• Головна
  • Новини
  • Конфлікт в Україні поставив під сумнів концепцію «русского мира», – російський історик і релігієзнавець...

Конфлікт в Україні поставив під сумнів концепцію «русского мира», – російський історик і релігієзнавець

13.11.2014, 11:37
Конфлікт в Україні поставив під сумнів концепцію «русского мира», – російський історик і релігієзнавець - фото 1
За словами Бориса Фалікова, спроба створити громадянську релігію в багатоконфесійній країні на основі однієї конфесії завідомо приречена на провал.

Фаликов.jpg«Конфлікт в Україні поставив під сумнів концепцію «русского мира». Сьогодні ми спостерігаємо ще одну спробу використати православ'я як основу нового інтегративного проекту. Тепер уже в рамках окремо взятої Росії», - так російський історик і релігієзнавець, доцент Центру вивчення релігій Російського державного гуманітарного університету (РДГУ) Борис Фаліков прокоментував виступ Патріарха Кирила 11 листопада на відкритті засідання Всесвітнього Російського Народного Собору на тему – "Єдність історії, єдність Росії, єдність народу", на якому прийнята "Декларация русской идентичности".

Суть Декларації полягає в наступному. Російський народ має складний генетичний склад. У його виникненні брали  участь і слов'яни, і угро-фінни, і тюрки. Ось  тепер народ цей гостинно відкритий для представників інших етносів. Для приєднання потрібно зовсім небагато: російська мова, російська культура, усвідомлення спільної історичної долі і прийняття православ'я.

В цьому виступі Московський Патріарх звинуватив українців у «втраті спільного розуміння власної історії» і закликав росіян «не соромитися використовувати слово "русски" там, де в 1990-ті роки «неофіційно вимагали говорити тільки "російський".

Коментуючи на сторінках Газеты.ру  пропозиції Глави РПЦ, Борис Фаліков пише: "Сам по собі такий варіант «м'якого» православного націоналізму не новий. Він не раз виникав у ході вітчизняної історії. Набагато цікавіше інше – чому це трапилося сьогодні? На мій погляд, це пов'язано з катастрофою доктрини «русского мира», яку довго і любовно плекав Патріарх Кирил. Вона передбачала єднання братніх народів на загальній основі православ'я. Сьогодні міркування про «хрещальну купель», з якої вийшли брати-слов'яни, мало кого переконують. «Духовні скріпи» розбилися об криваву міжусобицю на південному сході України. А сама доктрина «русского мира» була взята на озброєння тими, хто мріє про його розширення насильницьким шляхом. Перетворення політико-богословського поняття в ідеологему войовничого ірредентизму сталося так стрімко, що мало б збентежити його авторів. Але цього не сталося. Навпаки, ми спостерігаємо ще одну спробу використати православ'я як основу нового інтегративного проекту. Уже в рамках окремо взятої Росії".

За словами Бориса Фалікова, спроба створити громадянську релігію в багатоконфесійній країні на основі однієї конфесії завідомо приречена на провал.

«Внутрішня суперечливість і надмірність Декларації російської ідентичності навряд чи дозволить їй знайти собі якесь практичне застосування. І чергова спроба пристосувати православний націоналізм для потреб державно-церковного партнерства закінчиться нічим. Однак можливі й інші варіанти ... Декларація може легко перетворитися на «жорсткий» православний націоналізм і обернутися проти тих, хто з якихось причин не захоче визнати свою «російськість». Або їм буде відмовлено в такій».