому числі і від олігархів,не є справжнім християнином.І як тут не згадати молитву преподобного Силуана Афонського: "Господи!Нехай всі люди спасуться,тільки я достойний пекла".

    • Тарасій | 12 лютого 2010, 07:37
      Коментувати коментар

      Здається, ви розводити "побожну" демагогію. Нести відповідальність за дії тих, кого підтримуєш. Ви голосували за Юлю Володимирівну, то прошу нести відповідальність за той катастрофічний стан економіки, до якого вона довела країну! Тут йдеться про таку відповідальність. Голосувати за зло і тут грати праведника - це вже із серії фарисейства. Справжній християнин не вибирає зло, він намагається шукати вибір добра - так, мені здається, має бути.

  • Орест | 11 лютого 2010, 23:49
    Коментувати коментар

    Вибір "не підтримую жодного" означає саме дослівно це: я не підтримую жодного і не хочу нести відповідальності за їх дії. А ідея, що цей вибір - це голос за Януковича - це такий самий міф, як і те, що це і голос за Тимошенко. Зверніть увагу: Тимошенко не заперечила, що В.Медведчук в її компанії. А цей провокатор є людиною Кремля. Навіть те, що Кравчук підтримав цього разу Тимошенко, означає, що Медведчук працює на Тимошенко. Отже, це ще питання, хто з Ю і Я людина Кремля і хто більше зло. А церковний момент - владики заперечили те, за що вони боролися у 2004: бути вільними від тиску владу. Що смішно, у 2004 на них тиснув Медведчук, а тепер вони підтримала саме його кандидата...

    • Unique | 12 лютого 2010, 20:12
      Коментувати коментар

      А чому ви думаєте, що я не бачу й не розумію вашої НКВДистської сутності і запопадливої служби ФСБ ? Це колись сексоти і стукачі були законспіровані. Тепер вас сморід видає...

  • Святослав | 11 лютого 2010, 21:17
    Коментувати коментар

    Сьогодні я маю тривогу у серці, оскільки голосував згідно зі своїм сумлінням, але не виконав прохання Патріарха. Це ситуація, яка повинна розв'язатися через моє покаяння (на що я готовий, розуміючи власну неміч)за непослух, або Патріарх подасть додаткові роздуми про його участь в перед виборчій агітації. Така двозначність виходу з моральної проблеми повинна розв'язатися найближчим часом, оскільки може затвердити вчинки з гріхом. Молімося за отримання мудрості розпізнавати дорогу до Бога!

  • Сергій (Бориспіль) | 11 лютого 2010, 20:16
    Коментувати коментар

    Христос посеред нас! можливо п. Мирослав варто Вам і іншим достойникам(Огризко,Брюховецький,Панченко і тд) прийти в політику щоб змінити стан речей , щоб привнести християнську мораль в суспільно-політичне життя і "послужити багатьом" відмінити усілякі пільги, продати на прозорому аукціоні майно ДУС наприклад і пустити виручені кошти на різні корисні для країни проекти в першу чергу освітянські та медичні і т.д. Зорганізуйтесь в Українську Консервативну Партію(християнсько-демократичну за формою і за змістом) вибори за два роки думаю принаймні 5 % електорату знайдеться щоб провести таку політичну силу в парламент без великої політ.реклами , невистачає нам зараз свого Вацлава Гавела а інакше всі ваші мудрі думки приреченні на читання вузьким колом людей.Дослухайтесь до духовних порад Блаженійшого Любомира котрий побажав щоб миряни греко-католи брали активнішу участь в політ.житті країни я наприклад прийшов і проголосував на цих виборах томущо Владики Любомир і Філарет закликали прийти і прголосувати за одного з кандидатів. З повагою та найкращими побажаннями

  • Паломник | 11 лютого 2010, 18:14
    Коментувати коментар

    Без президента Україна не може існувати.Тому все одно треба було зайняти активну позицію і вибирати між,можливо,не найкращими представниками нашого народу.А вмити руки і почувати себе чистеньким фарисеєм - оце і є зло.

    • Unique | 12 лютого 2010, 20:21
      Коментувати коментар

      Згоден. Оце і є фарисейство та ієзуїтськи-садистський цинізм. Оба Віктори відчайдушно боролися за продовження свого тимчасового перебування на волі. І Ющенко пробує передати із рук на руки Януковичу Україну, як дівку дешеву. Була б це вражаюча Вікторія двох Вікторів над Україною...

Відповідь на коментар
Коментар
Ім'я
Введіть код